هیأت حقیقت‌یابِ کرزی شکنجۀ زندانیان را تأیید کرد

- ۲۲ دلو ۱۳۹۱

هیأت حقیقت‌یاب بررسی اتهام شکنجه در زندان‌های افغانستان، گفته است که موارد آزار و اذیت در زندان‌ها وجود دارد.
این هیأت حقیقت‌یاب روز گذشته نتایج بررسی‌های خود را راجع به گزارش ملل متحد در بارۀ موارد شکنجه در زندان‌های افغانستان به رییس‌جمهور کرزی ارایه کرد.
بر بنیاد خبرنامۀ ریاست‌جمهوری، این هیأت که در پی نشر گزارش یوناما در بارۀ موجودیت شکنجه و بدرفتاری در زندان‌های کشور طی حکمی به ریاست عبدالقادر عدالت‌خواه عضو کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی تشکیل گردیده بود، بررسی‌های خود را در نظارت‌خانه‌ها و بازداشتگاه‌های کابل، کندهار و هرات انجام داده است.
این هیأت در گزارشی‌که شام روز گذشته به حامد کرزی ارایه کرد، گفته است که ادارۀ یوناما در زمینۀ سپردن نام‌های قربانیان شکنجه و عاملان آن، با آن‌ها همکاری نکرده است.
هیأت حقیقت‌یاب، در گزارش خود از موارد بدرفتاری، آزار و اذیت و گاهی شکنجه در زندان‌ها یاد آوری نموده و گفته است که اکثریت این موارد در هنگام گرفتاری‌‌هایی‌که توسط نیروهای خارجی و داخلی صورت گرفته، به مشاهده رسیده است.
بر اساس گزارش هیأت از جملۀ مصاحبه‌شونده‌گان نصف آن‌ها شکایاتی از موارد اذیت و بدرفتاری و حتی شکنجه در هنگام گرفتاری‌شان داشته اند. عدم موجودیت وکلای مدافع در هنگام گرفتاری و مراحل بعدی یکی دیگر از مشکلاتی بود که هیات در گزارش‌اش به آن اشاره نموده است.
هیأت پیشنهاداتی در یازده ماده جهت جلوگیری از تخلفات یاد شده ارایه کرد که در مجلس عدلی و قضایی که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، در مورد آن تصمیم اتخاد نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.