انتخـابات ۶ میـزان چگـونه برگـزار شـد؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۶ میزان ۱۳۹۸

چهارمین انتخابات ریاست‌جمهوری، صبح دیروز شنبه ششم میزان در ۳۴ چهار ولایت کشور برگزار گردید.
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که شهروندان در سراسر کشور در نزدیک به ۵ هزار مرکز رأی پای صندوق‌های رأی رفتند و به نامزد مورد نظر خود رأی دادند.
mandegarدر همین حال، نهادهای ناظر و جامعۀ مدنی افغانستان با استقبال از اشتراک مردم در روند انتخابات، اما می‌گویند که چالش‌های زیاد در این روند وجود داشته است.
نهادهای ناظر و جامعۀ مدنی افغانستان در اعلامیه‌‌های گفته‌اند که نبود نام رأی‌دهنده‌گان در فهرست رأی‌دهی، ناکارایی دستگاه‌های انگشت‌نگاری و مسدود بودن مراکز رأی‌دهی از چالش‌های فرا راه‌ این روند عنوان شده است.
کمبود ماموران در مراکز رأی‌دهی، خراب بودن دستگاه‌های انگشت‌نگاری، بی‌‌نظمی و ناپدید شدن فهرست نام رأی‌دهنده‌ها از نارسایی‌هایی استند که در مراکز رأی‌دهی مشاهده شده‌اند.
مرکز آموزشی حقوق بشر برای زنان، مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان (مجما) نهاد تفریحی بایسکل‌رانی برای معلولان می‌گویند که بیشتر مراکز رأی‌دهی مطابق زمان از پیش تعیین شده باز نشده است و بیشتر مردم با تأخیر چند ساعته پای صندوق‌های رأی رفتند.
همچنان در این اعلامیه مشترک آمده است که در بیشتر مراکز برای مشاهدان اجازه حضور داده نشده، نبود نام افراد در فهرست نام رأی‌دهنده‌گان، جابه‌جایی مراکز رأی‌دهی بدون هماهنگی و بسته بودن برخی مراکز از چالش‌های گفته شده در این دور انتخابات بوده است.
همچنان، یافته‌های نهاد تیفا موسسۀ انتخابات ازاد و شفاف افغانستان نیز نشان می‌دهد چالش‌های در فهرست نام رأی‌دهند‌ه‌گان، ناکارایی دستگاه‌های انگشت‌نگاری و بسته بودن محلات رأی‌دهی وجود داشته است.
یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که با وجود فضای نسبتاً امن از ابتدای صبح تا ختم رأی‌دهی اشتراک مردم در این روند به صورت چشمگیری افزایش نیافته است.
همچنان این نهاد افزوده که دستگاه‌های انگشت‌نگاری در ۸ ولایت افغانستان با مشکلات عدیده‌یی مواجه بوده‌اند؛ تعدادی از دستگاه‌ها شارژ تمام کرده‌اند و پاور بانک‌ها نیز کار نمی‌داده‌اند. در ۱۰۹ محل رأی‌دهی، دستگاه‌های بایمتریک در محلات زنانه، فهرست محلات مردانه و باالعکس را پرنت می‌دادند و همچنین در ۷۳ محل رأی‌دهی دستگاه‌های بایمتریک پس از ساعت ۱۱ تا ۱۲ از کار افتاده‌اند و یا کار ابزار بایمتریک کند و آهسته گردیده بود و دستگاه‌های اضافی نیز پاسخ‌گوی تمام محلات نبوده است.
به گفتۀ تیفا، در ۲۴ فیصد محلات رأی‌دهی نظارت شده، کارمندان بلدیت کامل به کار با دستگاه‌های بایمتریک را نداشته اند، افراد زیرسن در ۱۸ درصد محلات رأی‌دهی در ولایاتی همچون جوزجان، خوست، پکتیا، غور، فراه، نیمروز و زابل منحیث کارمند محل رأی‌دهی استخدام گردیده اند.
کمبود اوراق رأی در برخی از محلات نیز از دیگر چالش‌های عنوان شده است. تیفا گفته است با ۵۲۰۰ ناظر از ساعت ۹:۳۰ الی ۴:۳۰ بعد روند انتخابات را مورد ارزیابی قرار داده است.
گزارش‌ها اما می‌رسانند که تمامی محلات رأی دهی ولسوالی‌های دشت‌قلعه، ینگی‌قلعه، چاه‌آب، خواجه‌غار به‌دلیل بی‌کفایتی و بی‌مسوولیتی مسوولان امنیتی ولایت تخار، بسته شده‌اند.
در این گزارش آمده است که در شهر تالقان نیز سایت‌های مکتب چینزیی، لیسه گل‌نظر و مکتب عبدالطیف شهید به دلیل تهدیدات امنیتی در حال بسته شدن هستند.

چالش‌ها
انتخابات ریاست‌جمهوری با چالش‌های امنیتی در برخی از ولایت‌های کشور نیز مواجه شد. عبدالحی خطیبی، سخنگوی ولایت غور می‌گوید که هاون‌های در نزدیکی برخی از مراکز رأی دهی در این ولایت پرتاب شده است که یکی آن در نزدیکی مرکز رأی‌دهی مکتب «کندوال» در فیروزکوه اصابت کرده است که خسارات جانی و مالی نداشته اما رأی‌دهنده‌گان را پراکنده کرده است..
سخنگوی والی غور اضافه کرد که از دو روز به اینطرف کارایی شبکه‌های مخابراتی در این ولایت نیز مختل شده است.
گزارش‌ها می‌رساند که حملات شدید طالبان بالای ساختمان ولسوالی دولت‌یار و «مکتب معارف» این ولسوالی وجود داشته، اما به دلیل این‌که در اکثر ولسوالی‌ها به‌شمول دولت‌یار، شبکه‌های مخابراتی قطع است، جزئیاتی از تلفات و میزان خساره آن در دست نیست.
پیش از نیز طالبان تهدید کرده‌اند که با تمام توان روند انتخابات را مختل می‌کنند و کارکنان کمیسیون‌ انتخابات، رأی‌دهنده‌گان و مأموران امنیتی را هدف قرار خواهند داد.
گزارش‌ها می‌رساند که نزدیک به تن۲۰ در انتخابات ریاست جمهوری دیروز قربانی شده‌اند.
این در حالی است که نزدیک به ۵۰۰ مرکز رأی‌دهی در روز انتخابات به خاطر تهدیدها باز نشد. اکثریت مراکز مسدود مربوط ولایات شمالی و غربی افغانستان است.
از سویی هم، شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، هنگام استعمال رأی خود از تقلب‌ها گسترده در این روند، از طرف‌ تیم‌های دولتی نگرانی خود را ابراز کردند.
همچنان، دبیر کل سازمان محلل متحد پیش از آغاز روند رأی‌دهی در اعلامیه‌یی بر شفافیت در انتخابات تأکید کرد است.
آنتونیو گوترِش، دبیرکل سازمان ملل متحد از همه بازیگران کلیدی دخیل دراین روند خواسته تا «مسوولیت خود را برای حمایت از انتخابات صلح‌آمیز، معتبر، شفاف و همه‌شمول» ایفا کنند.
دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌‌یی افزوده که «جایی برای خشونت، تهدید و تقلب» دراین انتخابات وجود ندارد.

مشارکت
میزان مشارکت در این دور انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار اندک بوده است. رسانه‌ها، نهادهای ناظر و مشاهدان، از حضور کم‌رنگ مردم در پای صندوق‌های رأی گزارش داده‌اند؛ حتا برخی از منابع گفتند که سطح مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ نسبت به هر انتخاباتی کم‌رنگ بوده است.
انتخابات ریاست‌جمهوری در حال برگزاری گردید که ۹ میلیون ۶۰۰ هزار تن برای اشتراک در انتخابات ثبت نام کرده‌اند و هزار نیروی امنیتی در ۴۰۴۲ مرکز تأمین امنیت شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.