به بهـانۀ کمـک به خـانواده‌های بـی‌بضاعت باشنـده‌گان غزنـی را بایومتـریک کـردند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۷ قوس ۱۳۹۸

پس از گذشت بیش از دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام نتایج انتخابات به دلیل آن‌چه تقلب سازمان یافته از سوی یک تیم مشخص عنوان می شود، همچنان نامعلوم و نامشخص است.
کمیسیون انتخابات به هدف آن چه که آن را شفافیت انتخابات عنوان می‌کند باز شماری آرا را در تمامی ولایات آغاز کرد و اکنون در تمامی ولایت به جز هفت ولایت شمالی باز شماری آرا پایان یافته است.
mandegarشماری از دسته‌های انتخاباتی، کمیسیون انتخابات را متهم به تقلب و وارد کردن بیش از ۳۰۰ رای تقلبی به نفع تیم دولت ساز کرده و اجازه نمی‌دهند که بازشماری آرا در هفت ولایت باقی مانده صورت گیرد.
دسته‌های انتخاباتی و شورای نامزدان خواهان ابطال آرای بیش از ۳۰۰ هزار رای هستند که خارج از زمان و بدون بایومتریک وارد سیتسم شده‌است.
شورای نامزدان تاکید دارد که ۳۰۰ هزار رای خارج از زمان به نفع یک تیم خاص وارد سیستم شده و یک تقلب آشکار و واضع به نفع تیم دولت ساز صورت گرفته است. اما کمیسیون انتخابات می‌گوید که این آرا هیچ مشکلی ندارد و آرای پاک مردم است.
اکنون شماری از باشنده‌گان ولایت غزنی در تماس تلفنی با روزنامۀ ماندگار می‌گویند: «چند هفته پیش عده سوار بر هواپیماها به قریه ما آمدند و خودشان را نماینده‌گان یکی از موسسات خیریه خارجی معرفی کرده و به قریه ما و چند قریه همجوار دیگر رفتند و به مردم گفتند که ما برای زمستان به شما مواد اولیه کمک می‌کنیم، اما نخست باید بایومتریک شود».
آنان که نمی‌خواهند نام‌شان در این گزارش گرفته شود، می‌گویند: این افراد باشنده‌گان قریه ما و چهار قریه همجوار را بایومتریک و نام، عکس‌ و تذکره‌شان را وارد سیستم توسط لب‌تاپ‌های که در اختیار داشتند، کردند و در هواپیماها سوار شدند و رفتند و دیگر تاکنون از آنان هیچ خبری نیست.
به گفتۀ این شمار از باشنده‌گان ولایت غزنی: «اکنون که چندین هفته از این مساله می‌گذرد، به ما خبر رسیده که این نماینده‌گان موسسات خیر نه بل کارمندان کمیسیون انتخابات بودند که مردم بی بضاعت و فقیر ولایت غزنی را فریب داده و توسط دستگاه بایومتریک کمیسیون انتخابات به نفع یک نامزد مشخص، شهروندان غزنی انگشت نگاری کردند».
شماری از نماینده‌گان غزنی خبر را تأیید می‌کنند و می‌گویند که به ما گزارش‌های رسید مبنی بر اینکه گویا شماری به نام کارمندان موسسات خیره بین‌المللی به بهانه کمک مواد اولیه باشنده‌گان شماری از قریه‌های ولایت غزنی را انگشت‌نگاری کردند، اما بعد مشخص شده که کارمند موسسات خیریه نبودند.
علی اکبر قاسمی نمایندۀ مردم غزنی در مجلس در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: چنین گزارش‌های به ما نیز رسیده است؛ اما چون اسناد و شواهد وجود ندارد نمی‌توانیم آن را تأیید کنیم و در حال بررسی این قضیه هستیم.
به گفتۀ او، نخست باید این قضیه بررسی شود و کسانی‌که چنین ادعا دارند باید اسناد و شواهد شان را به ما ارسال کنند تا ما بتوانیم دقیق‌تر به قضیه رسیده‌گی نمایم.
این درحالی‌ست که کمیسیون انتخابات پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود که آرایی که از طریق دستگاه بایومتریک ثبت نشده باشد، اعتبار ندارد. اما اکنون تاکید به وارد شدن بیش از ۳۰۰ هزار به سیستم بایومتریک دارد که خارج از زمان ثبت شده و یا هم در سیستم بایومتریک ثبت نیست، این اقدام کمیسیون انتخابات را دسته‌های انتخاباتی و شورای نامزدان تبانی کمیسیون با ارگ دانسته و می‌گویند که کمیسیون در صدد تقلب به نفع تیم دولت‌ساز است تا غنی را بار دیگر مانند انتخابات سال ۲۰۱۴ از طریق تقلب به قدرت برساند.
انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ شش میزان برگزار شده و قرار بود که نتایج ابتدایی به تاریخ ۲۳ عقرب سال روان اعلام شود؛ اما اکنون پس از گذشت بیش از دو ماه هنوز هم اعلام نتایج انتخابات نامعلوم است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.