خون‌ریزترین گروه‌های تروریستی در افغانستان

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهارشنبه 28 دلو 1394 - ۲۷ دلو ۱۳۹۴

داعش، گروه طالبان، شبکۀ حقانی، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، لشکر طیبه، لشکر جنگوی در همکاری با تروریستان پنجابی، تاجیکستانی، ازبیکستانی، اویغوری، چیچنی و عربی، گروه‌هایی‌اند که در افغانستان فعالیت‌های تروریستی و دهشت‌افگنی را انجام می‌دهند.
به گفتۀ مسوولان در وزارت دفاعِ افغانستان و آگاهان نظامی، گروه‌های دیگری نیز هستند که از لحاظ فکری در هم‌سویی با گروه‌های دهشت‌افگن mandegar-3فعالیت دارند.
آنان می‌گویند که در افغانستان خون‌ریزترین گروه‌های تروریستی نفوذ و فعالیت دارند.
ننگرهار، هلمند، فراه، زابل، غزنی، ارزگان و لوگر، میدان وردگ، پکتیکا، پکتیا بدخشان، تخار، کندز، سمنگان، فاریاب و خوست از ولایاتی‌اند که گروه‌های تروریستی در آن حضور و فعالیت دارند.
در گزارشی که پیش از این توسط «دیدبان الازهر» به نشر رسیده، گروه‌های بوکوحرام، داعش و طالبان از خون‌ریزترین گروه‌ها در جهان نشانی شده‌اند که از این میان، طالبان و داعش در افغانستان و گروه بوکو‌حرام بیشتر در کشورهای افریقایی فعالیت دارند.
بر بنیاد این گزارش، گروه تروریستی داعش با یک‌هزار و ۷۱ حمله و شش هزار و ۳۷ مورد قتل و پنج هزار ۷۹۹ نفر زخمی، در رتبۀ دوم ارتکاب جنایت قرار دارد.
براساس این گزارش، این گروه که در سوریه، عراق، لبنان و ترکیه فعالیت وسیعی دارد، دارای انشعاباتی نظیر جبهه النصره، جیش المجاهدین، جبهه انقلابی سوریه و چند گروه دیگر است که در مجموع موجبات مرگ بیست هزار انسان را فراهم کرده است.
در سال گذشته میلادی آمار تلفات حاصل از فعالیت این گروه‌ها سه برابر شد که ۹۰درصد از این قربانیان در عراق بودند.
طالبان که در ردۀ سوم این فهرست قرار گرفته و حضور گسترده در افغانستان دارند، سه هزار و ۴۷۷نفر را به قتل رسانده و سه هزار ۳۱۰تن را زخمی کرده است.
این گروه در ۸۹۱ حملۀ تروریستی سه هزار و ۴۷۷تن را کشتند. با توجه به رویکرد این گروه در تضعیف دولت مرکزی افغانستان، نیروهای امنیتی و پولیس این کشور و در وهلۀ بعد غیرنظامیان و کارمندان محلی یا کارکنان سفارت‌های خارجی هدف قرار می‌گیرند.
به تازه‌گی یافته‌های تحقیق نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان نشان می‌دهد که آمار کشته شده‌گان نظامی در سال ۲۰۱۵ افزایش داشته است که بیشترین این افراد در حملات انفجاری و انتحاری جان باخته‌اند.
در کنار این، سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده است که سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۶۵۰۰ ترریست خارجی در حال حاضر در نقاط مختلف افغانستان فعال هستند.
طبق این گزارش، تعداد خارجی‌هایی که کشورشان را به‌منظور پیوستن به گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش ترک کرده‌اند، اکنون به بیش از ۲۵ هزار تن رسیده است.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: هرکسی که حاکمیت ملی را قبول ندارد و در برابر نظام تهدید باشد و شهروندان افغانستان را بکشد، این گروه‌ها را دشمنان مردم افغانستان می‌دانیم.
او می‌افزاید که طالبان و داعش دو گروهی است که تهدید مستقیم به شهروندان افغانستان هستند که قوای مسلح افغانستان در برابر آنان در عملیات محاربوی‌اند و جنگ می‌کنند.
آقای وزیری با بیان این‌که گروه طالبان به چند شاخه تبدیل شده‌اند، گفت: گروه‌های جنگوی و لشکر طیبه در کنار طالبان در برابر شهروندان افغانستان می‌جگند.
به گفتۀ آقای وزیری: همراه با این گروه‌ها، گروه‌های خارجی نیز هستند که چینی‌ها، عرب‌ها، ازبک‌ها، تاجیک‌ها، ایغورها و پنجابی‌ها که مخالفین دولت افغانستان تمویل و تجهیز می‌کنند.
به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع: گروه‌های خارجی در کنار این که مخالفین دولت افغانستان را آموزش می‌دهند، در جنگ نیز آنان را همراهی می‌کنند.
او می‌گوید: گروه حقانی در هم‌آهنگی با طالبان فعالیت دارند و حزب اسلامی شاخۀ گلبدین حکمتیار به گونۀ مستقل در برابر حاکمیت ملی افغانستان می‌جنگند.
سخنگوی وزارت دفاع خاطر نشان می‌کند که گروه داعش در ابتدا در هلمند، فراه، زابل، غزنی، ارزگان و لوگر فعالیت‌های بیشتر داشتند که مراکز آنان فعالیت آنان از میان برداشته شده و حالا حضور جدی ندارند.
سخنگوی وزارت دفاع تصریح کرد: چندی پیش این گروه‌ها در ننگرهار نیز فعالیت‌های زیادی داشت که در این اواخر مراکز آنان در ننگرهار نیز از میان برده شده‌اند.
آقای وزیری در پیوند به حضور طالبان می‌گوید: این گروه در هر بخش افغانستان که توان داشته باشند، تحرکات خود را همراه با گروه تروریستی دیگر انجام می‌دهند.
آقای وزیری با اشاره به فعالیت‌های تروریستی شبکۀ حقانی می‌گوید که اعضای این گروه در پکتیا، پکتیکا، لوگر، خوست، میدان وردگ، غزنی و ننگرهای فعالیت‌های زیاد دارند.
در این حال، جاوید کوهستانی آگاه نظامی می‌گوید: بر علاوۀ تشکیلات امارت اسلامی طالبان که حالا به چند شاخه تقسیم شده‌اند، بخش‌های باقی مانده از شبکۀ القاعده که شماری به داعش پیوسته‌اند و برخی ها آنان در تلاش اند تا دوباره خود را سرو سامان دهند.
به باور آقای کوهستانی: بخشی از شورشیان آسیای میانه نیز لانۀ امنی در افغانستان پیدا کرده‌اند و در هم‌سویی با گروه داعش و طالبان به فعالیت‌های تروریستی می‌پردازند.
به گفتۀ او: شورشیان آسیای‌میانه در بخش‌های از شمال افغانستان در ولایت‌های بدخشان، تخار، کندز، سمنگان، فاریاب و هم‌زمان در ولایت غزنی و زابل داعش پایگاه و فعالیت دارند.
آقای کوهستانی، در پیوند به فعالیت‌های بخش نظامی حزب اسلامی به رهبری گلبدین می‌گوید: «این حزب در ولایت کنر همزمان دارای تعامل چند بُعدی است، هم با گروه داعش در رابطه است و هم با گروه طالب رابطۀ نزدیک‌تر دارد و هم‌زمان با سایر گروه‌ها همکاری می‌کنند و تلاش‌های زیادی دارند تا خود را حفظ کنند».
او می‌گوید: این جنگ‌جویان در مجموع در افغانستان بر علاوۀ این‌که شبکۀ حقانی به عنوان یک شبکۀ مستقل جنگ نیابتی پاکستان و سازمان استخباراتی این کشور را در افغانستان پیش برده، عملیات‌انتحاری، فعالیت‌های انفجاری، هدف‌گیری مراکز دیپلماتیک انجام می‌دهند و مراکز اقتصادی را بیشتر شبکۀ حقانی طراحی و سازمان‌دهی و استقلالیت نظامی و استخباراتی‌اش را حفظ کرده و ظاهراً هیأت امارت اسلامی افغانستان و معاون اختر محمد منصور است.
جاوید کوهستانی خاطر نشان می‌کند: فراموش نکنیم که در بعضی ولایت‌ها نشانه‌هایی از هم‌یاری و فعالیت حزب‌الحریر به نفع شبکۀ تروریستی از آدرس این حزب به مشاهده رسیده‌است. در ولایات تخار، کاپیسا، پروان و…، اعضای این حزب اقدامات مسلحانه داشته و اقدام به ترور، تبلیغ به نفع دشمن و شب‌نامه پخش کردن و یا هم شرایط را به نفع گروه‌های تروریستی فراهم کرده‌اند؛ حتا افرادی با واسکت‌های انتحار از این شبکه دست‌گیر شده‌اند.
اما، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به برنامه‌های نهادهای امنیتی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌گوید: تمام فعالیت‌های محاربوی در ریاست اوپراسیون ستر درستیز برنامه‌ریزی می‌شود که در این ریاست وزارت داخله، ریاست عمومی امنیت ملی، ارگان‌های محل و وزارت‌خانه‌هایی که نیاز باشند، عضویت دارند و برنامه‌های مشترک گرفته می‌شود.
به گفتۀ او: دولت افغانستان برنامه‌های گسترده‌یی برای نابودسازی گروه‌های تروریستی را روی دست دارد که نهادهای مسوول در همسویی با هم این برنامه‌ها را عملی خواهند ساخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.