کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی: تنها به شکایت‌های مستند رسیده‌گی می‌کنیم/ مجلس نماینده‌گان: کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی باید عدالت را تأمین کند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۲ جدی ۱۳۹۸

کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی دیروز دوشنبه، ۲ جدی رسماً روند ثبت شکایات و اعتراضات در پیوند به نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را آغاز کرد. مسوولان در این کمیسیون گفتند که تا کنون تیم ثبات و همگرایی ۴هزار شکایت در این کمیسیون ثبت کرده است.
آنان بیان کردند که این روند تا سه روز دیگر ادامه خواهد داشت. به گفتۀ مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی، به شکایت‌هایی که مستند نباشند، رسیده‌گی نمی‌کنند.
mandegarدین محمد عظیمی، کمیشنر و معاون کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در نشست دیروز از دسته‌های انتخاباتی خواست تا شکایت‌های‌شان را مستند ثبت کنند، زیرا به شکایت‌هایی که مستند نباشند، شکایت شمرده نمی‌شوند.
او با بیان این‌که کمیسیون شکایات به تمام شکایت‌ها براساس قانون «موبه‌مو» رسیده‌گی می‌کند، افزود که باتوجه به اوضاع و اعتراض‌های موجود، رسیده‌گی به شکایات بر نتایج نهایی اثر خواهد گذاشت.
پیش از این، زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی گفته بود که به شکایات «با دقت، بی‌طرفی و شفافیت» رسیده‌گی خواهند کرد تا «عدالت انتخاباتی» تأمین شود.
در این میان، نور رحمان اخلاقی، عضو ارشد دستۀ انتخابات «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله در صفحۀ فیسبوکش نوشته است که بیشتر از ۴۰۰۰ شکایت مستند ‌و موردی از سوی تیم «ثبات و همگرایی» به کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرده شده و شاید به همین تعداد طی دو روز دیگر نیز درج شود.
داکتر عبدالله عبدالله در نخستین واکنش در پیوند به اعلام نتیجۀ انتخابات از هوادارانش خواست تا «صبورانه و با اعتماد و اطمینان کامل منتظر تمثیل ارادۀشان از طریق رای پاک‌شان» باشند. آقای عبدالله پیش از این، خواهان باطل شدن ۳۰۰ هزار رای شده که به باور تیم او، «معتبر» نیستند.
حامیان این تیم مانع روند بازشماری آرا از سوی کمیسیون انتخابات در هفت ولایت شده بودند و سرانجام پس از یک نشست با کمیسیون رسیده‌گی به شکایت، دست از اعتراض برداشته و پس از تکمیل شدن بازشماری آرا در این ولایات، دو روز پیش نتایج ابتدایی اعلام شد.
در سوی دیگر، دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی نیز از ثبت شکایت در کمیسیون انتخابات خبر داده اند. محمداشرف غنی در سخنرانی‌اش پس از اعلام نتیجۀ انتخابات گفت که تیم‌شان شکایت‌هایی در بارۀ انتخابات برای رسیده‌گی دارد. او از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست تا شکایت‌های انتخاباتی را به گونه دقیق بررسی و با بی‌طرفی کامل نتایج نهایی انتخابات را اعلام کنند.
نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شد. براساس این نتایج، محمداشرف غنی، با به دست آوردن ۵۰٫۶۴ درصد رأی در صدر فهرست و عبدالله عبدالله با به دست آوردن ۳۹٫۵۲ درصد رأی، در رتبۀ دوم قرار گرفته است. براساس نتایج ابتدایی اشرف غنی بیش از ۹۲۳ هزار رای و عبدالله بیش از ۷۲۰ هزار رای به دست آورده اند.
در همین حال، اعضای مجلس نماینده‌گان نیز در نشست دیروزشان از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواستند تا به شکایت‌ها و اعتراضات نامزدان در پیوند به نتیجه ابتدایی انتخابات، به صورت جدی رسیده‌گی کرده و عدالت را در این مورد تأمین کند.
میررحمانی رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان، اعلام نتیجۀ ابتدایی را «یک به جلو» خواند و گفت که اکنون «توپ در میدان» کمیسیون شکایات انتخاباتی است. آقای رحمانی افزود که این نهاد باید به صورت جدی کار کند تا قناعت نامزدان در مورد نتیجه انتخابات فراهم شود. او همچنان تأکید کرد که باید کمیسیون شکایات انتخاباتی «حق را از باطل» جدا کند.
گفتنی است که بربنیاد قانون، پس از پایان روند ثبت شکایات در دفتر مرکزی و ولایتی کمیسیون شکایت، دفاتر ولایتی این نهاد برای پانزده روز به شکایات ثبت شده رسیده‌گی خواهند کرد. اگر دسته‌های انتخابات به فیصله‌ها و تصمیم‌های کمیسیون مشکوک باشند، سه روز فرصت استیناف‌طلبی خواهند داشت.
دفتر مرکزی کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی نیز در پانزده روز به قضایای استیناف‌خواهی رسیده‌گی خواهد کرد و این روند ۳۷ تا ۳۹ روز را در برخواهد گرفت. پس از تکمیل رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی، فیصله‌ها و تصمیم‌های کمیسیون شکابات به کمیسیون انتخابات سپرده می‌شود و پس از تطبیق، نتایج نهایی انتخابات اعلام می‌شود.
بسیاری به این باور اند در صورتی که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نزدیک به ۱۲هزار رأی محمداشرف غنی را باطل کند، انتخابات در دور نخست پیروز نمی‌داشته باشد و به دور دوم کشانیده می‌شوند؛ زیرا بربنیاد مادۀ شصت‌ویکم قانون اساسی کشور، رییس جمهور با کسب اکثریت بیش از پنجاه درصد آرای رأی‌دهنده‌گان در انتخابات از طریق رأی‌گیری آزاد، عمومی، سری و مستقیم انتخاب می‌شود. بربنیاد این مفاد دیگر این قانون، هرگاه در دور نخست انتخابات هیچ‌یک از نامزدان نتوانند پنجاه به علاوۀ یک را تکمیل کنند، انتخابات تا دو هفته بعد از اعلام نتایج نهایی، بین دو نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورده اند، برگزار باید شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.