تأکید داخلی و بین‌المللی برای شفافیت در شمارش آرا/ آیا شفافیت در انتخابات تأمین می‌شود؟

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۹ میزان ۱۳۹۸

شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با پخش اعلامیه‌یی از موضع‌گیری سفیران، سناتوران و دیپلومات‌های خارجی مبنی بر شمار نشدن رأی‌های بایومتریک و تأمین شفایت در نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری استقبال کردند.
در اعلامیۀ این شورای که روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته نشر شد گفته شده که خواستۀ اساسی شورای نامزدان تحقق شفافیت انتخاباتی برای تقویتِ روندِ دموکراسی در کشور می‌باشد و بنابراین، در همین مسیر «تمامی مساعی» خود را به خرج می‌دهد و به پیش می‌رود.
mandegarنامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در این اعلامیه بیان داشته اند که تلاش نهادهای ملی و کشورهای دوستِ افغانستان در امرِ جلوگیری از تقلبات و تأمین عدالت انتخاباتی را موثر تلقی می‌کند و پیگیری بیشتر آن‌ها در این رابطه را به خیرِ مردم افغانستان تلقی می‌کند.
در اعلامیه اضافه شده است: «به همین منظور از سفیر محترم ایالات متحده آقای جان‌بس مبنی بر اظهار نظرشان در جهتِ نفی تقلب و تأکید بر «قانونیت» و «شفافیتِ» انتخاباتی، حضورِ دیپلمات‌های کشورهای دوست از جمله سفیر محترم کانادا آقای دیومت کلف و معاون سفیر ایالات متحده، خانم کرین دیکر در مقرِ کمیسیون مستقل انتخابات به جهتِ حصول اطمینان از سلامت روند شمارش آرا، سپاس‌گزاری می‌کند».
شورای نامزدان در این اعلامیه اظهار داشته‌اند که به ارزش‌های مردم‌سالاری جایگاه والا قایل اند و تحقق آن را برای «ثبات و توسعۀ» در افغانستان واجدِ اهمیت اساسی می‌شمارند و از همین‌رو، در برابر «تحریف» مسیرِ انتخابات ایستاده می‌شود و تلاش‌های خیرخواهانۀ دوستان افغانستان برای شفافیت را ارج می‌گذارد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که روز پنجشنبه هیأتی از سنای امریکا به افغانستان آمد و با رهبران حکومت وحدت ملی به صورت جداگانه دیدار کرد. در خبرنامه‌یی که ریاست حکومت وحدت ملی به نشر رسانده، آمده است که این هیأت انتخابات را برای تحکیم پایه‌های نظام مردم‌سالار در افغانستان مهم خواندند.
در عین حال، ریاست اجرایی حکومت نیز با نشر اعلامیه‌یی گفته است که هیأت سنای امریکا انتخابات را گامی در راه تحکیم مردم‌سالاری خواندند و «شفافیت و اعتبار» روند را به مدیریت کمیسیون‌های انتخابات مربوط دانستند. در اعلامیه آمده است که داکتر عبدالله به این هیأت گفته است که در جریان انتخابات تقلب‌ها و تخطی‌هایی صورت گرفته، اما کمیسیون‌های انتخاباتی وعده سپرده اند که به این قضایا رسیده‌گی می‌کنند. رییس اجرایی همچنان تأکید کرده که حکومت از شفافیت، اعتبار و اصل استفاده از بایومیتریک در انتخابات حمایت می‌کند.
در عین حال، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان در دیدار با اعضای کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی گفته است که آنان باید در روند بررسی شکایت‌های انتخاباتی، «بی‌طرفی و صداقت»شان را حفظ کنند. در خبرنامه‌یی که کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات از این دیدار نشر کرده، به نقل از تادامچی یاماماتو آمده است: اعضای کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌ها در یک زمان «دشوار» و «سرنوشت‌ساز» قرار دارند و سازمان ملل متحد از عملکرد قانونی و صادقانۀ آنان حمایت جدی می‌کند. زهر بیان شینواری، رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی در این دیدار اطمینان داده که روند کاری کمیسیون به خوبی پیش می‌رود.
گفتنی است تنها تیمی که هنوز موضع مبهم در مورد چگونه‌گی شمارش آرای بدون بایومتریک دارد، تیم «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی است. حتا برخی از سخنگویان این تیم گفته اند که با شمار شدن آرای بدون بایومتریک موافق اند.
از سویی هم، شماری از مسوولان نهادهای ناظر بر انتخابات ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری برخی اعضای کمیسیون‌های انتخابات را متهم به تبانی با نامزدان کردند. مسوولان موسسه دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان و موسسه دیدبان آزاد افغانستان گفته اند که شماری از اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی با برخی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ارتباط دارند. آنان در حالی که شخص و نامزد مشخصی نام نبردند، اما گفتند که ادامۀ روابط کمیشنران با نامزدان، افغانستان را به بحران سال ۲۰۱۴ بر خواهد گشتاند.
رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته همچنان از حملۀ هکرها به سرور مرکزی کمیسیون انتخابات خبر داد. آقای ننگ گفت که از زبان متخصصان آلمانی شرکت درمالوگ شنیده است که سرور مرکزی کمیسیون مورد حملۀ هکرها قرار گرفته، اما این حمله‌ها بی‌اثر بوده است. آقای ننگ افزود که مسوولیت محافظت سرور مرکزی را نیز این شرکت به عهده دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.