احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: پنـج‌سال حکـومت وحـدت ملی بی‌رحمـانه‌ترین قضـاوت تاریخ را به همـراه دارد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۱ سنبله ۱۳۹۸

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دو شب پیش گفت‌وگویی با یکی از شبکه‌های تلویزیونی کشور داشت. این گفت‌وگو که بیشتر از یک ساعت دوام کرد، در دو روز گذشته سبب واکنش‌های زیادی در کشور شده است. این گفت‌وگو را می‌توان یکی از تاریخی‌ترین گفت‌وگوهای تلویزیونی در سال‌های اخیر و یکی از جنجالی‌ترین گفت‌وگوهای محمداشرف غنی در پنج‌سال گذشته عنوان کرد.
mandegarمحتوای گفت‌وگوی محمداشرف غنی در تلویزیون طلوع‌نیوز، در شبکه‌های اجتماعی، کاربران را به دو دسته تقسیم کرده است. عده‌یی به طرفداری از آقای غنی و در مزمت مجری برنامه قلم زده‌اند و برخی هم لب به تحسین مجری و انتقاد از محمداشرف غنی و این‌که آقای غنی از به پرسش‌های پاسخ قناعت‌بخش نداشت و هرازگاهی از بحث اصلی طفره می‌رفت. از سیاست‌مداران گرفته تا شهروندان و اعضای تکت‌های انتخاباتی به این گفت‌وگو واکنش نشان داده‌اند.
محمداشرف غنی در بخش‌های از این گفت‌وگو که با پرسش‌های پیرامون قوم‌گرایی در زمان حکومت‌داری‌اش و افزایش ناامنی‌ها در پنج‌سال رو به‌رو شد، نتوانست غصبانیت خود را کنترل کند. ناراحتی و عصبانیت در صدا و حرکاتش به وضوح دیده می‌شد.
احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحۀ فیسبوکش در واکنش به این گفت‌وگو گفته است وقتی تلویزیون را نگاه می‌کرده، با خود گفته است: «خدایا سرنوشت این کشور چگونه با شاه مستبد و شریک منفعلی گره خورد تا کار کشور به این‌جاها کشید؟»
آقای مسعود افزوده است که «توجیهات» آقای غنی در این گفت‌وگو «اوج مسخره‌گی تمام و جفای تاریخی دو سکان‌دار حکومت» را بالای سرنوشت مردم ثابت ساخت و به نمایش گذاشت. به نقل از نوشتۀ این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: «یک آدمِ سخت دمدمی ‌مزاج، با عصبیت‌های شدید، عقل‌کُل‌محور و بدون خطا! یک‌جا با شریک «چیلک‌انداز خود» یعنی غیرجدی، بی‌برنامه، غیرمسوول و مزاحم، چسان سرنوشت یک ملتِ سخت دردمند را برای ۵ سال به بازی گرفتند و کشور را به زانو درآوردند. بدون شک این قصه و روایت ۵ ساله، دنبالۀ درازی دارد و بی‌رحمانه‌ترین قضاوت تاریخ را به همراه خواهد داشت».
احمدولی مسعود در این یادداشتش، دو رهبر حکومت وحدت ملی را «عامل بحران و بیچاره‌گی مردم» خوانده و نوشته است: همین‌ها از فرصت پیش‌آمده (امکانات حکومتی، خودفروشی جمعی تیکه‌داران، وضعیت نابه‌هنجار کشور و مصیبت مردم) استفاده می‌برند، با پول و حراج گذاشتن دوبارۀ چوکی‌های دولتی، همایش‌های مجلل برپا می‌دارند و تلاش می‌کنند بار دیگر بر گردۀ مردم سوار شوند.
در اخیر نوشتۀ کوتاه فیسبوکش آقای مسعود آمده است: «حب‌وبغض شخصی، کارآمدی و ناکارآمدی دولت‌داری دیگران و سایر کاندیداهای محترم به کنار، برای یک لحظه تصور کنید که اگر خدای ناخواسته، خدا نکند، این «نمایش‌نامۀ مضحک پنج‌ساله» بار دیگر بر سرنوشت مردم جاری شود، چه فاجعۀ بزرگتر برای کشور و روزگار بدتر برای مردم اتفاق خواهد افتاد؟»
محمداشرف غنی در بخشی از مصاحبه‌اش مدعی می‌شود که برای برخی از کاندیداها پول داده و امنیت آنان را نیز تأمین کرده است. در واکنش به این گفتۀ رییس حکومت، عبداللطیف پدرام، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحۀ رسمی فیسبوکش اعتراض کرده و نوشته است که تأمین امنیت کاندیداها «وظیفۀ قانونی حکومت» است، لطف اضافی رییس حکومت نیست.
آقای پدرام در ادامۀ یادداشتش نوشته است: «اما به راستی به کدام کاندیداها پول داده‌اید؟ از رسانه‌ها جداً خواهش می‌کنم از دستگاه ریاست‌جمهوری بپرسند این کاندیداها که پول گرفته اند چه کسانی اند؟ این گپ ساده‌یی نیست که از آن بگذریم، چون شخص ریس جمهور به زبان خود در پاسخ به خبرنگار گفت که به کاندیداها پول داده است».
عبداللطیف پدرام از کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته است تا در بارۀ این ادعای آقای غنی برای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح دهند.
جاوید کوهستانی، آگاه مسایل نظامی و سیاسی در فیسبوکش نوشته است که سرنوشت مردم و سرزمینی که متاسفانه بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم بدتر، خراب‌تر و بحران سیاسی در این ماتم‌سرا عمیق‌تر می‌شود؛ تناقص‌گویی‌های اشرف غنی در برنامۀ تلویزیونی و مصمم بودنش برای تداوم قدرت به هر قیمتِ ممکن، نشانه‌یی آشکار از تشدید بحران، جنگ، خون‌ریزی و فاجعۀ هولناک در آینده‌ است.
آقای کوهستانی افزوده است: «این‌که آقای غنی و همکارانش چه سر نوشتی خواهند داشت؛ زمان پاسخ می‌دهد، اما سرنوشت تلخ ما روشن است که دیگر او حاضر نیست از قدرت کنار برود و جنگ نیابتی را ادامه می‌دهد و مردم هر روز جنازه بر دوش برای دیوانه‌گان قدرت قربانی می‌شوند تا این فصل ناتمام، با خون و آتش زنده‌گی هزاران دیگر را تمام کند و خود در آتشی که افروخته تمام شود».
در عین حال، موج دیگری که این گفت‌وگو ایجاد کرد نیز بسیار جالب است. روش مصاحبه و برخورد مجری با آقای غنی را برخی مسلکی خوانده و برخی هم غیرمسلکی. برخی از طرفداران محمداشرف غنی و تیم دولت‌سازی در یادداشت‌های جداگانه و با انتقاد از روش اجرای برنامه و نوع لباس مجری برنامه تاخته اند و نیز او را جاسوس، مجری غیرمسلکی و متعصب خوانده اند. در مقابل، عدۀ دیگر، نوع پیش‌برد برنامه توسط مجری و پرسش‌های مطرح شده را توصیف کرده اند.
محبوب احمدی، کاربر شبکۀ اجتماعی فیسبوک در صفحۀ رسمی‌اش نوشته است: روش مصاحبه و برخورد آقای نجفی‌زاده با مهمان تا اکنون خیلی مسلکی است. جسارت آمیخته با ادب، و واقع‌گرایی از ویژه‌گی‌هایی اند که هر گرداننده‌ و خبرنگاری باید داشته باشد. مجری‌یی که تملق پیشه کند و در برابر هرگونه اغفال‌گری سر تکان دهد، مجری نه، که مداح و متملق است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.