احمدولی مسعود در نشست با سفراى ESG: انتخابات در گرو دو شریک قدرت نامشروع و صلح از میلۀ داغ تفنگ طالب ممکن نیست

- ۰۴ سنبله ۱۳۹۸

ماندگار: احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در نشستی با سفراى ESG کشورهای امریکا، انگلستان، جرمنى، ایتالیا، جاپان، آسترالیا، سویدن، یونما، ناتو و اتحادیه اروپا، به میزبانی آقای جان بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا، پیرامون صلح و انتخابات و انتخابات صحبت کرده است.
آقای مسعود می‌گوید که باید میکانیسمی ایجاد گردد تا فرایند هر دو پروسۀ ملی، به انتخابات قابل قبول و صلح پایدار بینجامند. اگر دو غنی و عبدالله قدرت آمادۀ گذشت از چوکی‌های غیرقانونی خود بودند، به آسانی می‌شد میکانیسم راه حل ایجاد کرد و حالا این مشکل را نداشتیم.
mandegarنامزد تیم وفاق ملی در انتخاباتِ ۶ میزان با همه‌گانی ساختن خبر این نشست در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: انتخابات و صلح هر دو اولویت افغانستان می‌باشند، اما تحت شرایط موجود سرانجام هر یک‌ از این پروسه‌ها به تنهایی می‌توانند افغانستان را به بحران‌های بیشتر سقوط بدهد.
احمدولی مسعود نوشته است: انتخابات در گرو دو شریک قدرت نامشروع است که فرصت را غنیمت شمرده با استفاده از امکانات دولتی برای کمپاین‌های انتخاباتی خود بهره می‌برند. رشوه‌های بزرگ سیاسی، وعدۀ تقسیم چوکی‌های دولتی، تهدید به دوسیه‌های جرمی و مصارف بی‌رویۀ پول بیت‌المال از جمله ابزار دست داشتۀ شان می‌باشند.
به باور این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: اینان انتخابات افغانستان را از همین حالا به یک بازی بزرگ‌ مافیایی مبدل ساخته اند که حاصلش جز حکومت مافیایی نمی‌باشد.
احمدولی مسعود خاطر نشان کرده است: اگر این دو شریک قدرت، ظرفیت دولت‌داری و دفاع از حق مردم داشتند، امروز از جایگاه یک دولت ملی و موضع قدرت‌مند به آسانی اجماع ملی شکل می‌گرفت و دستیابی به صلح پایدار در دسترس بود. اما اکنون دیر است، کشور ما در چهار راه بحران قرار گرفته است و مسوول اصلی، همین‌هایی اند که تلاش دارند با کمپاین‌های مجلل و بگومگوهای زرگری اذهان مردم ما را از ناکامی‌های پنج‌سالۀ شان پاک کنند.
نامزد تیم وفاق ملی در انتخابات پیش‌رو می‌گوید: امروز نیز پیشنهادم همان است که ماه‌ها پیش از آدرس شورای کاندیدان ریاست‌جمهوری اعلام کرده بودیم. بخواهیم نخواهیم باید میکانیسمی ایجاد گردد تا فرایند هر دو پروسۀ ملی، به انتخابات قابل قبول و صلح پایدار بینجامند. اگر دو تا شریک قدرت آمادۀ گذشت از چوکی‌های غیرقانونی خود بودند، به آسانی می‌شد میکانیسم راه حل ایجاد کرد و حالا این مشکل را نداشتیم.
یک‌بار دیگر تکرار می‌کنم، برای نجات کشور از توفانی که به سرعت به جهت ما در حرکت است، این دو سکان‌دار حکومت نامشروع از خیر چوکی‌هایی که در پنج‌سال جز مصیبت و بحران برای کشور حاصلی نداشته است، بگذرند، به جای قربانی نمودن سرنوشت میلیون‌ها انسان این سرزمین، فقط دو چوکی نابهکار خود را قربانی دهند تا زمینه برای میکانیسم جدیدی که اعتماد مردم دوباره احیا گردد آماده شود و در سایۀ آن بتوانیم به انتخابات هرچند اندکی دیرهنگام، اما قابل قبول و صلح پایدار برسیم.
آقای مسعود گفته است: حالا اگر جامعۀ جهانی، کشور ما را در این راستا یاری ندهد، وقتی انتخابات در همین فضای مافیایی که فقط شرکای نامشروع قدرت عجله و هوس آن را دارند، برگزار گردد و یا هزاران مسلح بهنام دیالوگ بین‌الافغانی به شهرها پایین شوند، سرنوشت این ملک و مردم از همین امروز معلوم است.
در هر صورت کمپاین‌ها و فعالیت‌های ما به ولایات کشور همچنان گسترش خواهد یافت و پیام روشن خود را در مورد انتخابات، صلح و آینده‌های کشور صادقانه با مردم خود در میان خواهیم گذاشت تا با آگاهی و هشدارباش تصمیم خود را یک‌جا بگیریم.
گفتنی است که شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری دو روز پیش در نشستی در اقامت‌گاه احمدولی مسعود میثاق همبستگی این شورا را تصویب کردند که بر اساس آن، نامزدان عضو این شورا پس از این یک‌صدا گام بر می‌دارند و افزون بر بحث‌های مربوط به انتخابات پروسۀ مصالحه را نیز اولویت‌های مهم ملی به شمار می‌آورند و برای هر دو تلاش می‌کنند.
از سرنوشت نهایی گفتوگوهایی صلح امریکا با طالبان جزییات دقیقی در دست نیست، اما انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۶ میزان برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.