یک عضو پیشین مجلس نماینده‌گان: طالبان خواهان رهایی ۸۲ زندانی اند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۵ عقرب ۱۳۹۸

یک عضو پیشین مجلس نماینده‎‌گان دلیل تبادله نشدن سه عضو گروه طالبان با دو استاد دانشگاه امریکایی را عقب‌نشینی طالبان از این قضیه عنوان می‌کند.
جعفر مهدوی عضو پیشین مجلس نماینده‎‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «زمانی‌که دولت افغانستان اعلام کرد که سه عضو شبکۀ حقانی آزاد می‌شود، شبکۀ حقانی و سایر اعضای گروه‌ طالبان به این نتیجه رسیدند که آزادی سه تن کافی نیست».
mandegarاو تاکید کرد: «ممکن بود آزادی سه تن که از یک خانواده هستند، اختلافاتی را در میان گروه طالبان به میان بیاورد؛ بنابراین طالبان تصمیم گرفتند که از این موضع عقب‌نشینی کرده و به خواست قبلی خود یعنی آزادی ۸۲ زندانی و سه عضو شبکۀ حقانی تاکید کنند».
او خاطر نشان کرد: بیش از ده هزار فرماندهان بسیار مهم طالبان در بند حکومت افغانستان است و آزادی این سه تن در بدل آزادی دو استاد دانشگاه که شخصیت‌های بسیار مهم هستند، شاید در نزد طالبان کافی نیست و آنان تصمیم گرفتند تا عقب‌نشینی کنند و تعداد بیشتر طالبان را از بند آزاد سازند.
این عضو پیشین مجلس افزود: «طالبان در همان اوایل در بدل آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی به شمول آزادی انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه حقانی، خواستار آزادی ۸۲ عضو دیگر گروه طالبان بودند و به آزادی ۸۲ نفر تاکید داشتند».
به باور آقای مهدوی: «به احتمال زیاد طالبان این ۸۲ نفر را از میان ده هزار زندانی که نزد حکومت افغانستان زندانی هستند از میان گروه‌ها، دسته‌ها و طایف مختلف و از چهره‌های بسیار مهم طالبان گزینش کرده و خواستار آزادی آنان در بدل دو استاد دانشگاه امریکایی شدند».
اما به باور شهلا فرید عضو شورای عالی صلح، چون اعتمادسازی میان دو طرف صورت نگرفته بود و قول و قرارها تنها با امریکا صورت گرفته بود نه با حکومت افغانستان و شاید دلیل اجرا نشدن این برنامه همین مساله باشد.
بانو فرید که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، خاطر نشان کرد: انتقال دوبارۀ انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه حقانی نشان‌دهندۀ این است که هنوز میان حکومت افغانستان و طالبان اعتمادسازی صورت نگرفته است و اعتماد میان امریکا و طالبان هم نتوانست محور تبادل اسرا دو طرف باشد.
بااین حال، مجلس نماینده‌گان در واکنش به بازگرداندن سه عضو شبکۀ حقانی گفته‌است که طالبان فاقد صلاحیت‌اند و احتمالاً دو استاد امریکایی زنده نباشند.
رییس مجلس نماینده‌گان در نشست دیروز این مجلس در واکنش به بازگشت سه عضو برجسته طالبان به زندان بگرام می‌گوید: طالبان در مورد جنگ و صلح، صلاحیت ندارد.
میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان می‌گوید، برهم خوردن تبادلۀ سه عضو شبکه حقانی با دو استاد امریکایی ثابت کرد که طالبان بی اراده و بدقول هستند.
این درحالی‌ست که رولا غنی روز پنج‌شنبه هفته گذشته در واشنگتن گفت که او دقیقاً نمی‌داند چرا معامله تبادله سه عضو ارشد گروه طالبان و دو استادان دانشگاه امریکایی انجام نشده‌است.
منابع گروه طالبان نیز به خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتد پرس گفته‌اند که انس حقانی، برادر رهبر شبکۀ حقانی و دو عضو برجستۀ دیگر طالبان دوباره به زندان بگرام منتقل شده‌اند.
روز سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی اعلام کرد که برای رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان که از سوی طالبان ربوده شده بودند و برای زمینه‌سازی گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان، سه زندانی این گروه (انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید) را به طور مشروط از زندان دولت افغانستان آزاد می‌کند.
کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس امریکایی، استادان دانشگاه امریکایی افغانستان در سال ۲۰۱۶ از سوی افراد مسلح در کابل ربوده شدند. منابع امریکایی معتقد اند که شبکۀ حقانی این دو نفر را به صورت گروگان نگه‌داشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.