مقام‌های ارشد امریکایی: شریکی استراتژیک برای افغانستان می‌مانیم

- ۱۷ دلو ۱۳۹۱

وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک ارتش امریکا تاکید کردند، واشنگتن همچنان شریکی استراتژیک برای افغانستان باقی می‌ماند و در نشست ناتو در شیکاگو تصمیم گرفته شد که حمایت‌های نظامی پس از ۲۰۱۴ به این کشور ادامه داشته باشد.
لیون پنیتا، وزیر دفاع امریکا که به همراه جنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در برنامه خبری ان بی سی و شبکه خبری سی‌ ان ان حاضر شده بود، گفت: در شیکاگو، متعهد شدیم که حضوری بلند مدت در افغانستان داشته باشیم.
وی گفت: معتقدم که باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا هرآنچه در توان دارد برای اجرای توافقات شیکاگو انجام خواهد داد.
این دو مقام ارشد امریکایی همچنین در خصوص عملیات ۱۱ ساله کشورشان در خاک افغانستان صحبت کردند.
در حالی که برخی معتقدند امریکا پس از دسامبر سال ۲۰۱۴ نباید هیچ نیرویی را در افغانستان داشته باشد، جنرال دمپسی و پنیتا اعلام کردند که انتظار دارند و تمایل دارند که نیروهای امریکایی پس از ۲۰۱۴ نیز در افغانستان بمانند. اما با این حال تاکید کردند که هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.
جنرال دمپسی در ادامه با اشاره به نیروهای حاضر در افغانستان اظهار کرد: تاکنون کسی درباره باقی ماندن «هیچ» نیرویی در افغانستان به من پیشنهاد نداده است. با این حال هنوز تصمیمی در رابطه با شمار نیروهایی که قرار است در آنجا بمانند، گرفته نشده است.
دمپسی در توضیح اهداف عملیات افغانستان گفت: هدف ما ایجاد افغانستانی باثبات و قدرتمند بود که بتواند خود را اداره کرده و اجازه ندهد که القاعده برای خود پایگاهی امن ایجاد کند.
وی تاکید کرد که امریکا و نیروهای ائتلاف قدرت طالبان را تضعیف کرده‌اند و خشونت‌ها کاهش یافته است.
دمپسی در ادامه گفت: ما برای افغاستان ارتش تشکیل دادیم که توانایی‌های خود را برای تامین امنیت افزایش داده است.
از سوی دیگر وزیر دفاع امریکا درباره انتخاب چاک هاگل از سوی باراک اوباما برای تصدی پست ریاست پنتاگون تصریح کرد: او وزیر دفاع قدرتمندی خواهد بود.
پنیتا همچنین از جلسه تائید هاگل در سنا و پرسش قانونگذاران امریکایی انتقاد کرد و گفت: در این جلسه توجه ویژه‌یی به بودجه پنتاگون نشد.
این مقام امریکایی عنوان داشت که کاهش بودجه پنتاگون تاثیر مستقیمی بر روی حفظ و تامین نیرو، آموزش نیرو و جذب نیرو دارد و با این اقدام امریکا ضعیف می‌شود و نمی‌توان به راحتی در مقابل تهدیدهای جهانی پاسخگو بود.
لئون پنیتا همچنین با اشاره به چاک هاگل تصریح کرد: کاملا واضح است که چاقوهای سیاسی برای چاک‌ هاگل بیرون کشیده شده است.
رییس پنتاگون درباره تحولات افغانستان عنوان داشت: تقریبا سه چهارم مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان واگذار شده است و این به دلیل دستاوردهایی است که نیروهای افغان، ارتش امریکا و شرکای ائتلافی آنها به دست آورده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.