معتـرضـان در تخـار و فـاریاب خـواهان عـدالت شـدند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۱ قوس ۱۳۹۸

اعتراض هواداران دستۀ انتخابات «ثبات و همگرایی» از روز جمعه به این‌سو در ولایت‌های شمال کشور جریان دارد. پیش از این، هزاران تن از باشنده‌گان ولایت بغلان و سمنگان به جاده‌های مرکز این ولایت‌ها برآمدند و خواستار «عدم مداخلۀ حکومت در کار کمیسیون انتخابات» و «توقف تصمیم غیرقانونی» کمیشنران کمیسیون انتخابات شدند.
mandegarدیروز نیز شماری از باشنده‌گان ولایت‌های تخار و فاریاب به جاده‌ها برآمدند و شعار «مرگ به تقلب» سر دادند. آنان می‌گفتند که خواهان عدالت اند و عدالت زمانی تأمین خواهد شد که به گفتۀ آنان، کمیسیون انتخابات ۳۰۰ هزار رأی بدون بایومتریک را باطل اعلام کند. معترضان مدعی بودند که ارگ در کارهای کمیسیون انتخابات مداخله می‌کند.
آنان به کمیشنران کمیسیون انتخابات هشدار دادند تا در کار شمارش آرا بی‌طرف باشند. معترضان همچنان هشدار دادند که اگر به خواست‌های‌شان رسیده‌گی نشود، اعتراض‌شان را گسترده‌تر خواهند ساخت و ارگ ریاست جمهوری و کمیسیون انتخابات مسوول عواقب آن خواهد بود. به گفتۀ آنان، نتیجه‌یی را که با تقلب همراه باشد را «هرگز» نخواهند پذیرفت.
در ویدیوهایی که از این تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، همچنان دیده می‌شود که معترضان هشدار می‌دهند در صورتی که شفافیت در روند شمارش آرا تأمین نشود، افغانستان به بحران خواهد رفت. یک معترض در ولایت فاریاب کمیسیون انتخابات را متهم به بحران کردن کشور می‌کند و می‌گوید که به کمیشنران کمیسیون انتخابات اعتبار ندارد.
پیش از این معترضان در ولایت سمنگان هشدار داده بودند در صورت پذیرفته نشدن خواست‌های‌شان، اداره‌های دولتی در این ولایت را بسته خواهند کرد. آنان گفته بودند که روند بازشماری آرا توسط کمیسیون انتخابات غیرقانونی و در مغایرت با طرزالعمل‌های کمیسیون است و خواتس آنان «برگشت کمیسیون به مسیر قانون» است.
با این وجود، مسوولان در کمیسیون انتخابات گفته اند تا زمانی که روند بازشماری در هفت ولایت باقی مانده تکمیل نشود، نمی‌توانند نتیجۀ ابتدایی انتخابات را اعلام کنند. آنان در واکنش به اعتراض‌های هواداران تیم ثبات و همگرایی گفته اند بدون بازشماری آرای مشکوک، نمی‌توانند آن را باطل اعلام کنند. کمیشنران کمیسیون انتخابات همچنان ادعاها در مورد حمایت‌شان از یک تیم مشخص را رد کرده و گفته اند که بربنیا قانون عمل می‌کند.
این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که هواداران تیم ثبات و همگرایی مانع بازشماری آرای در هفت ولایت شده اند. روند شمارش آرا در ۲۷ ولایت تکمیل شده و نتایج آن‌ها نیز به کابل رسیده است. پیش از این، حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات گفته است که بالای یک گزارش تحلیلی از آرای این هفت ولایت جریان دارد و نتایج آن به کمیشنران کمیسیون سپرده خواهد شد. آقای ننگ افزوده است که کمیشنران کمیسیون انتخابات با توجه به این گزارش تحلیلی و براساس قانون در مورد اعلام نتایج قسمی یا ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان تصمیم خواهند گرفت.
گفتنی است که روند بازشماری آرا از سوی شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، نهادهای ناظر بر انتخابات و برخی نهادهای مدنی، غیرقانونی خوانده شده است. باورها بر این است که کمیسیون انتخابات این روند را در مغابرت با مادۀ ۱۹ قانون انتخابات آغاز کرده است و نتیجۀ آن مشروعیت نخواهد دشت. آگاهن هم تأکید دارند که پافشاری کمیسیون انتخابات بر ادامۀ بازشماری آرا عمق بحران انتخاباتی را بیشتر می‌کند و افغانستان را وارد فاز تقابل خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.