نهادهای ناظر: اعـلام نتـایج بـدون فـراهم شـدن قنـاعت شـرکای انتخـاباتی بحـران را تشـدید می‌کنـد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۴ قوس ۱۳۹۸

نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که اعلام نتیجه‌یی که قناعت طرف‌های انتخاباتی را فراهم نکند، سبب افزایش بحران می‌گردد.
مسوولان در این نهادها، همچنان می‌گویند که استفاده از قوۀ قهریه (نظامی) در برابر اعتراض مدنی مردم قابل پذیرش نیست و کمیسیون انتخابات نباید این روند مدنی را به به مداخلۀ نظامی پاسخ دهد.
mandegarآنان با اشاره به این‌که کمیسیون انتخابات خود ایجادگر بحران است، می‌گویند که طولانی شدن روند اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات، بحران انتخابات سال گذشته (۲۰۱۴) را تکرار خواهد کرد.
در همین حال، کمیسیون انتخابات، گفته است که به نتیجۀ ابتدایی را به زودترین فرصت اعلام می‌کند. حوا علم نورستانی، رییس این کمیسیون انتخابات روز یک شنبه، در نشستی گفته که «به‌زودی» نتایج ابتدایی انتخاباتِ ۶ میزان را اعلام می‌کنند. بانو نورستانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: «مردم افغانستان بی‌صبرانه منتظر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات هستند، اما ما تلاش داریم که نتایج ابتدایی را به زودی با مردم همه‌گانی سازیم».
در همین حال، اما شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ‌گویند: نمی‌گذارند که تقلب به پیروزی برسد و آنان در تلاش آماده سازی تفاهم‌نامۀ مشترک با سایر تکت‌های انتخاباتی در رابطه به تصمیم‌های غیر قانونی کمیسیون انتخابات هستند.
نعیم ایوب زاده، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد افغانستان(تیفا) در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که از برخوردها در کمیسیون انتخابات راضی نیستند، کمیسیون باید در روشنی قانون و به شکل مسلکی کارهای باید پیش ببرد.
آقای ایوب‌زاده با بیان این‌که اعلام نتیجۀ‌ ابتدایی انتخابات، باید مورد تأیید شرکای انتخاباتی و مردم باشد، گفت: این نتیجۀ باید به اساس اسناد و شواهدی صورت بگیرد و این روند مستند سازی شده باشد، در غیر صورت نتیجۀ که قابل پذیرش نباشد، بحران آفرین است.
به گفتۀ او، اعلام نتیجۀ تا زمانی که به صورت مستند، صورت نگیرد و اسناد و مدارک ارایه شده توسط کمیسیون انتخابات، نتواند قناعت طرف‌ها فراهم کند، بدون شک اعلام نتیجۀ مورد قبول نخواهد بود.
در همین حال، رییس‌جمهوری پیشین کشور نیز با نگرانی از وخیم شدن وضعیت می‌گوید که کشور به طرف بحران می‌رود.
حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور، دیروز دوشنبه، ۴ قوس در یک نشست خبری، خطاب به محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور گفت که دقت کند و اوضاع مملکت را بسنجد و با همکاری مردم افغانستان در بهبود وضعیت اقدام کند.
رییس جمهوری پیشین کشور وعده داد که برای بهبود وضعیت و حمایت از حقوق مردم افغانستان با دولت همکار خواهد بود. او تاکید کرد که حکومت نگذارد کشور از این بیشتر خراب شود.
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان(فیفا) نیز می‌گوید که نتیجۀ انتخابات باید اعلام شود؛ زیرا طولانی شدن روند انتخابات بحران را افزایش می‌دهد.
آقای رشید می‌گوید که نقض تقویم انتخابات برای بار دوم از طرف کمیسیون انتخابات، نشان‌گر تبعیض در قانون و کارشیوۀ انتخابات است. اما به هر نحو که ممکن است کمیسیون انتخابات باید روی اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات تمرکز داشته باشد.
رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا می‌گوید که استفاده از قهوۀ قهریه در برابر اعتراض مدنی برای هیچ شهروند افغانستان قابل پذیرش نیست.
او گفت که ایجاد چنین شرایط می‌تواند آیندۀ پر از بحران را برای مردم پیش‌بین باشد؛ زیرا مردم در مواجهه با نیروهای امنیتی دفاعی کشور قرار می‌گیرد.
آقای رشید با اشاره به این‌که روند انتخابات یک روند سیاسی – مدنی است، می‌گوید: نباید این روند مدنی را نظامی بسازیم و کمیسیون انتخابات تلاش جدی کند تا این روند نظامی نشود؛ زیرا روند انتخابات توسط استعمال رأی مردم به صندوق‌های تعیین می‌شود نه گلولۀ، این روند به اساس کارشیوه‌های موجود در کمیسیون انتخابات باید تفکیک شود و آرای بایومتریک شده از آرای بدون بایومتریک جدا گردد.
رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان، می‌گوید که کمیسیون انتخابات باید نشستی را در حضور تمام شرکاری و تکت‌های انتخاباتی برگزار کند و راه‌حل منطقی و اقناع بخش برای همه ارایه کند؛ زیرا تا زمانی که قناعت جمعی در رابطه به روند انتخابات و کار کمیسیون ایجاد نگردد، نتیجۀ مورد پذیرش نخواهد بود.
رحمت‌الله نبیل، رییس دستۀ انتخابات، امنیت و عدالت نیز گفته است که کمیسیون انتخابات باید در رابطه به ۱۳۷ هزار رأی معلومات ارایه کند.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات ۲۳ عقرب را روز اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات تعین کرده بود. اما ظاهراً دیده می‌شود که این تقویم برای بار دوم نیز نقض شده است. تفتیش و بازشماری آرا در ۱۸ عقرب آغاز گردید؛ اما در جریان عملیات تفتیش و بازشماری، بنابر اعتراض برخی از دسته‌های انتخاباتی و پاسخ‌گویی کمیسیون نسبت به اعتراضات آن‌ها، در حدود چهار روز متوقف گردید. بعد از گفت‌وگو و جلسات تخنیکی با نماینده‌گان ستادها مجدداً آغاز گردید که تا اکنون روند تفتیش و بازشماری آرا در ۲۴ ولایت تکمیل گردیده است، اما در ۷ ولایت هنوز مراکز انتخاباتی مسدود است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.