ترامپ بدون دستور ۴ هزار نیرو را از افغانستان خارج می‌کند

- ۲۴ قوس ۱۳۹۸

mandegarماندگار: منابع آگاه می‌گویند ترامپ قصد دارد ابتدای هفتۀ آتی خبر خروج ۴ هزار نظامی امریکایی از خاک افغانستان را اعلام کند و این روند به طور مرحله‌یی و ظرف چند ماه محقق خواهد شد.
ان.بی.سی نیوز به نقل از ۳ مقام سابق و فعلی دولت واشنگتن اعلام کرد که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا قصد دارد تا اوایل هفتۀ آتی میلادی خبر خروج ۴ هزار نظامی این کشور از افغانستان را اعلام کند.
به این ترتیب، حدود ۸ تا ۹ هزار نظامی امریکایی در خاک افغانستان می‌مانند که ادعا می‌شود آنها نیز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۰، خاک این کشور را ترک می‌کنند.
اعلام این خبر در حالی انجام می‌شود که چند روز پیش زلمی خلیل ‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا در امور افغانستان بار دیگر به مذاکرات دیپلماتیک با طالبان روی آورد حال آنکه این روند نیز بعد از حمله در حوالی پایگاه بگرام امریکا، با وقفه مواجه شد.
منابعی که با ان.بی.سی گفت‌وگو کردند، از زمان اجرای تصمیم ترامپ مبنی بر کاهش نظامیان مطلع نیستند حال آنکه احتمال می‌دهند این اقدام به صورت مرحله‌یی و طی چند ماه انجام شود.
حتا احتمال می‌رود شماری از نظامیان خارج شده مجدداً در قالب چرخشی با شماری نیروی دیگر جایگزین شوند حال آنکه این قضیه دربارۀ سایرین صدق نخواهد کرد.
در حالی که برخی رسانه‌های امریکایی از کاهش چهار هزار نفری نظامیان این کشور در افغانستان گزارش می‌دهند اما فرماندهی نیروهای امریکایی اظهارداشت که دستوری در این رابطه به نظامیان مستقر در افغانستان نرسیده است سخنگوی نیروهای امریکایی اما در این باره گفت: نیروهای امریکایی در افغانستان دستوری را برای کاهش سطح نیروها در افغانستان دریافت نکرده‌اند. ما کاملاً به ماموریت حمایت قاطع و شرکای افغانستانی خود متعهد می‌مانیم و تمرکز اصلی ما نیز بر این است که افغانستان هرگز به عنوان پناهگاه امنی برای تروریست‌ها تبدیل نشود که امریکا، متحدان ما و منافع ما را تهدید کند.
این در حالی است که هفته گذشته مارک اسپر وزیر دفاع امریکا گفته بود که کاهش نیروها در افغانستان حتا در صورت عدم توافق با طالبان نیز رخ خواهد داد و ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نیز تاکید کرده بود که کاهش این نیروها در ماموریت نظامی امریکا در افغانستان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
در ماه اکتبر نیز اسپر گفته بود که امریکا می‌تواند بدون تحت تاثیر قرار گرفتن ماموریت مبارزه با تروریسم سطح نیروها را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد.
دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا پیشتر این موضوع را در سفر سرزده‌یی که اخیراً به افغانستان داشت، مطرح کرده بود و مارک اسپر وزیر دفاع دولت وی نیز هفته گذشته طی اظهاراتی مدعی شد حتی اگر طالبان حاضر به مذاکره نشود، باز هم خروج نظامیان امریکایی از افغانستان محقق می‌شود.
این در حالی است که خروج بیگانگان از خاک افغانستان همواره یکی از شروط اصلی طالبان برای مذاکره بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.