سازمان بین‌المللی نجات کودکان: یک نسل کامل از کودکان افغانستان چیزی به جز جنگ نمی‌دانند

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۳ عقرب ۱۳۹۸

جنگ در افغانستان از تمام قشرها قربانی گرفته/می‌گیرد؛ این جنگ چندین نسل را مشغول خود داشته است.
جنگ نزدیک به هژده سال پسین نیز نسل دیگری از مردمان افغانستان را متأثر ساخته و شمار زیادی را نیز قربانی گرفته است.
mandegarسازمان بین‌‌المللی صندوق نجات کودکان در یکی از تازه‌ترین گزارش‌هایش که دیروز دوشنبه، ۱۳ عقرب پخش کرده، گفته است که یک نسل کامل از کودکان افغانستان چیزی به جز جنگ نمی‌دانند. گزارش تازۀ این سازمان نشان می‌دهد که که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۲۵۰۰ کودک در افغانستان کشته و یا مجروح شده‌اند.
صندوق نجات کودکان این گزارش را در واکنش به انفجار مین و کشته شدن ۹ کودک در ولایت تخار که چند روز پیش اتفاق افتاد، همه‌گانی کرده است.
مسوولان این سازمان در بخشی از این گزارش گفته اند: «کشتار کودکان و مجروح شدن آن‌ها باید فوراً متوقف شود و عاملان کشتار این کودکان نیز باید پاسخ‌گو باشند.»
صندوق نجات کودکان در این گزارش از کشته و مجروح شدن کودکان در پی خشونت‌های شدید در سراسر افغانستان ابراز تاسف کرده است.
بیانیۀ این نهاد بین‌‌المللی خاطرنشان می‌کند: گزارش‌های اخیر سازمان ملل نشان می‌دهد که در فاصلۀ سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بیش از ۲۵۰۰ کودک در پی درگیری‌ها در افغانستان کشته و یا به شدت مجروح شدند که بیش از ۶۰۰ نفر از این کودکان در پی انفجار بمب جان خود را از دست داده‌اند.
صندوق نجات کودکان همچنان می‎افزاید: «این روند نگران‌کننده ادامه داشته و حتا در بسیاری از بخش‌های افغانستان افزایش یافته است؛ کودکان باید بتوانند بدون ترس از کشته و یا مجروح شدن به مکتب بروند.»
این صندوق در بخش دیگری تاکید کرد که آیندۀ خلاق و سرشار از صلح افغانستان در گرو محافظت از کودکان و ادامۀ تحصیل آنان است.
پیش از این نیز، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و دفتر حمایت از کودکان (Save the Children) از افزایش ۱۷ درصدی قربانی شدن کودکان در جریان درگیری‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته بودند تا قوانین جنگ را رعایت کنند.
هفتۀ پیش نیز گزارش‌های مبنی بر قربانی شدن بی‌شمار افراد ملکی در جنگ افغانستان پخش و بابت آن نگرانی‌های مطرح شده بود.
دفتر حمایت از کودکان (Save the Children) با ابراز نگرانی شدید از این افزایش گفته که تقریباً یک کودک در هر سه ساعت در افغانستان قربانی جنگ می‌شود.
نهادهای حقوق بشری پیوسته از حکومت افغانستان و گروه‌های درگیر در جنگ خواسته اند باید تلاش کنند که در هر شرایطی از جان کودکان محافظت صورت گیرد.
کودکان تحت تاثیر جنگ و خشونت در سراسر جهان هستند و این یک واقعیت غم‌انگیز است، در درگیری‌های مسلحانه کودکان به عنوان آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه قربانی می شوند و روح ظریف و قلب‌های پاک این فرشتگان معصوم می شکند. اما شش نقض آشکار علیه کودکان در درگیری‌های مسلحانه و خشونت شامل استخدام و استفاده از کودکان در جنگ، کشتار، خشونت جنسی، آدم‌ربایی، حمله به مکاتب و شفاخانه‌ها، و محرومیت از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه می‌شود.
جنگ جاری در افغانستان یکی از چالش‌های بزرگی در برابر زنده‌گی کودکان افغانستان است. سال‌هاست که طرفین درگیر جنگ در افغانستان با بی‌توجهی به زنده‌گی کودکان جنایات وحشتناکی علیه کودکان مرتکب می‌شوند و این روند بدون این که عاملان آن مورد پیگرد قانونی قرار گیرند، ادامه دارد.
بر مبنای گزارش سالانۀ یونیسف در سال ۲۰۱۸م در سراسر جهان هزاران دختر و پسر خردسال قربانیان مستقیم جنگ و خون‌ریزی بودند. در گزارش یونیسف نام‌های افغانستان، عراق و یمن در صدر بدترین کشورها برای کودکان ذکر شده است. بر اساس این گزارش، تنها در نه ماه نخست سال ۲۰۱۸م، ۵۰۰۰ کودک و نوجوان در افغانستان کشته و مجروح شده‌اند. همچنان سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانۀ خود گفته است که در سال ۲۰۱۸م بیش از ۱۰ هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند که در این میان یک سوم آن را کودکان تشکیل می‌دهد.
حضور کودکان در صفوف طرفین درگیر جنگ در افغانستان، استفادۀ آنان برای اهداف جنگی و حتا استفادۀ جنسی از کودکان یکی از نگرانی‌های دیگر در برابر زنده‌‌گی کودکان افغانستان است. با آنکه در این رابطه نهادهای حقوق بشری بارها ابراز نگرانی کرده‌اند و در گزارش‌های خود گفته‌اند که در صفوف جنگ از جوانان کم‌سن در افغانستان استفاده صورت می‌گیرد، هم در صفوف مخالفان مسلح دولت و هم در پولیس محلی جوانان کم‌عمر استخدام می‌شوند؛ اما تاکنون هم در برخی مناطق کشور از کودکان افغانستان برای حملات انفجاری، جاسازی ماین‌ها و خطوط نخست جنگ کار گرفته می‌شوند.
در کُل با آن‌که بعد از سال ۲۰۰۱م و روی‌کار آمدن نظام جدید، نهاد‌های مختلف ملی و بین‌المللی در عرصۀ حمایت از حقوق بشر و اطفال در افغانستان فعالیت دارند و در این عرصه میلیون‌ها دالر به مصرف رسیده است؛ اما هنوز هم کودکان افغانستان به نحوی از انحا قربانی جنگ و نا امنی‌ها می‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.