نهادهای ناظر: دخـالت در کـار کمیسیون‌هـا بحـران ۲۰۱۴ را تکـرار مـی‌کنـد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۳ میزان ۱۳۹۸

نگرانی‌ها از اعلام نتایج انتخابات هر روز شدت می‌گیرد. همۀ شهروندان کشور نگران اند که نکند اعلام نتایج انتخابات، افغانستان را بار دیگر به طرف بحران بکشاند.
از سویی هم ابطال آرای بایومتریک ناشده اساس بن‌بست سیاسی انتخابات خوانده شده‌است. به جز تیم دولت‌ساز همۀ تیم‌های انتخاباتی خواهان ابطال آرای بایومتریک ناشده‌اند.
mandegarنهادهای ناظر، تیم‌های انتخاباتی و آگاهان سیاسی به شدت نگران اند که ابطال آرای بایومتریک ناشده سبب ایجاد تنش شود و از طرفی هم، اعلام نتایج انتخابات با غرض و دخالت همراه باشد و سبب ایجاد یا تکرار بحران سال ۲۰۱۴ شود.
یوسف رشید رییس فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با ابراز نگرانی می‌گوید، ممکن است اعلام نتایج انتخابات در شش میزان سبب تکرار بحران سال ۲۰۱۴ شود.
آقای رشید گفت، شماری از تیم‌های انتخاباتی در صدد این هستند تا فضا را مانند ۲۰۱۴ آلوده بسازند و میدان برنده شدن را برای خود فراهم نمایند.
او افزود، اعلام برنده‌گی پیش از وقت از سوی هر دو تیم انتخاباتی به این معناست که آنان می‌خواهند وضعیت را به گونه‌یی بسازند که در برنده شدن شان دیگر شک و تردیدی وجود نداشته باشد، در حالی ‌که این اقدام آنان خلاف قانون است.
آقای رشید تأکید کرد، از سوی هم این تیم‌های انتخاباتی می‌خواهند کمیسیون‌های انتخابات را از لحاظ ذهنی تحت فشار قرار دهند تا اعلام نتایج خلاف خواست آنان نباشد.
وی همچنان گفت، چنین اقدامات استقلالیت و آزادی عمل را از کمیسیون می‌گیرد و سبب می‌شود تا کمیسیون انتخابات به طور باید و شاید ‌تصمیم گرفته نتواند. بنابراین ما نگران هستیم که اقدامات هر دو تیم، کمیسیون انتخابات را به طرف متلاشی شدن برده و سبب تکرار بحران سال ۲۰۱۴ شود.
آقای رشید در مورد تقلبات صورت گرفته می‌گوید، کار تخنیکی کمیسیون نباید تحت فشار تیم‌های انتخاباتی انجام شود و تیم‌ها باید اجازه دهند که روند بررسی تقلب و تخلف انجام شود؛ اما اگر تیم‌های انتخاباتی دخالت کنند، بدون شک بار دیگر شاهد بحران خواهیم بود.
جعفر مهدوی آگاه سیاسی نیز در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، باید شکایات رسیده به کمیسیون انتخابات توسط کارشناسان ورزیده بررسی شود و در مجموع وظیفۀ هر دو کمیسیون است تا اعتماد از دست رفتۀ هر دو کمیسیون نزد مردم را دوباره با بررسی بی‌طرفانه شکایات اسناد و شواهد و اعلام نتایج بی‌طرفانه به دست بیاورند.
آقای مهدوی تأکید کرد، تیم‌های انتخاباتی هم وظیفه دارند تا از اعلام برنده شدن پیش از وقت اجتناب نمایند و سبب مغشوش شدن اذهان عامه نشوند و اجازه دهند که کمیسیون‌های انتخاباتی در کمال آرامش کارشان را انجام دهند.
این آگاه سیاسی خاطرنشان کرد، باید تیم‌های انتخاباتی به قانون احترام بگذارند. داوری پیش از وقت ممکن است که کشور را به طرف بحران سوق دهد، بنابراین اجازه دهند که کمیسیون‌های انتخابات کارشان را انجام دهند.
بااین حال، تمامی تیم‌های انتخاباتی به جز تیم دولت‌ساز، خواهان ابطال آرای غیر بایومتریک، ابطال آرای ریخته شده بعد از ساعت پنج بعد از ظهر ششم میران و همچنین اعلام زودهنگام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اند.
این تیم‌های انتخاباتی تاکید دارند که اگر در ساعاتی غیر از زمان تعیین شده برای رای دهی در ششم میزان (۷صبح تا ۵ دیگر) کسی رأی داده باشد، قطعاً باطل است و تأخیر در اعلام نتایج زمینه برای تقلب را افزایش می‌دهد.
این در حالی ا‌ست که چند روز پیش فضل‌‌الهادی مسلمیار رییس مجلس سنا خطاب به کمیسیون انتخابات گفته بود که رأی‌های بایومتریک ناشده نیز باید حساب شود و نباید به عنوان تقلب تلقی شود.
اما کمیسیون انتخابات تاکید دارد که آرای بایومتریک ناشده حساب نخواهد شد.
مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات دیروز شنبه، ۱۳ میزان در یک نشست خبری در کابل یک‌بار دیگر تأکید کرد که آرایی نزد این کمیسیون اعتبار دارد که تنها از طریق بایومتریک استفاده و طی مراحل شده باشد.
آقای عبدالله در مورد آرای بدون بایومتریک که در صندوق‌های رأی‌دهی انداخته شده، نیز گفت که این آرا قابل اعتبار نیست و باطل خواهد شد.
او افزود: «این‌که یک تعداد مردم در محلات و مراکز رأی بدون بایومتریک استفاده کرده‌اند، این‌ها قابل اعتبار نیست، باطل می‌باشد و در صورتی که شناسایی شود و یادداشت‌هایی از مراکز ما بیاید، آن مجموعه آرا، کسانی‌که در آن دست داشتند به کمیسیون شکایات و مراجع عدلی و قضایی معرفی می‌شود».
قرار است اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریح ۲۷ میزان سال روان اعلام شود، تاریخ که با اگر و مگر‌های زیادی همراه‌ست و به گفتۀ نهادهای ناظر و آگاهان سیاسی ممکن است که این تاریخ به تأخیر بی‌افتد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.