تجدید پیمان با احمد مسعود بر سر آرمان‌های احمدشاه مسعود

- ۱۵ سنبله ۱۳۹۸

ماندگار: در آستانۀ هجده‌سالگی، سال روز شهادت احمدشاه مسعود، احمد مسعود، پسر او پا به عرصۀ سیاست گذاشت و به عنوان رهبر حوزۀ مقاومت ضد طالبان تعیین شد و مردم با او تجدید پیمان کردند.
احمد مسعود، روز پنجشنبه ۱۴ سنبله/شهریور۱۳۹۸، در حالی که بیش از دوازده هزار نفر از سراسر افغانستان در کنار آرام‌گاه احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، گرد آمده بودند، توسط رهبران و سران مقاومت، فرماندهان معروف جهادی و هزاران تن دیگر از هوادارانش به عنوان mandegarادامه دهندۀ راه احمدشاه مسعود تعیین شد.
حضوریافته‌گان این همایش با احمد مسعود پیمان بستند که در مسیر و اهداف شهید احمدشاه مسعود انجام وظیفه می‌کنند و از احمد مسعود به عنوان رهبر جدید مردم افغانستان و جانشین احمدشاه مسعود حمایت کردند. حمایت مردم از مسعود پسر، با شور و هلهلۀ زایدالوصفی همراه با نعره‌های تکبیر صورت گرفت.
در همین همایش، محمدیونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور، احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، حضرت علی از فرماندهان جهادی حوزۀ شرق، انور جکدلگ از فرماندهان جهادی، انجنیر کمال نظامی، والی ولایت پنجشیر، جنرال ایوب سالنگی از فرماندهان معروف مقاومت، ذلفقار امید، به نماینده‌گی از جنبش روشنایی، فضل کریم ایماق از فرماندهان معروف جهاد، رییسان شورا‌های ولایتی چندین ولایت به نماینده‌گی از مردم آن ولایات، داکتر ضیا به نمانیده‌گی از مردم سمنگان، نمایندۀ خانوادۀ قاری بابا به نمانیده‌گی از ولایت غزنی و شماری دیگر به نماینده‌گی از ولایت‌های مختلف کشور صحبت کرده و حمایت‌شان را از احمد مسعود به عنوان «رهبر محبوب» اعلان کردند و سخنرانان از حضور پُررنگ مردم از سراسر کشور در این همایش سپاس‌گزاری کردند.
محمدیونس قانونی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی در این همایش گفت: از همه کسانی که از نام و آدرس احمدشاه مسعود به شهرت، مقام، پول و منصب‌های بالا رسیده‌اند، می‌خواهم که اگر به راستی و صادقانه پیرو راه احمدشاه مسعود هستند، از احمد مسعود به عنوان رهبر و جانشین احمدشاه مسعود حمایت و اطاعت کنند.
آقای قانونی با بیان خصوصیات فردی احمد مسعود، او را در جایگاه شایستۀ رهبری دانست و افزود که از او در امور کشوری اطاعت می‌کند و از همه‌گان خواست که از او حمایت و اطاعت کننند.
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود واگذاری مسوولیت به احمد مسعود را انتقال سیاست به نسل جوان خواند.
او در این همایش گفت: با شناختی که از احمد مسعود دارم و با توجه به مدارک تحصیلی، توانایی‌های فردی و شخصیت عالی و تقوای او هیچ شکی وجود ندارد که احمد مسعود می‌تواند بار رهبری مردم افغانستان را در این شرایط بسیار دشوار و خطیر به دوش بردارد. احمدولی مسعود، ضمن اعلام حمایتش از احمد مسعود به عنوان رهبر و مشعل دار راه احمدشاه مسعود، از مردم و سیاسیون پیرو احمدشاه مسعود خواست که از او حمایت کنند.
احمدولی مسعود افزود: در محور نماد جهاد و مقاومت، نماد عزت و عدالت (احمدشاه مسعود) همه باهم بار دیگر در حمایت از پسر جوان و برومندش پیمان می‌بندیم و تعهد می‌سپاریم تا این راه برای همیش پر رهرو باقی بماند، تا به آرمان‌های قهرمان ملی برسیم.
او گفت که خوب به یاد دارم که‌ در آغازین مبارزات، بهخصوص دوران جهاد، عده‌یی به‌خاطر جوان بودن آمرصاحب شهید نگرانی داشتند. اما به‌زودی با توکل با خدا، پشت‌کار و تدبیر، موانع یکی پی دیگری برداشته شد، اعتماد محکم‌تر گردید و شک و تردیدها یک‌سره رفع شد. امروز نیز مطمین می‌باشم که انشالله احمد جوان ما با استعداد خدادادی، فرزانگی، تحصیل بلند و هوشمندی که دارد به خوبی می‌تواند از پس این‌ مسوولیت بزرگ بربیاید.
او افزود که همانگونه که بارها وعده داده بودیم که مسوولیت‌ها را به نسل جوان انتقال بدهیم، امروز یک آغاز بزرگ در همین راستا می‌باشد.
سخنرانان دیگر هر کدام حمایت‌شان را به نماینده‌گی از مردم شان از احمد مسعود اعلان کردند.
احمد مسعود که واپسین سخنران آن همایش بود، به موارد صلح و انتخابات پرداخت و روی حل اساسی معضل افغانستان با طرح تغییر ساختار قدرت سیاسی در کشور تاکید کرد.
احمد مسعود در این همایش گفت که در جریان چندین ماه گذشته در دیدار و گفت‌وگو اقشار مختلف جامعه و سیاسیون افغانستان، روی تشکیل ایتلاف مقاومت دو، رای‌زنی کرده است. او از حمایت و اعتباردهی همه مردم حوزۀ جهاد و مقاومت به‌خاطر واگذاری مسوولیت مهم یک ایستاده‌گی دوباره و تغییر سرنوشت مردم افغانستان برای راه‌اندازی یک حرکت جدید به هداف پاسداری از ارزش‌های ملی و مردمی افغانستان و زنده نگهداشتن راه احمدشاه مسعود سپاس‌گزاری کرد.
او اطمینان داد که در راستای احیای آرمان قهرمان ملی افغانستان، تأمین وحدت ملی و زنده ساختن ارزش مقاومت و ایجاد نظام معتدل اسلامی و وحدت ملی کار خواهد کرد.
او در این سخنرانی، مروری به هجده سال گذشته داشت و از دسیسه‌هایی یادکرد که به هدف زدودن ارزش‌های جهاد و مقاومت چیده شده بودند. او گفت که در هجده سال گذشته از کشته شدن یاران قهرمان ملی در برنامه‌های زنجیره‌یی گرفته تا سخره گرفتن انتخابات و روندهای ملی، همه برای کمرنگ کردن ارزش‌های جهاد و مقاومت بوده است، اما ارزش‌های مردم افغانستان با وجود تمام این توطیه‌ها همچنان زنده و قوی مانده است.
او ضمن سپاس و قدردانی از حضور مردم در آن همایش، وعده داد که بتواند به عنوان ادامه‌ دهندۀ راه پدر نقش درستی را در افغانستان بازی کند. او همه کسانی که او را به این سمت انتخاب کرده اند سپاسگزاری کرد و گفت که افغانستان در شرایط دشواری قرار دارد و او به این ترتیب، مسوولیت بزرگی را روی شانه‌های خودش احساس می‌کند.
احمد مسعود در این سخنرانی روند گفت‌وگوهای صلح را به شدت نگران کننده خواند و گفت که در برابر چنین مسألۀ مهمی نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.
او با اشاره به برنامه‌ها و عمل قهرمان ملی افغانستان در مورد صلح و مذاکره و مذاکره و گفت‌وگوی شخصی او با رهبران طالبان در میدان شهر، گفت که ما هم به نیابت از قهرمان ملی افغانستان دنبال صلح هستیم؛ اما این به معنای آن نیست که در برابر روند موجود گفت‌وگوهای صلح مطمین باشد. او گفت که وضع موجود ممکن به پایان جنگ ختم شود، اما قعطا به معنای به وجود آمدن صلح در افغانستان نیست. او گفت که برای به وجود آمدن صلح پایدار باید به عواملی پرداخت که سبب جنگ در افغانستان اند.
آقای مسعود از ساختار سیاسی افغانستان انتقاد کرده گفت که نظام متمرکز یکی از بزرگترین چالش‌های مردم افغانستان است که حتا می‌توان آن‌را بزرگترین و خطرناک‌ترین دشمن مردم افغانستان یاد کرد. او گفت تا زمانی که معضل قدرت در افغانستان حل نشود، نمی توان به صلح دست یافت.
او با برشماری مصادیقی از مشکلات قدرت و دولت در نظام ریاستی، گفت که اگر قدرت غیر متمرکز نشود و پروسه‌یی به میان نیاید که بر اساس آن قدرت و ثروت بین همه جناح‌ها تقسیم شود، هیچ مشکلی در افغانستان حل نخواهد شد. او همچنان از تلاش‌هایش برای متحد ساختن حوزۀ مقاومت در قبال یک نامزد واحد اشاره کرد و در عین حال به مشکلات انتخابات پیش‌رو پرداخت و خواهان برگزاری یک انتخابات شفاف و بدون تقلب در کشور شد.
احمد مسعود زمانی به شکل علنی وارد سیاست در کشور شده است که پس از هجده سال از نبود مسعود، پدر، مردم از بازمانده‌گان او به دلیل سیاست‌های مقطعی بر بنیاد منافع فردی شان، خسته شده‌اند. در عین حال مسعود پسر زمانی وارد کارزار سیاسی شده است که افغانستان دارد به یکی از مرحله‌های مهم تاریخی خویش که عبارت توافق امریکا با طالبان است، نزدیک می‌شود. دیده شود که مسعود جوان، در این راه دشوار و حساس، چه کارنامه‌یی از خود به‌جا می‌گذارد.
گفتنی است که احمد مسعود تنها پسر احمدشاه مسعود است. زمانی که مسعود در نخستین حمله انتحاری بسیار پیچیده در افغانستان به شهادت رسید، او دوازده سال داشت.
مسعود پسر، پس از کشته شدن مسعود پدر، تحصیلات ابتدایی‌اش را در ایران به اتمام رساند و سپس به اکادمی نظامی سندهرست بریتانیا را یافت و دو مدرک تحصیلی از آنجا به دست آورد. احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود ۳۰ سال عمر دارد و تحصیلاتش را در رشتۀ مطالعات جنگ از دانشگاه کینگ در لندن به دست آورده‌است. اکنون امیدها به او دوخته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.