نخستین ماهوارۀ افغانستان به فضا پرتاب می‌شود

- ۲۰ دلو ۱۳۹۱

وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرده است که به منظور تأمین ارتباطات داخلی و بین‌المللی اولین ماهواره‌اش رابه فضا پرتاب می‌کند.
امیرزی سنگین وزیر مخابرات افغانستان به بی بی سی گفت: ” قرار است این ماهواره توسط یک شرکت بین‌المللی به فضا پرتاپ شود که هزینه آن بالغ بر ۲۵۰ میلیون دالر خواهد بود.”
او افزود که کابینه افغانستان این طرح وزارت مخابرات افغانستان را تصویب کرده است.
به گفته آقای سنگین، سه شرکت بین‌المللی یوتل ست، سوپریم ست و یک شرکت دیگر پیشنهاد خود را برای پرتاب این ماهواره به دولت افغانستان داده است.
وزیر مخابرات افغانستان موقعیت این ماهواره را ۵۰ درجه شرقی اعلام کرده و گفت:” دولت افغانستان در نظر دارد که فرکانس و موقعیت مربوط به دولت افغانستان و سرمایه‌گذاری توسط شرکت برنده انجام شود.”
او تشریح کرد که پرتاب این ماهواره می‌تواند به تامین ارتباطات مخابراتی، رادیو و تلویزیونی کمک کند و علاوه بر آن در کنار فیبرنوری، این ماهواره در ایجاد ارتباط میان ولسوالی‌ها و مرکز افغانستان استفاده می‌شود.
ارایه خدمات انترنتی نیز از دیگر موارد استفاده این ماهواره ذکر شده است.
قبلاً دولت افغانستان اعلام کرده بود که این ماهواره ارتباط افغانستان با جهان را بهبود می‌بخشد و تلویزیون‌ها و رادیوهای افغانستان را قادر می‌سازد قیمت‌ها برای پخش خود را کاهش دهند.
در افغانستان نزدیک به ۲۰ میلیون نفر تلفن همراه دارند.
شبکه‌‍های مخابراتی اغلب خصوصی اند و تعداد کاربران اینترنت هم هر روز بیشتر می‌شود.
افغانستان پیشرفت چشمگیری در حوزه ارتباطات در یک دهه گذشته داشته و تعداد کانال‌های تلویزیونی این کشور ببش از ۶۰ کانال و تعداد ایستگاه‌های رادیویی به ۱۶۰ ایستگاه رسیده است.
مالیاتی که افغانستان سالانه از شرکت‌های مخابراتی می‌گیرد یکی از مهم‌ترین منابع درآمدهای داخلی افغانستان است.
در حال حاضر شرکت‌های مخابراتی خصوصی، سعی می‌کنند، با ارایه خدمات انترنتی ارزانتر، با هم دیگر رقابت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.