پرسـش‌های باز و پرسـش‌های بسته

- ۲۷ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3پرسش‌های بسته، پرسش‌هایی هستند که پاسخ‌شان یک‌کلمه‌یی یا کوتاه است، مانند: چند سالت است؟ کجا زنده‌گی می‌کنی؟، یا این‌که پاسخش بله/خیر است، مانند: دیروز سر کار رفتی؟

کاربرد پرسش‌های بسته
پرسش‌های کوتاه دارای این ویژه‌گی‌ها هستند:
ـ واقعیت‌ها را بیان می‌کنند
ـ برای پاسخ دادن، ساده هستند
ـ پرسش کننده، کنترل گفت‌وگو را دارد
در موارد زیر استفاده از پرسش‌های بسته کاربرد دارد:
ـ در شروع یک گفت‌وگو، بهتر است از پرسش بسته استفاده شود؛ زیرا پاسخ آن راحت است و نیاز نیست که پرسش شونده، اطلاعات زیادی را از خودشان بیان کند. مانند: هوا امروز بسیار خوب است، مگر نه؟؛ کجا زنده‌گی می‌کنی؟؛ ساعت چند است؟
ـ محک فهمِ مخاطب یا پرسش‌گر از مطالب بیان‌شده که معمولاً با پرسش‌های بله/خیر صورت می‌گیرد. مانند: گفتی که هفتۀ آینده می‌خواهی کوچ‌کشی کنی. همین‌طور است؟
ـ برای ایجاد یک ذهنیت مثبت در مخاطب که در این حالت پاسخ را می‌دانیم و می‌خواهیم برای مخاطب نیز تداعی شود. این پرسش‌ها دارای پاسخ بله/خیر هستند. مانند: آیا از کار جدیدت راضی هستی؟؛ آیا هرچه می‌خواستی را تهیه کردی؟
ـ برای خاتمه دادن به یک بحث. مانند: اگر فردا جنس را تحویلت دهم، آیا الان قرارداد را امضا خواهی کرد؟

پرسش‌های باز
پرسش باز، پرسشی است که دارای پاسخ طولانی می‌باشد. ویژه‌گی این پرسش‌ها عبارت‌اند از:
ـ باعث می‌شود تا پاسخ‌دهنده، فکر کند یا واکنش نشان دهد
ـ عقاید و احساسات پاسخ‌دهنده را آشکار می‌کند
ـ کنترل گفت‌وگو را به پاسخ‌دهنده می‌دهد

کاربرد پرسش‌های باز
ـ برای توسعۀ یک گفت‌وگو و یا بر سرِ حرف آوردن کسی که در یک جلسه بیشتر یک شنونده است. مانند: در تعطیلات چه کارهایی کردی؟؛ چه‌گونه سر کار، تمرکزت را حفظ می‌کنی؟
ـ برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ یک فرد، مانند علایق، مشکلات و مواردی از این قبیل. مانند: چرا این برای شما مهم است؟؛ انگیزۀ تو برای کار زیاد چیست؟
ـ برای متقاعد کردن مردم به مشکلات‌شان (که البته شما راه‌حل آن را می‌دانید). مانند: اگر شکایت مشتریان‌تان زیاد شود، چه خواهید کرد؟ تام قبلاً خیلی بیشتر کار می‌کرد. می‌دانی چه اتفاقی برای او افتاده؟
ـ برای این‌که مخاطب احساس خوبی از شما پیدا کند. در این حالت، سلامتی یا عواطفِ او را مورد پرسش قرار دهید. مانند: بعد از عمل جراحی، حالت چه‌طور شده است؟ ناراحت به نظر می‌رسی؛ چه شده است؟

پرسش‌های باز معمولاً با کلمات: چه‌گونه، چرا و چه‌طور شروع می‌شوند.
استفاده از این گونه پرسش‌ها می‌تواند ترسناک هم باشد، زیرا کنترل گفت‌وگو را به مخاطب واگذار می‌کند. البته اگر این‌گونه پرسش‌ در جای مناسب مطرح شود، می‌تواند با تحریک علایق مخاطب باعث راهبرد بهتر گفت‌وگو شود.
در یک گفت‌وگوی آزاد، برای ایجاد تعادل در صحبت، بهتر است به ازای هر پرسش باز، سه پرسش بسته مطرح شود.
به عنوان یک پرسش‌شونده، می‌توانید از پرسش‌های باز به عنوان موقعیتی جهت بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود استفاده کنید. برای تشویق پرسش‌گر به طرح پرسش‌های باز، مطلب‌تان را نیمه‌تمام بگذارید.
منبع:
http://changingminds.org/techniques/questioning/open_closed_questions.htm
۰ comments:

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.