عوامل داخلی تداوم جنگ در افغانستان

گزارشگر:دکتر شمس‌الحق آریانفر - ۲۹ اسد ۱۳۹۸

برخی گمان دارند فقط طالبان اند که سبب تداوم جنگ اند و یا کشورهای همسایه و قدرت‌ها؛ واقعیت این‌ست همه مسوول هستیم کسانی بیشتر برخی کمتر.
۱- طالبان یکی از عوامل جنگ در افغانستان اند.
۲- رهبری دولت برای جستجوی جای پا برای خویش در جامعه افغانستان، خود باتحریک عصبیت، نفاق و دشمنی قومی، جنگ را گسترده و دامنه‌دار می‌سازد.
mandegar۳- تاجران اسباب بازی جنگ وارد می‌کنند و سراسر کشور را به تمرینات جنگ تبدیل کردهاند. آنها چند پولی شخصاً کمایی می‌کنند؛ اما جنگ از کودکی در سرشت ما نهادینه می‌گردد و جوان به۱۴ نرسیده سلاح بر می‌دارد که ما از کودکی آنها را تمرین داده و آماده کرده‌ایم. من در ترکیه هر چه جستجو کردم، تفنگچه، تانگ و دیگر اسباب جنگی پلاستیکی نیافتم
۴-تولید کنندهگان نوشابه‌ها اعلان‌های‌شان را با رویدادهای جنگی مزین می‌کنند و می‌گویند، این نوشابه را بنوشید تا خوب بجنگید. گویا نیاز اصلی جامعه را دقیق شناخته و عمل می‌نمایند. بنابراین نوشابه بنوشید و بجنگید.
۵-تلویزیون طلوع سریال چقور را نشر می‌نماید. سریالی که فقط جنگ است. جنگ برای جنگ و کشتار. این سریال سراسر افغانستان را به چقور تبدیل نموده است. شب‌ها سراسر کشور و همین کابل به چقور تبدیل می‌گردد. بچه‌ها به شوق سلاح می‌گیرند شب‌ها از خانه خارج می‌شوند به مانند افراد چقور سلاح را نشان می‌دهند و مردم را تاراج می‌کنند. در هر کوچه و در درب هر خانه نشان چقور است. به ناحیه‌های کابل مراجعه کنید هزاران نشان چقور را می‌یابید.
۶-رسانه‌ها که دنبال سوژه می‌گردند از این فاجعه چشم بسته می‌گذرند که تلویزیون طلوع دستگاه بزرگ است آزرده نشود و یا چنین دستگاه‌ها اشتباه نمی‌کند. نشر این سریال فاجعه است اگر جنگ ختم شود تاثیرات این سریال ۲۰ سال دیگر فاجعه می‌آفریند.
به مسوولان حوزه‌های کابل می‌گوییم یک شب بدون سرباز و با لباس ملی از خانه خارج شوید اگر با تفنگچه و موباییل به خانه بر گشتید ما مجرم. شب و روز صدها موبایل را به زور این و آن به تقلید قهرمانان چقور از مردم می‌گیرند. شما از ما بهتر می‌دانید.
۷-گله‌یی هم از جامعۀ مدنی و نهادهای اطلاع‌رسانی است که این فاجعه را نمی‌بینند و یاد نمی‌کنند. اگر شاهد می‌خواهید با هر انسانی مقابل شدید بپرسید حداقل یک بار گرفتار این دزدان چقور شده است.
۸- وزارت اطلاعات و فرهنگ هم مسوول است: مخاطب این سریال در گام نخست مردم افغانستان است. پیام این سریال برای مخاطبان چیست؟ جنگ جنگ و دیگر هیچ. مگر قانونی وجود ندارد؟ آیا تبلیغ جنگ و خشونت جرم نیست؟
فقرۀ ۸ ماده قانون رسانه‌ها می‌گوید: نشر «آثار مطالب که به امنیت روانی و سلامت اخلاقی افراد جامعه خصوصاً اطفال و نو جوانان آسیب می‌رساند» ممنوع است.
۹- نهادهای قضایی و دادستانی در مورد آموزش جنگ و تشویق به جنگ و مرغوب جلوه دادن آن چه تعامل دارند. معلوم است این عمل حرام است، اما کسی خود را با طلوع مقابل نمی‌کند.
۱۰-شورای وزیران: خطا و خلاف در این موضوع مشهود است؛ اما شهامت رو در رویی برای حفظ منافع وجود ندارد. شما تصمیم بگیرید و نشر این سریال که افغانستان را به قشلاق جنگ تبدیل نموده است، مانع شوید. چقور افغانستان را به چقور تبدیل نموده است و یا اصلاً چقور به اساس افغانستان ساخته شده است. اینکه بالای یک منطقه همه جنگ دارند و هدف پنهان است
۱۱-استادان روان‌شناس و متخصصان امور نظامی شما هم اظهار نظر نمایند. آیا اینگونه سریال‌ها برای سلامت روانی جامعه و ملت ضرر دارد یا خیر؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.