آگـاهـان: حکـومت به سبـوتاژ گفـت‌وگوهای صلـح ادامه می‌دهـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۴ عقرب ۱۳۹۸

برخی از آگاهان با اشاره به تأخیر نشست میان نماینده‌گان دولت افغانستان و طالبان در بجینگ چین، می‌گویند که دولت در تلاش سبوتاژ مذاکرات صلح به میزبانی کشورهای منطقه است.
آنان با اشاره به این موضوع همچنان می‌گویند که ممکن نشست چین میان نماینده‌گان دولت و طالبان تا روشن شدن نتیجۀ انتخابات به تاخیر افتد.
mandegarاین در حالی است که قرار بود یک نشست میان نماینده‌گان دولت افغانستان و طالبان در ۲۸ -۲۹ اکتبر در چین برگزار گردد، اما به دلیل نا معلوم به تاخیر افتاده است.
آگاهان می‌گویند که تیم غنی در تلاش سبوتاژ مذاکرات صلح به ابتکار کشورهای منطقه است و برای حفظ قدرت از هر گزینۀ ممکن استفاده می‌کنند.
غلام جیلانی زواک، آگاه مسایل سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به تاخیر روند مذاکرات میان نماینده‌گان دولت افغانستان و طالبان در چین، می‌گوید که دولت افغانستان همواره تلاش کرده است که نشست‌های میان گروه طالبان و نماینده‌گان دولت افغانستان که به همکاری کشورهای منطقه‌یی برگزار می‌گردد را سبوتاژ کند.
آقای زواک، می‌گوید که این رویکرد دولت در رابطه به نشست‌های که در مورد صلح در روسیه – مسکو صورت گرفت نیز ملموس بود و این کار حکومت سبب قربانی فرصت‌های پیش آمده شد.
به گفتۀ او، حکومت در تلاش است تا روشن شدن نتیجۀ انتخابات نشست‌های صلح صورت نگیرد، حکومت به ویژه تیم محمد اشرف غنی باور دارند که در صورت پیروزی در انتخابات با رویکرد قدرت‌مندانه وارد گفت‌وگو با گروه طالبان می‌شود، اما او می‌افزاید که گروه طالبان به هیچ صورت با چنین نظامی گفت‌وگو نخواهند کرد.
او گفت که به رغم طولانی شدن روند اعلام نتیجۀ انتخابات، این تاخیر برای گروه طالبان قابل پذیرش نیست.
این آگاه سیاسی می‌گوید که مسیرهای که سبب می‌شود تا قدرت از دست اشرف غنی را بیرون شود، توسط ارگ مسدود شده است و تلاش نهایت ارگ و تیم غنی حفظ کرسی است و از هر گزینۀ ممکن استفاده می‌کنند؛ حتا به قیمت سبوتاژ روند مذاکرات صلح؛ زیرا برای تیم غنی بودن در ارگ مهم است.
در پنج‌سال از عمر حکومت وحدت ملی، گروه طالبان گفت‌وگو مستقیم با حکومت افغانستان را رد کردند؛ زیرا در ۹ دور گفت‌وگو با امریکا هیچ تمایلی برای گفت‌وگو با کابل نشان ندادند.
در همین حال، ذاکر جلالی، یک کارشناس افغانستانی در این مورد با عرب‌نیوز گفته است که امریکا برای نشست صلح در فورمت (چارچوب) روسی موافق نبود، اما به این باور رسیده است که بدون روسیه وسایر قدرت‌های منطقه‌یی رسیدن به صلح موفق در افغانستان ناممکن است.
در حالی طالبان برای پایان چالش‌های افغانستان به روسیه، ایران، پاکستان و چین سفر کردند، امریکا نیز نقش بازیگران منطقه‌یی را از نظر دور نداشته است، روز گذشته مسکو میزبان نسشت چهارجانبه در مورد صلح افغانستان بود که واشنگتن به عنوان یکی از طرف‌ها در این نشست اشتراک داشت.
نشست چین میان نماینده‌گان دولت افغانستان و گروه طالبان به دعوت دنگ‌ژیان نمایندۀ ویژه چین در امور افغانستان در بجینگ برگزار خواهد شد. گروه طالبان تأیید کرده‌اند که شمار از نماینده‌گان این گروه با ملا عبدالغنی برادر در این نشست اشتراک خواهند کرد.
ریاست حکومت وحدت ملی اما می‌گوید که در یک زمان مناسب فهرست از نمایند‌ه‌گان دولت افغانستان با چین شریک می‌سازد.
صدیق صدیقی، سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی در حساب‌ توییترش نگاشته است که حکومت افغانستان در یک فرصت مناسب فهرست اشتراک کننده‌گان به نشست چین را با حکومت این کشور شریک خواهند ساخت.
گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که دولت در تلاش تاخیر این روند تا اعلام نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری است و حکومت و برآمده از انتخابات باید با طالبان گفت‌وگو کنند.
این در حالی است که دو روز پیش روسیه میزبان شست چهارجانبه میان نماینده‌گان امریکا، روسیه، پاکستان و چین بوده است.
در این نشست روی از سرگیری گفت‌وگو با گروه طالبان تأکید شده است. وزارت خارجۀ روسیه در خبرنامه‌یی روی از سرگیری مذاکرات صلح «بین‌ الافغانی» تأکید کرده است.
در خبرنامۀ مشترک این نشست آمده است که اعضای این نشست ضمن حمایت از برگزاری دور بعدی این نشست در چین، خواستار گفت‌وگو میان دولت افغانستان و طالبان برای رسیدن به صلح، تبادل زندانیان میان دو طرف، تلاش برای رسیدن به توافق و جلوگیری از نفوذ داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان برای ضربه زدن به کشورهای همسایه این کشور شدند.
همچنان در خبرنامه افزوده شده است که طرفین بر اهمیت دستیابی به صلح پایدار در افغانستان از طریق تلاش‌های دیپلماتیک تاکید کردند. در نشستِ مسکو، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا، دنگ ژیان نمایندۀ چین، ضمیرکابلوف نمایندۀ روسیه و محمد اعجاز نمایندۀ پاکستان حضور داشتند.
همچنان، ضمیر کابولوف هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی تاس هم با اشاره به اینکه نشست چهارجانبه افغانستان در مسکو برگزار می‌شود، خاطرنشان کرده بود که طرف‌های شرکت کننده در این نشست در خصوص موضوع سازش ملی در افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد.
پیش از این، الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور کشورهای آسیای به نقش بازیگران منطقه‌یی در روند صلح به‌ویژه بجینگ و مسکو تأکید کرده بود.
این در حالی است که زلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور گفت‌وگوهای صلح افغانستان که هفتۀ گذشته سفرهای مشورتی خود را در رابطه مذاکرات صلح از کشورهای اروپایی آغاز کرده است، قرار است به روسیه و چین نیز سفرهای داشته باشد.
از سویی هم، اعضای شورای عالی صلح، می‌گویند که مذاکرات میان نماینده‌گان دولت افغانستان و طالبان به میزبانی چین ممکن به تاخیر برگزار گردد.
عزیزالله دین محمد، معاون شورای عالی صلح با اشاره به این موضوع گفته است که گزارش‌ها نشان می‌دهد نشست چین به تأخیر برگزار خواهد می‌گردد.
هر چند تا هنوز مقاماتی چینایی و افغانستانی در این مورد این تاخیر جزییات ارایه نکرده‌اند و روشن نیست که این تاخیر تا چند روز ادامه خواهد بود.
اما، برخی از چهره‌های سیاسی باور دارند که این نشست ممکن تا چند هفته به تاخیر برگزار شود. محمد اسماعیل خان، عضو حزب جمعیت و یکی از کسانی به نشست چین دعوت شده است به رادیو آزادی با اشاره به این موضوع گفته است که ممکن این نشست برای چند هفته به تعویق برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.