چرا بشیر قانت دستگیر نمی‌شود؟

گزارشگر:شنبه 17 قوس 1397 - ۱۶ قوس ۱۳۹۷

در یکی از شب‌ها، مولوی نذرالله پس از ادای نماز خفتن از مسجد مرکز ولسوالی چاه‌آب بیرون زده و راهی خانه‌اش شد. در مسیر راه چند فرد مسلح جلو مولوی را گرفته و او را به رگبار بستند. فردای آن روز مولوی محفوظ‌‌الله، خطیب مسجد دارالعلوم شهر چاه‌آب در مراسم خاکسپاری مولوی نذرالله چنین گفت: «ظلم آمر بشیر و افرادش دیگر در این ولسوالی پذیرفتنی نیست و انتقام خون مولوی نذرالله باید گرفته شود». در این میان، یکی از فرماندهان بشیر قانت به‌نام غلام حسین، به مولوی نذرالله اخطار می‌دهد که دیگر به مسجد جامع شهر نیامده و امامت ندهد.
mandegar
اما مولوی به این اخطارها اعتنایی نمی‌کند و روز جمعه برای ادای نماز جمعه وارد مسجد می‌شود. افراد وابسته به بشیر قانت مسجد را محاصره کرده و داخل صحن می‌شوند. مردم گرد امام جماعت جمع شده و در برابر مهاجمان مقاومت می‌کنند؛ سرانجام تیراندازی شروع می‌شود و ۳ تن از غیرنظامیان کشته و ۲۹ تن دیگر زخمی می‌شوند.
دادستانی استیناف ولایت تخار تا کنون چهار بار حکم بازداشت بشیر قانت، از فرماندهان محلی حزب اسلامی در ولسوالی چاه‌آب این ولایت را صادر کرده است.
در مکتوب شماره «۱۰۰۸/۱۳۶۱» بخش «تحقیق عمومی جرایم» این دادستانی که روز دوشنبه مورخ ۸/۸/۱۳۹۶ به فرماندهی پولیس تخار ارسال شده، آمده است «اسامی بشیر قانت یکی از فرماند‌هان جهادی ولسوالی چاه‌آب و سرگروه موصوف، غلام‌حسین ولد شیرعلی، ملا ولد شیخ‌الاسلام، باشندگان ولسوالی چاه‌آب و دیگر افراد و اشخاصی که در قضیۀ قتل، مجروحیت، اهانت به اماکن و مقدسات و تجاوز علیه موظفین خدمات عامه دخیل بوده‌اند، هر چه عاجل کشف، شناسایی، گرفتار و تحت‏الحفظ به این اداره معرفی و اعزام بدارید».
در مکتوب شماره «۱۰۶۴/۱۰۹۳» آمریت عمومی تحقیق جرایم دادستانی استیناف به تاریخ ۱۵/ ۸/ ۱۳۹۷ به فرماندهی پولیس تخار، آمده است که «اسامی غلام‌حسن، ظاهر، خیرالدین، محمد لطیف، حاجی غلام حیدر و بشیر قانت» نظر به اتهام قتل هر یک «محبوب‌الله، تاج محمد و فضل‌الدین» باید گرفتار شده و به این اداره معرفی شوند».
خاطره‌یی تلخ
در متن مکتوب حکم بازداشت بشیر قانت و افرادش که از سوی ریاست استیناف ولایت تخار و بخش «آمریت عمومی تحقیق جرایم» صادر شده، آمده است که شمس‌الدین برادر محبوب‌الله طی عریضه‌یی عنوانی مقام عالی دادستانی کل عارض گردیده که «به تاریخ ۱/ ۴/ ۱۳۹۶ با برادرم محبوب‌الله، کاکایم تاج محمد و پسرکاکایم فضل‌الدین جهت جمع‌آوری غله‌جات خود به طرف قریۀ دشت شور چاه‌آب می‌رفتیم که در مسیر راه بدون کدام موجب قانونی و شرعی، شخصی به‌نام آمر بشیر قانت و یک تعداد افراد فوق‌الذکر با سلاح‌های مختلف جلو آن‌ها را سد کرده و در نتیجۀ حملۀ آنان، هر یک محبوب‌الله، تاج‌محمد و فضل‌الدین به شهادت رسیده و خودش جان به سلامت برده است». شمس‌الدین می‌گوید که هنوز خاطرۀ آن کشتار از ذهنش خارج نشده و تا هنگامی که حق به حقدار نرسد، نمی‌تواند این ظلم و خون‌ریزی را به فراموشی بسپارد.
در بخشی از مکتوب دادستانی استیناف ولایت تخار آمده است که «اینک به سلسه جلب‌نامه‌های شماره (۱۶۷) مورخ ۱۳/۶/ ۱۳۹۷، شماره (۹۰۹) مورخ ۱/۸/۱۳۹۶ و مکتوب شماره (۱۰۶۵/ ۱۴۳۳) مورخ ۲۱/۸/۱۳۹۶ این ریاست قرار گرفتاری مظنونین فوق‌الذکر را صادر کرده و به پولیس قوماندانی امنیه ولایت تخار هدایت داده می‌شود که به‌موجب قرار هذا اشخاص متذکره را گرفتار و غرض تعقیب عدلی به این سارنوالی معرفی دارند».
خبرگزاری سلام‌وطندار با شماری از افراد که ادعا می‌کنند بسته‌گان‌شان را بشیر قانت و افراد تحت امرش کشته‌‌اند، مصاحبه کرده است. خانواده‌های قربانیان می‌گویند که مقام‌های حکومتی در ولایت تخار به پرونده‌های آن‌ها رسیدگی نمی‌کنند. بسیاری از این خانواده‌ها در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و نمی‌دانند که آیا سرانجام دولت می‌توان جلو پایمال‌شدن خون بی‌گناهان را بگیرد یا خیر.
قتل و اجسادی که دفن نشدند
عبدالغنی باشندۀ روستای نورآبۀ ولسوالی ‌چاه‌آب می‌گوید، برادر و پسر عمه‌اش با فرمانده ویس‌الدین توسط افراد بشیر قانت کشته شدند. وی می‌افزاید که تمام داروندارشان از سوی بشیر قانت و افرادش غارت شد و به آن‌ها حتی اجازۀ دفن قربانیان را هم ندادند. او می‌گوید، از ترس جان خود نمی‌تواند به خانه‌اش برود.
داکتری که در مسیر راه به گلوله بسته شد
مصدق‌الله از باشندگان ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار می‌گوید، پدرش داکتر بود و هنگامی که به سوی وظیفه‌اش می‌رفت، بشیر قانت وی را به قتل رساند. مصدق‌الله ادعا می‌کند که مسوولان نهادهای قضایی به پروندۀ پدرش رسیدگی نمی‌کنند و بشیر قانت آزادانه می‌گردد.
برادرت را می‌کشیم
پهلوان محمد، یکی دیگر از باشنده‌گان مرکز ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار می‌گوید که برادرش مولوی نذیرالله، بعد از ادای نماز خفتن در مسیر راه توسط افراد بشیر قانت کشته شد. از برادر پهلوان محمد شش فرزند بی‌سرپرست برجا مانده است. پهلوان محمد می‌گوید که هیچ خصومتی با بشیر قانت نداشته‌اند و قبل از این که برادرش کشته شود، بشیر قانت به او اطلاع داده بود که «برادرت را می‌کشیم». او می‌گوید که به هر قیمتی انتقام قتل برادرش را می‌گیرد.
رشید بشیر، فرمانده پولیس ولایت تخار به سلام‌وطندار می‌گوید، این فرمانده قدرتمند محلی در پایتخت بسر می‌برد و هنوز دادستانی استیناف حکم بازداشت‌ افراد تحت امر آمر قانت را به این فرماندهی نفرستاده است.
به گفتۀ آقای رشید بشیر، پس از بروز یک تنش، هیأتی از طرف مقام ریاست جمهوری به تخار آمده و بشیر قانت و چند تن از افرادش را به کابل انتقال داد.
اما بشیر قانت، در پاسخ به پرسش‌ها و اتهام‌های وارده، می‌گوید که هیچ حکم جلبی به دستش نرسیده و این مسایل به خبرگزاری سلام‌وطندار مربوط نیست.
همچنین جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل‌ می‌گوید، هنوز هم بررسی‌های مسئولان دادستانی استیناف تخار دربارۀ ادعاهایی که علیه بشیر قانت شده، پایان نیافته است.
بشیر قانت از فرمانده‌هان پیشین حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار است. وی در زمان ریاست‌جمهوری حامد کرزی، والی سرپل بود. در انتخابات مجلس نماینده‌گان خود را نامزد کرد؛ اما به دلیل انبوه شکایت‌های شهروندان تخار و به‌خاطر داشتن افراد مسلح غیرمسوول و اتهام قتل افراد بی‌گناه، نامش از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از فهرست نامزدان انتخابات حذف شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.