سکوت «مذبوحانه» کابل

گزارشگر:هارون مجیدی / یک شنبه 29 حمل 1395 - ۲۸ حمل ۱۳۹۵

آگاهان از سیاست نامشخص دولت افغانستان در قبال پاکستان به شدت انتقاد می‌کنند.
آنان ضمن زیر پرسش‌بردن مذاکرات چهارجانبه صلح، باور دارند که اسلام‎آباد در این مذاکرات مثل گذشته همکاری صادقانه نخواهد کرد.
این آگاهان، بخش کلان مشکل را به گردن مقام‌های حکومت افغانستان می‌اندازند. آن‌ها همچنان می‌گویند که شورای صلح نسبت به نفع افغانستان، بیشتر به نفع پاکستان کار کرده‌ و mandegar-3به چهره‌های سیاه قدسیت بخشیده است.
این درحالی است که حکومت به شکل محتاطانه‌یی به همکاری پاکستان در مذاکرات صلح خوشبین است.
عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان در گفت‌و‌گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: پاکستان هنوز هم در صدد امتیازگیری از درون نظام سیاسی افغانستان است و با مهره‌های کلانی‌که دارد، می‌کوشد در هر قدم مذاکرات امتیازهای بیشتری به دست آورد.
به گفتۀ رییس مجما: گسترش جنگ، تمویل و تجهیز حلقات تروریستی و فرستادن گروه‌های تروریستی آسیای مرکزی و آسیای‌میانه در کنار چچینی‌ها و اویغورها در افغانستان، نشان از آن دارد که دولت پاکستان به صورت منظم همه نیروها را جابه‌جا می‌کند.
آقای رفیعی می‌افزاید: دولت پاکستان در تمامی مذاکرات، همواره در تلاش بوده‌ که اگر یک قدم عقب می‌آیند، سه قدم باید به پیش بگذارند، در طول تاریخ به همین شیوه با مردم افغانستان معامله کرده‌اند.
گذشته از این موارد، آقای رفیعی به این باور است که درایت سیاسی در درون نظام افغانستان هم به‌خاطر وابسته‌گی‌ها و محاصره‌شدن نیروهای غیرپاکستانی، محدود شده است. به گفتۀ او: موضع‌گیری نظام سیاسی افغانستان در برابر تهاجمات و نفوذ پاکستان، مذبوحانه است.
آقای رفیعی تأکید می‌کند: «از یک‌طرف دولت مردان افغانستان به صورت مستدام به پاکستان حیثیت و امتیاز می‌دهند و در مقابل، به مردم خود خیانت و قتل عام می‌کنند».
به باور آقای رفیعی، روشن نبودن استراتیژی صلح در میان مسوولان حکومت سبب ناکامی و نتیجه نداشتن این پروسه شده است.
آقای رفیعی خاطر نشان می‌کند: «فکر می‌کنم، دولت افغانستان تا هنوز مصمم نیست تا در برابر پاکستان موضع‌گیری داشته باشد و موقف خود را اعلام کند».
رییس مجما با انتقاد از کارکرد گذشتۀ شورای عالی صلح اظهار داشت: شورای صلح نسبت به نفع افغانستان بیشتر به نفع پاکستان کار کرده‌ و به چهره‌های سیاه قدسیت داده‌اند.
از سویی هم، علام فاروق مجروح عضو مجلس نماینده‌گان به این باور است، تا زمانی که مشکلات آبی و ارضی خود را که یک چالش تاریخی میان دو کشور افغانستان و پاکستان است حل نکنیم، به هیچ عنوان به صلحی دست پیدا نمی‌کنیم.
آقای مجروح افزود: «دولت افغانستان همواره کلوخ زیر پا گذاشته تیر شده است و پیوسته تلاش کرده تا با نشست‌های تشریفاتی و امتیاز دادن، گفت‌وگوهای صلح را به پیش ببرد که هیچ نتیجۀ هم در پی‌نداشته است».
این عضو مجلس بیان کرد: پاکستان هرگز نمی‌خواهد صلح به افغانستان بیاید، نشست‌های چهار جانبۀ هم که صورت گرفته جز ضیاع وقت، مصروف ساختن دولت و آماده‌سازی طالبان به حمله‌های بیشتر سودی نداشته است.
آقای مجروح اظهار کرد: حکومت افغانستان باید راهبرد خود را تغییر دهد، یا خود مستقم با طالبان وارد گفت‌وگو شود و یا هم از طریق کشورهای متحد افغانستان بالای پاکستان فشارِ وارد کنند تا مشکلات تاریخی ما با پاکستان را حل کنند.
پیش از این پاکستان در چهارمین نشست چهار جانبۀ که با اشتراک نماینده‌های افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحدۀ امریکا پیرامون صلح افغانستان در کابل برگزار شد، تعهد کرد که در ماه مارچ سال جاری طالبان را بهخاطر گفت‌وگوهای صلح آماده می‌سازد، اما این تعهد پاکستان تا هنوز عملی نشده‌است.
اما حکومت افغانستان می‌گوید، بر اساس تعهد اسلام‌آباد، قرار است طالبان در دور بعدی نشست چهارجانبه در مذاکرات حضور بیابند.
دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است، با آن‌که پاکستان در دور چهارم نشست چهار جانبۀ صلح تعهد کرده بود که در دور بعدی این نشست طالبان را آماده می‌سازد تا با حکومت افغانستان داخل مذاکره شوند، اما تا کنون این تعهد از سوی پاکستان عملی نشده است.
به گفتۀ معاون سخنگوی ریاست جمهوری، ما محتاطانه خوشبین هستیم و آرزو داریم که پاکستان این‌بار همانند گذشته‌ها از تعهدات‌اش کناره‌گیری نکند.
معاون سخنگوی ریاست جمهوری خاطر نشان می‌کند، اگر اسلام‌آباد بر بنیاد وعدۀ خود، طالبان را در دور بعدی نشست چهار جانبه به میز مذاکرات نکشاند، ممکن اعتماد که اکنون بالای پاکستان صورت گرفته با چالش روبهرو شود.
دولت افغانستان گفته است که تا هنوز تاریخ دقیق برگزاری نشست پنجم روشن نشده، اما میزبان آن پاکستان خواهد بود.
بحث مذاکرات صلح در شرایطی مطرح می‌شود که جنگ به گونه بی‌پیشینه‌یی در کشور تشدید شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :