کشورهای منطقه بر ادامۀ گفت‌وگوهای صلح افغانستان تأکید کردند

- ۰۹ قوس ۱۳۹۸

ماندگار: شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان در توییتی از ادامۀ گفت‌وگو با طالبان استقبال کرده است.
همچنان، در دومین نشست غیررسمی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی به توسعۀ روابط و آمدن صلح در افغانستان تأکید شده است.
mandegarدر توییت وزیر خارجۀ پاکستاه گفته شده است که پاکستان از تمایل ترامپ برای پیگیری توافق سیاسی در افغانستان از طریق گفت‌وگو با طالبان استقبال می‌کند.
او در ادامه نوشته است: «این پیشرفتی مثبت است.» که به استقرار صلح در افغانستان و همچنین در منطقه کمک می‌کند.
پیشتر مذاکرات امریکا و طالبان در ماه سپتامبر و به دستور دونالد ترامپ منتفی شده بود. این دستور پس از آن صادر شد که طالبان در حمله‌یی که در کابل صورت دادند باعث کشته شدن دوازده نفر از جمله یک سرباز امریکایی شدند.
این اتفاق در حالی صورت گرفت که چند روز پیش زلمی خلیل زاد، نمایندۀ امریکا در گفت‌وگوها از نزدیک شدن به توافق با طالبان خبر داده بود.
آن حمله باعث شد ترامپ سفر مقامات طالبان به امریکا برای ملاقات با او در کمپ دیوید را که مورد مخالفت بسیاری نماینگان کنگره نیز بود را لغو کند.
در عین حال، دومین نشست غیررسمی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در شهر «تاشکند» برگزار شد. در این نشست شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان، نورسلطان نظربایف، نخستین رییس جمهور قزاقستان، سورانبای جین بیک‌اف، رییس‌جمهور قرقیزستان، امام‌علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان و قربانقلی بردی‌محمداف، رییس جمهور ترکمنستان شرکت کرده بودند. اشتراک‌کننده‌گان این نشست بر توسعۀ روابط و آمدن صلح در افغانستان تأکید کردند.
رییس‌جمهور ازبیکستان در حاشیۀ این نشست به خبرنگاران گفته است: همه کشورها آسیای مرکزی خواستار تشدید تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل درگیری‌ها در افغانستان هستند و ما از این به بعد نیز به مردم این کشور کمک‌های بیشتری کرده و ابتکارات منطقه‌یی و طرح‌های مشترک زیربنایی را گسترش می‌دهیم.
او در ادامه گفته است: اطمینان داریم که این اقدامات امکان ایجاد تمام شرایط مورد نیاز برای پیش‌برد پروسۀ صلح‌آمیز، تثبیت اوضاع در افغانستان و بازسازی اقتصادی افغانستان را فراهم کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.