کمیسیون شکایات انتخاباتی: ۱۷ هزار شکایت ثبت شده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۶ جدی ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که نزدیک به ۱۷ هزار شکایات از طرف دسته‌‌های انتخاباتی در این نهاد ثبت شده است.
مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی روز پنجشنبه، ۵ جدی در یک نشست خبری اظهار داشتند که در جریان سه روز گذشته ۱۶هزار و ۵۰۰ شکایت از طرف دسته‌‎های انتخاباتی مختلف به این نهاد رسیده است.
mandegarمسوولان این نهاد تأکید کرده اند که ۱۵ روز پس از ثبت شکایات‌ها و اعتراضات دسته‌‌های انتخاباتی، این نهاد نتایج بررسی خود را با صورت قانونی با مردم شریک می‌سازد.
این در حالی است که دسته‌‌های انتخاباتی، گفته‌اند که کمیسیون شکایات انتخاباتی نباید مکمل کنندۀ قدم‌های سیاه کمیسیون انتخابات باشد.
شورای نامزدان انتخاباتی ریاست‌جمهوری می‌گوید که کسانی که توانسته‌اند تقلب را در کمیسیون انتخابات انجام دهند، می‌توانند در کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز این کار را پیش‌ببرند.
اما، کمیسیون شکایات انتخاباتی ادعا می‌کند که زیر فشار هیچ طرفی قرار نگرفته و به اساس قانون وکارشیوه‌های موجود، شکایت‌های رسیده‌ به این نهاد را مورد بررسی قرار می‌دهد.
زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، گفت: در جریان سه روز گذشته حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ شکایت ازسوی دسته‌های انتخاباتی به ثبت رسیده، اما این ارقام نهایی نیست و قابل تغییر می‌باشد.
بانو شینواری گفته است که مجموع شکایات ثبت شده، حدود»۱۴ هزار « آن مربوط ۳۳ ولایت و حدود « ۲۳۰۰ « از ولایت کابل است.
آمارهای ارایه شده نشان می‌‎دهد که از مجموع شکایت‌های درج شده نزدیک» ۸ هزار « توسط تیم ثبات وهمگرایی، حدود «۴۴۰۰» شکایت توسط دستۀ انتخاباتی صلح وعدالت اسلامی، بیش از» ۳ هزار « شکایت توسط تیم دولت ساز و ۱۵ شکایت هم توسط تیم امنیت وعدالت بوده است.
رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افزود که به اساس بند «۳» مادۀ «نود و یکم» قانون انتخابات، کمیسیون‌های ولایتی شکایات انتخاباتی مکلف‌اند در خلال مدت ۱۵ روز کاری بعد از ختم زمان ثبت و درج شکایات و اعتراضات، نتایج بررسی‌های خویش را نهایی و نشر کنند.
بانو شینواری تأکید کرد که کمیسیون‌های ولایتی شکایات انتخاباتی، کار رسیده‌گی به شکایات و اعتراضات مربوط به اعلام نتایج ابتدایی را امروز (روز پنجشنبه) آغاز کرده‌اند و به اساس برنامه در مدت ۱۵ روز به این شکایات رسیده‌گی خواهند کرد.
بانو شینواری، تصریح نمود که پس از پایان رسیده‌گی به شکایات در کمیسیون ‌ای ولایتی و اعلان نتایج بررسی‌ها، تکت‌های که اعتراض داشته باشند؛ فرصت استناف خواهی دارند.
هم‌چنان، محمد قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در این نشست با اشاره به ثبت شکایت‌ها، می‌گوید که ثبت حجم کلانی از شکایات و اعتراضات در دفتر مرکزی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی دور از تصور ما بود که چون این شکایات در دفتر مرکزی ثبت شده، روند ارسال آن به ولایات زمان گیر خواهد بود، اما با آن‌هم کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی آماده‌گی‌های لازم دارد.
آقای الیاسی افزود: کار روی تصنیف شکایات آغاز شده و بزودترین فرصت این شکایات کتگوری بندی (دسته‌بندی) خواهد شد.
دراین نشست مولوی دین محمد عظیمی، معاون کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی گفت: اعضای این کمیسیون زیر فشار کسی نبوده و تمام فیصله‌های شان را در مطابقت با قانون و طرزالعمل‌های انتخاباتی انجام می‌دهند.
معاون کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افزود : اگر از قانون عدول صورت بگیرد، پروسه به چالش کشیده خواهد شد.
قطب‌الدین رویدار، عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز گفت: حدود ۸۵ درصد از شکایات و اعتراضات به دفتر مرکزی به ثبت رسیده‌اند که روند ارسال آن به ولایات مربوط جریان دارد و تا دو روز آینده تمام جزییات «تصنیف بندی» آن اعلان می‌گردد.
گفتنی است که کمیسیون انتخابات، اول جدی نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان پس از سه ماه تأخیر اعلام کرد، اما تکت‌های انتخاباتی این نتیجۀ را پر از تقلب و کودتایی انتخاباتی قلم داد کردند و آن را قابل پذیرش نمی‌دانند.
به اساس نتیجۀ اعلام شده از طرف کمیسیون انتخابات، محمد اشرف غنی با گرفتن ۵۰٫۶۴ درصد آرا در ردۀ نخست و داکتر عبدالله عبدالله با گرفتن ۳۹٫۵۲ درصد آن در ردۀ دوم، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل در ردۀ‌های بعدی فهرست نتایج انتخابات قرار گرفتن‌اند، اما تکت‌های انتخاباتی می‌گویند که این نتیجۀ به اساس رأی‌های سیاه است و قابل پذیرش نمی‌باشد.
شورای نامزدان انتخاباتی ریاست جمهوری در آخرین نسشت خبری خود بیان داشتند که نتایج برآمده از تقلب برای‌ما قابل پذیرش نیست. شورای نامزدان کمیسیون شکایات انتخاباتی را متهم کردند که روی سیاه‌کاری‌های کمیسیون انتخابات پوش می‌گذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.