کابل به اسلام‌آباد: میزبانی از گروهی که دستش به خون مردم آغشته است، خلاف تمام اصول می‌باشد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۲ میزان ۱۳۹۸

سه روز پیش سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که یک هیأت بلندپایۀ این گروه به رهبری ملابرادر رییس دفتر سیاسی قطر به پاکستان سفر کرده است. سهیل شاهین در صفحۀ توییترش نوشت که قرار است این هیأت با مقام‌های ارشد پاکستانی در بارۀ «موضوعات مهم» صحبت کند.
mandegarهمزمان با سفر هیأت طالبان، یک هیأت دیگر از امریکا به رهبری زلمی خلیل‌زاد نیز وارد پاکستان شد. هدف سفر خلیل‌زاد به پاکستان، مذاکره برای رهایی استادان دانشگاه امریکایی که از سوی طالبان ربوده شده، خوانده شده است، اما گزارش‌ها می‌رسانند که قرار است آقای خلیل‌زاد با مقام‌های پاکستانی در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان نیز صحبت کند.
طالبان در این سفر با وزیر خارجۀ پاکستان دیدار کرده‌اند. در یک بیانیۀ وزارت خارجۀ این کشور آمده است که دو طرف در مورد از «سرگیری گفت‌وگوهای صلح» و «کاهش خشونت‌ها در افغانستان» صحبت کرده‌اند. در بیانیۀ وزارت خارجۀ پاکستان به نقل از شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجۀ این کشور آمده است که فرصت برای صلح در افغانستان مساعد است و نباید از دست رود. در مقابل، سهیل شاهین اعلام کرد که هیأت طالبان در دیدار با وزیر خارجۀ پاکستان در خصوص «روند صلح» و «برخی موضوعات دیگر» صحبت کرده است.
در سوی دیگر، حکومت افغانستان نیز به سفر این هیأت واکنش نشان داده است. صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست حکومت وحدت ملی گفته است: «میزبانی از گروهی که هنوز هم دستش به خون مردم افغانستان آغشته است، خلاف تمام اصول و روابط میان کشورها است» طالبان در این سفر با وزیر خارجۀ پاکستان دیدار کرده‌اند. در یک بیانیۀ وزارت خارجۀ این کشور آمده است که در دو طرف در مورد از «سرگیری گفت‌وگوهای صلح» و «کاهش خشونت‌ها در افغانستان» صحبت کرده‌اند. در بیانیۀ وزارت خارجۀ پاکستان به نقل از شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجۀ این کشور آمده است که فرصت برای صلح در افغانستان مساعد است و نباید از دست رود. در مقابل، سهیل شاهین اعلام کرد که هیأت طالبان در دیدار با وزیر خارجۀ پاکستان در خصوص «روند صلح» و «برخی موضوعات دیگر» صحبت کرده است.
در سوی دیگر، حکومت افغانستان نیز به سفر این هیأت واکنش نشان داده است. صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست حکومت وحدت ملی گفته است: «میزبانی از گروهی که هنوز هم دستش به خون مردم افغانستان آغشته است، خلاف تمام اصول و روابط میان کشورها است».
آقای صدیقی می‌گوید که سفر نماینده‌گان طالبان به پاکستان و دیدار با مقام‌های این کشور، کمکی به روند صلح افغانستان نمی‌کند. سخنگوی رییس حکومت بیان می‌دارد: از گروه‌هایی که هنوز هم دست به هراس‌افگنی می‌زنند و به صلح تعهد ندارند، طوری میزبانی نشود که آن‌ها در مذاکرات صلح از یک موقف صحبت کنند.
آقای صدیقی به این باور است: «صلحی که به رهبری و مالکیت دولت افغانستان به پیش برده نشود، منجر به تأمین صلح پایدار و باعزت در افغانستان نمی‌گردد». آقای صدیقی افزوده است: «در پروسۀ صلحی که دولت افغانستان مالکیت و رهبری آن را نداشته باشد، هیچ‌گونه پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود».
سخنگوی ارگ پاکستان را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی کرد و گفت که طالبان هنوز هم در پاکستان آموزش می‌بینند و از سوی دولت این کشور حمایت می‌شوند و پاکستان زمانی می‌تواند به پروسۀ صلح کمک کند که پناهگاه‌های امن، مدارس و مراکز آموزشی طالبان در خاک خود را نابود کند.
در عین حال، یک روز پس از سفر هیأت طالبان به پاکستان، مشاور امنیت ملی افغانستان در گفت‌وگو با یک رسانۀ خارجی گفته است که برخورد «غیرمسوولانه» در مورد صلح افغانستان، موجب تقویت داعش و القاعده در کشور خواهد شد. حمدالله محب مدعی شده که بسیاری از فرماندهان طالبان در حال پیوستن به گروه داعش هستند.
آقای محب می‌گوید که گروه داعش در حال حاضر «دشمن استراتژیک» افغانستان نیست و در بسیاری مناطق افغانستان سرکوب شده؛ اما اگر گفت‌وگوهای صلح با «تدبیر» به پیش برده نشود، طالبان به دو بخش تقسیم می‌شوند که یک بخش آن زیر پرچم داعش و القاعده جنگ‌شان را ادامه خواهند داد. او تأکید کرد که هم‌اکنون نیز طالبان چتری را برای فعالیت سایر گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده در افغانستان فراهم کرده اند.
از سوی هم، هندوستان نیز حین سفر هیأت طالبان به پاکستان واکنش نشان داد و گفت که این کشور تنها از گفتگوهای صلح با «مالکیت دولت افغانستان» حمایت می‌کند. جی شنکر، وزیر خارجۀ هندوستان به رسانه‌های این کشور گفته است که دولت هند «جداً» باور دارد، گفت‌وگوهایی که در آن دولت افغانستان حضور نداشته باشد، زمینه‌ساز صلح و ثبات دایمی نمی‌شود.
سفر هیأت طالبان به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های پیش، طالبان به کشورهای روسیه، چین و ایران نیز سفر کرده بودند. این چهارمین سفر رسمی گروه طالبان بعد از شکست مذاکرات این گروه با امریکا در قطر است. گفت‌وگوهای نماینده‌گان امریکا و طالبان حدود ده ماه پیش آغاز شد. دو طرف به امضای یک توافق‌نامه هم نزدیک شده بودند؛ اما به دنبال یک حملۀ انتحاری در کابل که در آن، یک سرباز امریکایی کشته شد، رییس جمهور امریکا این گفت‌وگوها را لغو کرد.
بعد از این تصمیم لغو گفت‌وگوهای امریکا با طالبان مقام‌های امریکایی از رییس‌جمهور امریکا خواستند تا این گفت‌وگوها را بار از سر گیرد. ترامپ در واکنش به درخواست طالبان گفت که راه‌های به مراتب بهتری برای آماده‌گی مذاکرات وجود داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.