کمیسیون انتخابات: بـه‌زودی نتـایج ابتدایی اعـلام می‌شـود

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۴ قوس ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند، پس از بازشماری آرا هفت ولایت شمالی و شمال‌شرقی نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام می‌کنند.
عزیز ابراهیمی سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت: به‌زودی و پس از بازشماری آرای هفت ولایت شمالی نتایج ابتدایی انتخابات اعلام می‌شود.
mandegarبه گفتۀ ابراهیمی: روند تفتیش و بازشماری آرا را در هفت ولایت باقی شمال و شمال‌شرفی آغاز شده و تا دو روز دیگر پایان میابد و برای بازشماری آرای ولایت‌های بغلان، بدخشان، تخار، سرپل، جوزجان، فاریاب و پنجشیر آماده‌گی‌های تخنیکی گرفته شده‌است.
این درحالی ا‌ست که داکترعبدالله عبدالله رهبر دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی اجازه داد تا روند بازشماری آرا در هفت ولایات شمالی از روز یکشنبه هفته روان آغاز شود.
روند بازشماری آرا که در ۱۸ عقرب سال روان آغاز شده بود، از آغاز با مخالفت شماری از تیم‌های انتخاباتی چون ثبات‌وهم‌گرایی همراه بود و هواداران این تیم اجازه ندادن تا در هفت ولایت شمالی آرا بازشماری شود.
اکنون داکتر عبدالله در سفری به بغلان در میان هوادارانش گفت: اجازه داده‌است تا روند بازشماری در هفت ولایت شمالی آغاز شود، اما به هیچ عنوان اجاز نخواهد داد تا ریییس‌جمهور آینده از راه تقلب به کرسی ریاست‌جمهوری برسد.
در عین حال، مجلس سنا از تصمیم تیم ثبات و همگرایی در مورد اجازه بازشماری آرای انتخاباتی ۷ ولایت استقبال کرد و این تصمیم را نشانۀ دور اندیشی این تیم عنوان کرد.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا که در نشست دیروز این مجلس صحبت می‌کرد گفت: «از دور اندیشی تیم ثبات و همگرایی تشکری می‌کنیم که اجازه دادند به منظور رفع بن‌بست انتخاباتی بازشماری آرای ۷ ولایت آغاز شود.»
آقای ایزدیار تاکید کرد که هم اکنون اجازه بازشماری ۷ ولایت را دریافت کرده باید این روند را سرعت بخشد تا در چوکات قانون مشکلات انتخاباتی حل شده و به نگرانی‌های مردم از این روند نقطه پایان گذاشته شود.
محی‌الدین منصف دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت که تیم ثبات و همگرایی در مورد بازشماری آرای ۷ ولایت تصمیم درست گرفته و هم اکنون کمیسیون باید ضمن تسریع روند بازشماری، فضای تفاهم را با نامزدان ایجاد کند.
کامل بیک حسینی نیز با توجه به درازا کشیده شدن روند اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری از کمیسیون انتخاباتی به شدت انتقاد کرد.
آقای حسینی افزود که دو کمیسیون با آرای مردم افغانستان «دغل‌بازی» کرده و زمینه کارهای فراقانونی را فراهم کرده است.
او نیز تاکید کرد که کمیسیون‌های انتخاباتی نباید بیشتر از این، خود و مردم افغانستان را بی‌عزت بسازند.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات روند بازشماری آرا در ۷ ولایت را امروز یکشنبه پس از آن آغاز کرد که تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله از هوادارانش خواست تا اجازه دهند بازشماری آرا در ۷ ولایت باقی مانده تکمیل شود.
اجازۀ بازشماری در ۷ ولایت دو شب پیش پس از آن از سوی عبدالله صادر شد که حوا علم نورستان رییس کمیسیون انتخابات نشست دو کمیسیون با نامزدان را با عصابنیت ترک کرد و هشدار داد که نتایج انتخابات را بدون بازشماری آرای این ۷ ولایت اعلام می‌کند.
گفتنی است که روند بازشماری آرای ۲۷ ولایت دوهفته پیش تکمیل شده بود؛ اما هواداران تیم ثبات و هم گرایی در ۷ ولایت به دلیل آنچه که آنان نیت کمیسیون را از بازشماری مشکوک می‌خواندند اجازه بازشماری نمی دادند.
روز جمعه بعد از آن‌که کمیسیون انتخابات هشدار داد که نتایج را بدون بازشماری ۷ ولایت باقی مانده اعلام خواهد کرد داکترعبدالله پس از چندین ساعت مشوره از هوادرانش خواست که براساس پیشنهاد کمیسیون شکایات انتخاباتی و حسن نیت، دراین هفت ولایت اجازه بازشماری داده شود.
زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی، برای حل بن‌بست انتخابات پا‌درمیانی کرده‌ و روز جمعه، ۲۲ قوس، در یک نشست مشترک با نامزدان، احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات گفت که تنها معلومات بایومتریکی برای این کمیسیون مدار اعتبار خواهند بود که در ساعت مشخص روز انتخابات (ششم میزان) با شرایط لازم در دستگاه‌های انگشت‌نگاری ثبت شده باشند.
جنجال بر سر ابطال یا صحت حدود ۳۰۰ هزار رای از هفته‌ها به اینسو مانع شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان شده است.
اکنون نیز اعتراض داکتر عبدالله به اعتباردهی کمیسیون مستقل انتخابات به حدود ۳۰۰هزار رای جنجالی هنوز هم پابرجا است. آقای عبدالله گفته است که پایان دادن به تحریم روند بازشماری، به معنای پذیرفته شدن ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان رای‌دهی و ۱۳۷ هزار رای مشکوک نیست. به سخن او، این آرا باید تفتیش ویژه شود.
آقای عزیز ابراهیمی در مورد ۳۰۰ هزار رای اختلاف- میان کمیسیون و دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی گفت: این مساله نزد کمیسیون حل شده‌است و بررسی این ۳۰۰ هزار رای مسوولیت کمیسیون شکایات انتخاباتی است.
او می‌گوید: پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات، کمیسیون شکایات مسوولیت دارد به موارد اختلافی مانند همین ۳۰۰ هزار رای که جنجال برسر آن جریان دارد، رسیده‌گی کرده و قناعت طرف‌ها ذیدخل را به دست بیاورد.
این درحالی‌ست که نشست مشورتی کمیسیون‌ شکایات انتخاباتی با نماینده‌گان دسته‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی به منظور دریافت راه حل برای بن‌بست انتخابات بی‌نتیجه به پایان رسید. اما کمیسیون شکایات انتخاباتی وعده سپرد که به این مساله به طوری جدی برخورد خواهد کرد.
اکنون باید منتظر شد و دید که آیا مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی این توانایی را دارند تا بتوانند مشکل این ۳۰۰ هزار رای را حل کرد و قناعت طرف‌ها درگیر را فراهم نمایند یا زیر فشارهای سیاسی تصمیم خواهند گرفت.
کمیسیون انتخابات گفته که حدود ۱۴۰۰ صندوق رای دهی در هفت ولایات شمالی نیاز به تفتیش و بازشماری دارد که بیشتر این محلات در ولایات بغلان و بدخشان است. در بغلان ۷۲۲ محل و در بدخشان ۳۲۲ محل باید تفتیش و بازشماری شود.
کمیسیون انتخابات فیصله کرده‌بود که بیش از هشت هزار محل رای‌دهی در سی و چهار ولایت تفتیش و بازشماری شود .بازشماری آرای بیست و هفت ولایت چندی پیش پایان یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.