مسلمیار به نورستانی: «رأی‌هـای بـدون بایومتریک را بالای پـدرتان حساب می‌کنـم!»/ کمیسیون شکایات: تنـها رأی‌هـایِ بایومتـریک‌شـده را حساب می‌کنیـم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۹ میزان ۱۳۹۸

فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا و از موتلفان تیم دولت‌ساز دیروز در نشست عمومی این مجلس در برابر مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی واکشن تُند نشان داد. پیش از این کمیشنران دو کمیسیونِ انتخاباتی گفته اند که رأی‌های بدون بایومتریک را باطل اعلام می‌کند. آقای مسلمیار اما می‌گوید که کمیسیون انتخابات با این کار حق مردم را «می‌خورد» و او با زور «بالای پدر» کمیشنران رأی‌های بدون بایومتریک را حساب می‌کند.
mandegarکمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در واکنش به این اظهارات آقای مسلمیار می‌گوید که تنها آرای بایومتریک شده را حساب می‌کنند و آرای بدون بایومتریک اعتبار نخواهد داشت. قاسم الیاسی به رسانه‌ها گفته است که بربنیاد طرزالعمل‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، تنها آرای بایومتریک شده قابل شمارش و مدار اعتبار است.
گفتنی است که مسلمیار از حامیان محمداشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری است. محمداشرف غنی پیش از این در یک محفل کمپاینی گفت که به فضل‌هادی مسلمیار «زبان» کرده بود که او را به ریاست مجلس می‌رساند. آقای غنی در آن محفل گفت که یک عضو دیگر مجلس که می‌خواست بر سر به دست آوردن کرسی ریاست مجلس با آقای مسلمیار رقابت کند را با فرمانی از مجلس سنا برکنار کرد تا جلو به ریاست رسیدن فضل‌هادی مسلمیار سد نشود.
در همین حال، ریاست اجرایی در واکنش به این گفته‌های رییس مجلس سنا واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است. در اعلامیۀ این نهاد آمده است که هیچ‌کس حق تهدید کمیسیون‌ها، مسوولان و کارمندان این نهادها را ندارد و آقای مسلم‌یار باید این اخطار خود را هرچه سریع‌تر پس بگیرد و از کمیسیون‌ها «معذرت» بخواهد.
در اعلامیۀ ریاست اجرایی به مقام‌های عدلی و قضایای هدایت داده شده تهدیدها علیه مسوولان کمیسیون‌ها را مورد بررسی و پیگیری قرار دهند و با عاملان آن برخورد قانونی کنند. در اعلامیه آمده است: «نهادهای مسوول در حکومت افغانستان موظف اند از روند تحکیم مردم‌سالاری در افغانستان حمایت کنند و طبق قانون، فضای امن و مساعد را برای کارمندان کمیسیون‌ها مساعد سازند تا وظایف خویش را مسوولانه انجام دهند،‌ نه این‌که خود به مانع و تهدیدی برای مردم‌سالاری و زمینه‌سازی برای تقلب مبدل شوند».
در سوی دیگر، رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به این گفته‌ها واکنش نشان داده است. آقای نبیل که دیروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که کمیسیون‌های انتخاباتی نباید بر «تخلفات آشکار» انتخاباتی چشم بپوشند و از رهبران حکومت بهراسند. آقای گفت: «تیم امنیت و عدالت تنها رأی بایومتریک‌ شده را می‌پذیرد و یک رأی بدون بایومتریک قابل قبول ما نیست. اسناد زیادی وجود دارد که صندوق‌ها به گونۀ تقلبی پُر شده اند». او با بیان این‌که گفته‌های مسلمیار «زورگویی و شرم‌آور» افزود که باید شناس‌نامۀ آقای مسلمیار بررسی شود که آیا شهروند افغانستان است یا نه؟
همزمان بااین، تیم «تدبیر و توسعه» به رهبری فرامرز تمنا نیز گفته است که «حتا محاسبۀ یک رأی غیربایومتریک را نمی‌پذیرد.» در اعلامیۀ این تیم آمده است که محاسبۀ آرای بدون بایومتریک، «استقبال از تقلب و جعل، اتلاف بودجۀ ملی، بی‌احترامی به آرای مردم و دامن زدن به بحران در افغانستان» تلقی می‌شود. در این اعلامیه از دادستانی کُل خواسته شده تا با «جدیت» جلو مداخلۀ «مقامات سودجو و ‌مخالف با ثبات افغانستان» در امور انتخابات را بگیرد.
در اعلامیۀ این تیم همچنان گفته شده: «مقامات زورگو و مداخله‌گر نیز بدانند که افغانستان به کمک نسل جوان و تحصیل‌کرده خود در حال نهادینه‌سازی دموکراسی است. در افغانستان جدید دورۀ زورگویی و غوغاسالاری به پایان رسیده است. آنانی که تصمیم می‌گیرند و انتخاب می‌کنند، فقط مردم هستند».
رییس مجلس سنا که از حامیان تیم دولت‌ساز به شمار می‌رود، در حالی از زورگویی در برابر کمیسیون‌های انتخاباتی صحبت می‌کند که شعارِ محوری محمداشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری، «معامله نکردن با زورگویان» بود. به نظر می‌رسد که این تیم که در پنج سال گذشته بخشی از حکومت را به عهده داشت، نه‌تنها جلو زورگویان را گرفته نتوانست، بلکه زورگویان تازه‌یی از دل این تیم سر برآورده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.