شورای نامزدان: ملاقات‌ و تماس‌های کاندیداهای حکومتی با ماموران کشورهای خارجی پرسش‌برانگیز است

گزارشگر:هارون مجیدی - ۳۰ میزان ۱۳۹۸

تحرکات اخیر در کمیسیون انتخابات، کُند شدن کار در این کمیسیون و ادعاهای مطرح شده از روند شمارش آرا، شک و تردیدهای فراوانی را خلق کرده است.
در کنار تأخیرِ اعلام نتایج ابتدایی، در هفته‌های اخیر رفت‌وآمدهای دیپلماتیک که سهم اصلی آن را مسوولان کاخ سفید دارند، به افغانستان افزایش یافته است. این رفت‌وآمدها دیدارهای مفصل هر دو مسوول حکومت وحدت ملی را که از نامزدان انتخاباتِ ۶ میزان نیز هستند، به همراه mandegarاست.
این وضع نگرانی‌های نهادهای ناظر، شهروندان و شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را به همراه شده است.
در تازه‌ترین مورد، اعضای شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با پخش خبرنامه‌یی این نگرانی‌ها را همه‌گانی کرده‌اند.
در این اعلامیه آمده است: روندِ شمارش آرا روز به روز پیچیده‌تر و بحرانی‌تر می‌شود. رویارویی تیم‌های دولتی نگرانی‌هایی جدی را به‌وجود آورده است، به گونه‌یی که از یک‌طرف جنبه‌های فنی و حقوقی انتخابات با چالش رو بهرو گردیده و از طرف دیگر، افکار عمومی دچار ابهام شده است.
اعضای این شورا گفته‌اند: استفاده از فرصت تاخیر اعلام ابتدایی نتایج انتخابات نشان داد که به جای دقت و شفافیت، متاسفانه به سامان‌دهی تقلبات و کشمکش‌های جدال برانگیز ناشی از آن در داخل کمیسیون پرداخته شده است.
به باور این شورا: افزون بر تحریف مسیر شمارش آرا، ملاقات‌ها و تماس‌های کاندیداهای حکومتی با ماموران کشورهای خارجی پرسش برانگیز است.
در بخش دیگری از این اعلامیه آمده است: شورای نامزدان ریاست‌جمهوری و مردم افغانستان حق دارند بدانند که در این ملاقات‌ها چه مسایلی مبادله می‌شوند. شورای نامزدان به نامزدان حکومتی و ماموران خارجی تأکید می‌کند که متوجه ثبات و منافع مردم افغانستان باشند و برای معامله‌های پنهانی تلاش نکنند.
اعضای این شورا می‌گویند: کمیسیون‌های انتخاباتی وظیفه دارند که اعتماد ملی در مورد پروسۀ انتخابات را بیش از این صدمه نزنند در غیر آن، شورای نامزدان حق دارد تا به‌خاطر جلوگیری از بحران از هر گزینۀ قانونی بهره گیرد.
انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان با وجود تهدیدات بلند امنیتی در کشور برگزار شد و قرار بود که نتیجۀ ابتدایی آن به تاریخ ۲۷ میزان و نتایج نهایی به ۱۶ عقرب از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شود، اما بنا بر مشکلاتی که از سوی کمیسیون پیشکش شد، اعلام نتایج به تأخیر افتاد. مسوولان کمیسیون گفته اند که نتایج ابتدایی با یک هفته تأخیر اعلام می‌شود، اما با مطرح شدن رفتن نیروهای قطعۀ ویژۀ پولیس و شکستن قفل مرکز معلومات در کمیسیون انتخابات، از دو روز بدین‌سو کارها متوقف شده و معلوم نیست که این وضع اعلام نتایج ابتدایی را بار دیگر با تأخیر رو به‌رو می‌سازد و یا کمیسیون شنبۀ پیش‌رو این نتایج را همه گانی می‌سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.