طالبان با عقب‌نشی از بخش‌های شهر کندز تأسیسات عامه را آتش زدند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهارشنبه 14 میزان 1395 - ۱۳ میزان ۱۳۹۵

طالبان با عقب‌نشینی از بخش‌های کندز، اماکن عامه و تأسیسات دولتی را آتش زده‌‍اند.
منابع به روزنامه ماندگار گفته‌اند که دیروز عملیات سختی برضد طالبان در چهارگوشه شهر کندز جریان داشت و طالبان زیر فشار قرار داشتند.
به گفته این منابع، طالبان با واردشدن به شهر کندز، در خانه‌های غیرنظامیان سنگر گرفته‌اند و این مسأله عملیات برضد آن‌ها را دشوار ساخته است.
mandegar-3این منابع همچنان گفته‌اند که کامندوها از کابل به این ولایت رسیده‌اند و به زودی کندز تصفیه خواهد شد.
گفته می‌شود طالبان استیشن‌های برق و برخی دیگر از نهادهای عامه را به آتش کشیده‎اند.
در همین حال، مسوولان در وزارت داخله می‌گویند که مناطق حوزه اول، دوم و سوم ولایت کندز به صورت کامل از وجود طالبان پاکسازی شده و به گروه طالبان تلفات سنگینی وارد شده ‌است.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی وزارت دفاع گفت که نیروهای کماندوی ارتش، نیروهای ویژه پولیس و امنیت ملی در شهر کندز حضور دارند و در عملیات پاکسازی شهر سهیم هستند.
آقای صدیقی تصریح کرد که نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند تا در عملیات به غیر نظامیان آسیب وارد نشود به این منظور عملیات با دقت به پیش می‌رود.
هم‌چنان، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی در این نشست گفت: در جنگ کندز دشمن از توطیه استفاده کرده این جنگ را بزرگ‌نمایی می‌کند تا بی‌نظمی و دهشت را در میان مردم ایجاد ‌کند.
آقای وزیری با بیان این‌که جنگ در چند ولایت همزمان جریان دارد، گفت: در هلمند جنگ در برابر دهشت افگنان جریان دارد و گفته‌هایی که ولسوالی ناوه سقوط کرده‌ است کاملاً غلط است.
او گفت: در مرکز ولسوالی ناوه نیروهای امنیتی حضور دارند؛ اما او ادعا کرد که در این جنگ استخبارات منطقه دخیل است و برای دهشت‌افگنان سلاح و مهمات می‌دهند و شایعات را به نفع دشمن پخش می‌کنند.
به گفته آقای وزیری، این مسوولیت ما است که در برابر توطیه‌های دشمن ایساده‌گی کنیم.
سخنگوی وزارت دفاع بیان کرد که در ولایت ارزگان نیروهای امنیتی کمر بند‌های امنیتی ایجاد کرده و آماده عملیات پاکسازی هستند. هر چند در حال حاضر مسیر جاده شاولی کوت بسته است که نیروهای امنیتی طی عملیات آن راه را باز خواهند کرد.
آقای وزیری تصریح کرد: نیروهای هوایی کشور در حال حاضر در میدان هوایی کندز و مزارشریف با تمام تجهزات عملیات خود را در کندز انجام می‌دهند.
در همین حال، یک شهروند کندز می‌گوید که مردم از شهر در حال فرار هستند و به غیر نظامیان تلفات زیادی وارد شده‌ است.
او مدعی است که مردم امید خود را به دولت از دست داده و اکنون در کوچه به کوچه شهر کندز درگیری ادامه دارد.
این در حالی است که محفوظ الله اکبری، سخنگوی پولیس محلی شمال گفته است که در عملیات مشترک نیروهای امنیتی که توسط نیروهای هوایی حمایت می‌شوند، بیش از ۴۰ تن مخالفان دولت در مناطق مختلف شهر کندز کشته شده‌اند.
آقای اکبری تاکید کرده که شهر کندز کاملاً تحت کنترل نیروهای امنیتی است و دهشت افگنان در بعضی نقاط دور شهر در منازل مسکونی و ساختمان‌های چند طبقه سنگر گرفته‌اند که تحت محاصره کماندوهای ارتش هستند.
آقای اکبری گفته که اجساد ۴۰ طالبان در منطقه باقی مانده و امکان دارد که شمار تلفات آنان افزایش یابد.
درگیری در بغلان
منابع محلی در ولایت بغلان در همسایگی ولایت کندز اعلام کرده‌اند که در عملیات مشترک نیروهای امنیتی ۱۵ تن از دهشت افگنان در ولسوالی بغلان مرکزی و کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
دفتر مطبوعاتی فرماندهی عمومی زون ۸۰۸ اسپین‌زر پولیس اعلام کرده که در گیری میان نیروهای امنیتی و طالبان دهشت افگن افگن در ولسوالی بغلان مرکزی و سفیدخان شهر پلخمری، مرکز این ولایت، ادامه دارد.
پولیس بغلان گفته که اسلام ازبک نیز در میان کشته شدگان گروه طالبان است.
براساس گفته منابع محلی اسلام ازبک مسوول اطلاعات محلی گروه طالبان در ولسوالی بغلان مرکزی بوده‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.