رای‌زنی‌ها در خصوص آزادی بیشتر زندانیان طالبان

- ۲۲ دلو ۱۳۹۱

از آنجایی‌که پاکستان توافق کرده است تا در خصوص آزادی بقیه بازداشت‌شده‌گان طالبان به شورای عالی صلح افغانستان نقشی رسمی بدهد، مقامات پاکستانی پیش از آزادی بیشتر زندانیان طالبان از طریق یک مکانیسم جدید هماهنگی با شورای عالی صلح افغانستان به رایزنی می‌پردازند.
به نوشته روزنامۀ داون چاپ اسلام‌آباد، این مکانیسم جدید به شورای عالی صلح افغانستان در خصوص این‌که چه کسی از زندانیان باید آزاد شود تا در پیشرفت روند صلح و سازش مفید واقع شود، اختیار می‌دهد.
پاکستان و افغانستان در جریان نشست سه جانبه در لندن که هفته گذشته برگزار شد در خصوص این مکانیسم هماهنگی برای آزادی طالبان و فرماندهان بازداشت شدۀ این گروه در پاکستان با یکدیگر توافق کردند.
جلیل عباس جیلانی، معاون وزیر امور خارجه پاکستان به کمیته امور خارجی سنا گفت: ما لیست‌هایی از اسامی زندانیان طالبان را به شورای عالی صلح افغانستان می‌فرستیم تا آن‌ها نیز در این مورد نظر خود را بدهند.
وی همچنین اعلام کرد: پاکستان آزاد کردن زندانیان طالبان را به درخواست حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان و شورای عالی صلح آغاز کرده است.
این در حالی است که معاون وزیر امور خارجه پاکستان هر گونه فشار بین‌المللی را در خصوص مساله آزادی زندانیان طالبان انکار کرد.
دولت افغانستان مساله آزادی زندانیان طالبان را تحسین کرده و می‌گوید، این امر به پیشرفت روند صلح کمک می‌کند، این در حالی است که دیپلمات‌ها و رهبران سیاسی افغان به صورت جداگانه از این‌که کاملا درباره این مساله آزادسازی اطلاع نیافته‌اند، شکایت کردند.
این مکانیسم جدید هماهنگی احتمالاً اعتماد میان کابل و اسلام آباد را هر چه بیشتر افزایش می‌دهد.
پاکستان تاکنون ۲۶ تن از افراد طالبان را دست‌کم در دو گروه آزاد کرده است. افراد آزاد شده شامل فرماندهان عالی رتبه طالبان و فرماندهان سیاسی آن‌ها بودند.
اسلام آباد پیشتر تصمیم گرفت تا تمامی طالبان را که در این کشور زندانی شده‌اند، آزاد کند.
شمار طالبانی که در پاکستان زندانی هستند کاملا مشخص نیست، اما آن‌ها شامل چندین تن از افراد عالی رتبه از جمله ملا برادر، معاون سابق رهبر طالبان می‌شوند.
آزادی ملا برادر اصلی‌ترین خواسته دولت افغانستان و شورای عالی صلح محسوب می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.