نهادهای ناظر و اعضای مجلس: زنـگ خطـر به صـدا در آمـده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۹ قوس ۱۳۹۸

مسوولان در برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند، در صورتی که کمیسیون انتخابات نتواند از پس معضل انتخابات بدرآید، باید این مشکل به «یک تیم عالی تفتش» سپرده شود و نتیجۀ تفتش و بررسی به تیم‌های معترض ارایه گردد.
مسوولان در این نهاد با اشاره به تنش‌های به وجود آمده میان کمیسیون انتخابات و تیم‌های معترض در رابطه به سرنوشت ۱۳۷ هزار رأی می‌گویند: کمیسیون انتخابات برای قناعت دادن تیم‌های معترض انتخابات باید ۱۳۷ هزار رأی را در چارچوب کارشیوه‌های موجود در این نهاد به mandegarبررسی بگیرد و نتیجۀ بررسی خود را به تیم‌های معترض ارایه کند.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات در تازه‌ترین اعلامیه خود پس از راه‌پیمایی مردم کابل و هواخواهان تیم ثبات و همگرایی می‌گوید: بر اساس قانون انتخابات در صورت موجودیت شکایت یا علایم مشهود مبنی بر ارتکاب تخلف یا جرم در رابطه به صندوق های حاوی ورق رای، کمیسیون این صندوق‌ها را قرنطین و در حضور ناظرین، مشاهدین، رسانه‌ها و نماینده‌های نامزدان بررسی می‌کند؛ بنابراین نمی توان قبل از انجام بررسی‌ها (تفتیش و بازشماری) آرا را باطل ساخت.
اما تظاهرکننده‌گان روز جمعه در راه‌پیمایی در نزدیک ارگ خواهان ابطال ۳۰۰هزار رأی بدون بایومتریک شد. این تیم گفته است که ۱۳۷ هزار بدون اطلاع تیم ثبات و همگرایی وارد سامانۀ الکترونیکی شده است و با اعتبار شناخته شده است.
یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار در رابطه به موضع‌گیری‌های اخیر گفت: طرف‌های معترض و کمیسیون انتخابات باید تأمل پیش‌بگیرند و طرف‌های معترض باید اجازه دهند تا دروازه‌های ولایتی کمیسیون انتخابات باز گردد.
او گفت که کمیسیون انتخابات باید یک فرا خوان همه جانبه را در حضور همۀ شرکاری انتخابات ترتیب دهد تا برای تیم‌های معترض پیشنهادات و سخنان قناعت بخش ارایه کند و به اساس کارشیوه‌های موجود، در حضور ناظران و مشاهدان باید در رابطه به ابطال و اعتبار۱۳۷هزار رأی تصمیم گرفته شود.
او گفت که کمیسیون انتخابات به اساس کارشیوه‌های موجود در این نهادهای باید به خواست تیم‌های معترض پاسخ قناعت بخش ارایه کند و خواست آنان مورد مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
به گفتۀ او، اگر کمیسیون انتخابات فکر می‌کند که وضعیت نا بهنجار است و قابل حل نیست، باید قضیه را به یک تیم تفتش محول بسازد تا نتیجۀ برآمده از این تفتیش برای تیم‌های معترض ارایه گردد.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات در واکنش به تظاهرات دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز را یکی از حقوق اساسی شهروندان کشور دانسته و می‌گوید: به حفاظت از آرای مردم و رعایت قوانین، مقررات و کارشیوه‌هایی که در خصوص انتخابات به تصویب رسیده، متعهد است.
این کمیسیون در اعلامیه‌یی افزوده است که بر مبنای قانون و اصل استقلالیت، از آرای مردم حفاظت کرده و تحت هیچ شرایطی حق دخالت در روند انتخابات را به اشخاص، گروه‌ها و یا نهادی نداده و نمی‌دهند.
در اعلامیه کمیسیون انتخابات تاکید شده که تمامی فرآیندهای انتخاباتی مطابق قوانین، کارشیوه‌های مصوب این کمیسیون به پیش برده می‌شود.
کمیسیون انتخابات در اعلامیه خود به جوانب ذی‌دخل، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و مردم اطمینان داده که تنها به آرایی که اساس بایومتریکی داشته باشد، اعتبار می‌دهد.
این کمیسیون از جوانب ذی‌دخل، سیاسیون، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و مردم خواسته است که در امر بازشماری و تفتیش هفت ولایت باقی مانده همکاری کنند تا روند تفتیش و بازشماری آرا به اتمام رسیده و نتیجه‌ ابتدایی انتخابات ریاست‌ جمهوری ششم میزان هرچه زودتر اعلام گردد.
در در همین حال، مجلس نماینده‌گان، از کمیسیون انتخابات می‌خواهد تا بی‌طرفی خود را در شمارش ارایه مردم و نتیجۀ انتخابات حفظ کند.
میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان نیز در نشست علنی دیروز این مجلس گفت که راه‌پیمایی هواداران تیم ثبات و همگرایی باید برای همه یک زنگ خطر جدی باشد.
او گفت که اعتراض و حرکت‌های مدنی از بزرگترین حقوق شهروندی است و باید مطالبات مشروع مردم جدی گرفته شود، ولی تاکید کرد که زور آزمایی خیابانی به نفع هیچ‌کس نیست.
رییس مجلس نمایندگان افغانستان از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که به شفافیت به مردم اطمینان دهند که «اهل خیانت به آرای مردم نیستند،» و با بی‌طرفی و غیرجانبداری ثابت کنند که سازکارهای قانونی به هیچ‌کس در انتخابات افغانستان اجازه تقلب را نمی‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.