آگاهان: طالبان خواهان آتش‌بس با امریکا هستند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۳ قوس ۱۳۹۸

آگاهان با اشاره به توقف مذاکرات طالبان و امریکا در قطر می‌گویند که موضوع اختلافی میان طالبان و امریکا آتش‌بس با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است.
آنان می‌گویند که طالبان خواهان آتش‌بس با نظامیان امریکایی در افغانستان هستند، اما امریکایی‌های خواهان آتش‌بس سراسری (با نیروهای امنیتی – دفاعی) این کشور شده‌اند و این اختلاف سبب متوقف شدن مذاکرات گروه زلمی‌خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح mandegarافغانستان با نماینده‌گان طالبان شده است.
این در حالی است که روز چهار شنبه هفتۀ گذشته، گروه طالبان با حلمۀ موتر بم در نزدیک یکی از پادگاهان نظامی امریکا در «بگرام – پروان» که در آن دو تن کشته و نزدیک به ۱۰۰ زحمی شدند. زلمی خلیل‌زاد در حساب تویترش نگاشت که به دلیل حلمۀ بگرام که بی‌پروایی طالبان را نشان می‌دهد، یک وقفۀ کوتاه در مذاکرات با طالبان ایجاد شده است.
سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان نیز گفته اند که مذاکرات با امریکا تا یک وقت نا معین به متوقف شده است.
در همین حال، شورای امنیت، می‌گوید که در میان گروه طالبان دو دسته‌گی ایجاد شده است.
جاوید کوهستانی، آگاه نظامی در رابطه به توقف مذاکرات طالبان با امریکا در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: دور پیشین مذاکرات با دور جدید متفات و امریکا در این مورد تجدید نظر کرده‌اند، اما طالبان با تأکید بر دورهای گذشته، مذاکرات از جایی آغاز کردند که متوقف ساخته بودند.
آقای کوهستانی، افزود که حملۀ طالبان به بیمارستان در ولایت پروان (نزدیک پادگاه نظامی امریکایی‌ها) روی گفت‌وگوهای طالبان و امریکا تأثیر منفی نداشته است و این توقف به دلیل اختلاف نظر روی آتش‌بس است: امریکایی‌ها خواهان آتش‌بس سراسری در کشور هستند، اما طالبان تنها با نیروهای امریکایی آماده آتش‌بس هستند.
آقای کوهستانی می‌افزاید که مذاکرات به توافق نزدیک شده است، سفر خلیل‌زاد، به پاکستان که به برخی از کشورهای دیگر نیز ادامه خواهد داشت، برای چانه‌زنی در مورد توافق‌نامه با طالبان است.
آقای کوهستانی، حمله به بیمارستان در نزدیک پایگاه هوایی امریکایی در بگرام را نمایش قدرت طالبان و امتیاز گیری عنوان می‌کند، اما می‌گوید که آتش‌بس با امریکایی در برنامۀ طالبان است، طالبان آتش‌بس با نیروهای امنیتی – دفاعی را به پس از مذاکرات مستقیم « بین‌الافغانی» واگذار کرده‌اند.
این در حالی است که روز چهارشنبه پس از آن که مذاکرات در دوحه متوقف شد، زلمی خلیل‌زاد ۱۳ دسامبر به پاکستان رفت و با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه، قمر بجواه رییس ستاد ارتش و برخی از مقامات دیگر این کشور دیدار کرد.
در خبرنامۀ که از طرف وزارت خارجۀ امریکا منتشر شده است، آمده که خلیل‌زاد در این سفر از همکاری پاکستان برای زمینه‌سازی مذاکرات استقبال کرده است.
خبرنامه افزوده که در این دیدار خلیل‌زاد به تأمین ثبات منطقه‌یی، آتش‌بس و اقتصاد اشاره کرده و نقش پاکستان در این زمینه حیاتی خوانده است.

دو دسته‌گی میان طالبان
از سویی هم، شورای امنیت از دو دسته‌گی در میان گروه طالبان خبر داده است.
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی غنی پیش از این مدعی شده بود که برخی از فرماندهان بلند پایه طالبان از رهبران خود حرف شنوی نداشته و به داعش وفادار هستند.
محب از ملا «ذاکرقیوم» به‌صورت مشخص نام گرفته بود که وی از رهبر طالبان حرف شنوی نداشته و به داعش پیوسته است.
کبیر حقمل، سخنگوی دفتر شورای امنیت غنی نیز روز جمعه به رسانه‌ها گفته است که اگر طالبان و دولت به صلح دست یابند، کابل نگران آن است که جنگجویان طالبان همچنان به جنگ ادامه دهند.
به باور حقمل فرماندهان رده بالا و پایین طالبان در باره صلح و جنگ موضع یکسان نداشته و فرماندهان جنگی با رهبران سیاسی این گروه با هم اختلاف دارند.
رسانه‌های داخلی به نقل از منابع از قطر گفته‌اند که مخالفت بین رهبران طالبان به وجود آمده است.
به گفته منبع، ملا برادر مخالف صلح بوده و ملا هیبت الله رهبر دیگر این گروه را بی دین و جاسوس خوانده و گفته است که ملا هیبت الله با امریکا معامله کرده و می خواهد که گروه طالبان را بالای امریکا به فروش برساند، از اینرو ملا برادر حملات انتحاری را در افغانستان شدت بخشیده و می خواهد که گفت و گوهای صلح را متضرر سازد.
به گفتۀ منبع، این اختلافات بین این دو رهبر گروه طالبان، اکنون به والی های نام نهاد این گروه در افغانستان نیز سرایت کرده است و اعضای این گروه در خط نبرد با هم درگیر شده اند.
ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان گروه طالبان تأکید می کند که در صفوف این نیروها، گروه‌های انشعابی وجود ندارد و آنها تحت یک فرماندهی واحد هستند.
اما مولوی قلم‌الدین، وزیر امر به معروف رژیم طالبان گفته که دو طرف در این دور از گفت‌وگوها به کاهش خشونت‌ها توافق کرده اند. اما حمله به بگرام افغانستان خلاف این ادعاها را نشان داد.
جاوید کوهستانی همچنان به روزنامۀ ماندگار گفت که انشقاق یا دو دسته‌گی در میان نیروهای جنگی- سیاسی طالبان وجود دارد، اما افزود که این اختلافات به اندازۀ نیست روی مذاکرات صلح تأثیر گذارد.
به گفتۀ او، رفتن ملابرادر و انس حقانی در گروه مذاکره کنندۀ طالبان به قطر نماد وحدت نظر است، اما میان گروه سیاسی که در دفتر قطر و گروه جنگی در جبهات جنگی هستند، اختلافت است، اما کارها در هماهنگی با شورای کویته پیش‌ می‌رود.
احمد سعیدی، آگاه سیاسی در صفحه اجتماعی خود نوشته است، مذاکرات طالبان و زلمی خلیل زاد بدون اینکه به نتیجه نهایی برسد تا مدت نامعلومی متوقف شده است.
آقای سعیدی افزوده است اطلاعاتی وجود دارد که علت توقف مذاکرات امریکا و طالبان، حمله این گروه به بگرام بوده و امریکایی‌ها اعتراض کرده و به طالبان گفته است از جنگجویان داخلی خود سوال کنند که اگر تحت فرمان آ‌ن‌ها هستند، چرا چنین حمله‌یی را انجام دادند.
گفت‌وگوهای امریکا و طالبان که سه ماه پیش متوقف شده بود، نزدیک به ۱۰ روز پیش دوباره در قطر آغاز شد و در این دور مذاکره کننده‌گان، روی آتش‌بس، کاهش خشونت‌ و آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» تمرکز دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.