بـازخـوانـی افغـانستـانِ ۲۰۱۹

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۷ جدی ۱۳۹۸

افغانستان در سال میلادی که گذشته بیش از ده‌ها حملات انتحاری خونین و حملاتی را در ولایات توسط گروه طالبان به هدف تصرف این ولایات تجربه کرد. حملات که بیش از هزارها کشته و زخمی برجا گذاشت.
با وجود این‌که مردم افغانستان شاهد بیش از هشت دور گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و امریکا بودند. اما این گفت‌وگوها به هیچ عنوان نتوانست از حملات انتحاری، کشتار غیر نظامیان در شهرهای بزرگ به خصوص کابل و حمله بر ولایات به هدف تصرف را جلوگیری کند.
گروه طالبان به هدف تصرف کامل ولایات قندوز، بغلان، تخار و بدخشان، حملات خونین را انجام دادند و این را حملات تا آستانه سقوط این ولایات به پیش بردند.
mandegarحمله بر موسسۀ کاونترپارت
روز چهارشنبه ۹ مه شمار تلفات حمله انتحاری به یک نهاد خارجی در کابل به ۹ کشته و ۲۰ زخمی رسید.
حمله بر موسسه‌ «کاونترپارت» پنج ‌تن از نیروهای امنیتی، یک تن از محافظان موسسه و سه غیرنظامی کشته و بیش از ۲۰ غیرنظامی دیگر را زخمی کرد. پنج مهاجم انتحاری وابسته به گروه طالبان حوالی ساعت ۱۱:۴۰ روز چهارشنبه ۹ مه بر دفتر مؤسسه بین المللی «کاونترپارت» در ساحه شهرنو شهر کابل پایتحت افغانستان حمله کرده بودند.
وزارت امور داخله پس از حمله انتحاری اعلام کرد که یک مهاجم انتحاری موتر بمب گذاری را در مقابل دفتر این مؤسسه انفجار داد و مهاجمان دیگر وارد ساختمان این نهاد شدند. مهاجمان پس از چندین ساعت درگیری سرانجام با شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند. گروه طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.
مؤسسه بین المللی «کاونترپارت» با حمایت مالی اداره انکشاف بین‌المللی امریکا در بخش‌های آموزش خبرنگاری، توانمندسازی زنان و تقویت جامعه مدنی فعالیت دارد و در ۳۴ ولایت افغانستان نماینده‌گی دارد.

حمله بر کمپ گرین ولیچ
شام‌گاه سه سپتامبر ۲۰۱۹ حوالی ساعت ۹:۵۵ یک تراکتور مملو از مواد انفجاری در کابل منفجر شد و چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.
انفجار در نزدیکی دیوار جنوبی کمپ گرین ولیج محل استقرار موسسات و نهادهای بین‌المللی در شرق کابل روی داد و در نتیجه آن ۱۶ غیر نظامی و کارکنان کمپ کشته و ۱۱۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند و این انفجار باعث آتش گرفتن یک پمپ بنزین در نزدیکی گرین ولیج نیز شد.
این حمله درست زمانی رخ داد که فرستاده امریکا در امور صلح افغانستان گفت، کشورش به طور اصولی با طالبان به توافق رسیده است.
درست همان زمان آقای خلیلزاد به کابل سفر کرده بود تا محمد اشرف غنی را در جریان جزییات پیش‌نویس صلح با طالبان قرار دهد.

حمله بر یک مراسم عروسی
در نتیجۀ یک حمله انتحاری در یک سالن عروسی در غرب کابل دست‌کم ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. تمام قربانیان این رویداد غیرنظامی شامل کودکان و زنان بوده‌اند.
گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) با انتشار خبرنامۀ مسوولیت این حمله را به عهده گرفت و گفت که شیعیان را هدف قرار داده است.
داعش همچنین عکس مهاجم انتحاری را منتشر کرد و نوشته اسم او ابو عاصم و از پاکستان بوده است.
این حمله حوالی ساعت ۱۰ و نیم شب ۲۷ اسد در حوزه ششم امنیتی کابل در داخل هوتل «شهر دوبی» رخ داد و زنان و کودکان قربانیان اکثریت این حمله انتحاری بودند.

حمله بر چهاراهی ملی بس
صبح ۲۵ جنوری (سوم اسد سال روان) دو انفجار در منطقه چهار راه ملی بس در حوزه شانزدهم و یک انفجار دیگر در منطقۀ «دسپیچری» در حوزه نهم امنیتی شهر کابل رخ داد.
در نتیجه این سه انفجار ۱۱ غیر نظامی کشته و ۴۵ نفر دیگر زخم برداشته‌اند. در میان کشته شدگان ۵ زن و یک کودک نیز شامل بود.
در حمله اول که حوالی ساعت هشت صبح روز پنجشنبه ۳ اسد رخ داد، مهاجم انتحاری سوار بر موترسایکل
ملی بس (کاستر) حامل تعدادی از کارمندان وزارت معدن را مورد حمله قرار دادند.
وزارت داخله دقایقی پس از آن انفجار دوم در همین ساحه و انفجار سومی ناشی از منفجر شدن یک موتر بمب‌گذاری شده را در حوزه نهم شهر کابل تایید کردند.
گروه طالبان مسوولیت انفجار سومی در حوزه نهم شهر کابل را پذیرفت و گفت که کاروان نیروهای خارجی را مورد حمله قرار داده اند. این گروه تاکید کرد که انفجار حوزه شانزدهم شهر کابل ربطی به طالبان ندارد.

حمله به درب ورودی حوزه ششم شهر کابل
آمار تلفات انفجار صبح ۱۶ اسد سال روان در ورودی حوزه ششم امنیتی کابل، به دست‌کم ۱۸ کشته و ۱۴۵ زخمی رسید. پس از این حمله خوشحال سادات، معاون ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که دست‌کم ده غیر نظامی و ۴ پولیس در میان کشته‌شدگان هستند. آقای سادات اضافه کرد ۹۲ نفر از زخمی‌ها نیز افراد غیرنظامی هستند که زنان و کودکان نیز شامل زخمی‌های این رویداد هستند.
گروه طالبان مسوولیت این رویداد را به عهده گرفت و گفت که یک مرکز جلب و جذب نیروهای امنیتی را هدف قرار داده اند.

حمله انتحاری بر درب دانشگاه کابل
از اثر انفجار در درب ورودی دانشگاه کابل صبح ۱۹ جنوری سال روان میلادی هشت دانشجو کشته و ده‌ها تن دیگر را زخمی شدند.
مقام‌های امنیتی تائید کردند که حوالی ساعت ۷ صبح یک انفجار انتحاری در مقابل ورودی دانشگاه کابل، در حوزه سوم این شهر رخ داده است.
مقامات امنیتی تأیید کردند که مهاجم انتحاری سوار بر موتر نوع کرولا بوده و در مقابل ورودی دانشگاه کابل مواد همراهش را منفجر کرده است. ۸ کشته و ۳۳ زخمی از این رویداد به بیمارستان‌ها منتقل شد.
قرار بوده امتحان کنکور داوطلبان «ستاژ قضا» و «شورای پزشکی» دراین دانشگاه برگزار شود. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفت.

انفجار در گردهمایی یادبود از کشته شدن عبدالعلی مزاری
در ۷ مارچ انفجاری گردهمایی یادبود کشته شدن عبدالعلی مزاری را برهم زد. اصابت چند گلوله راکت، مراسم بیست و چهارمین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان را برهم زد. این حمله دست‌کم ۳ کشته و ۳۷ زخمی داشت.
این مراسم پنجشنبه ۱۶ حوت در منطقه دشت برچی در غرب کابل برگزار شده بود و شمار زیادی از مقام‌های دولتی از جمله داکترعبدالله عبدالله، رییس اجراییه، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین، محمد حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، صلاح الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و شماری دیگر از شخصیت‌های سیاسی در آن اشتراک داشتند.

حمله بر ولایت قندوز و بغلان
شبه نظامیان طالبان روز شنبه ۳ جون سعی کردند شهر قندوز در شمال را تصرف کنند و روز یکشنبه عملیاتی علیه شهر پلخمری، مرکز ولایت همجوار بغلان را نیز انجام دادند. مقام‌های امنیتی تأیید کردند که نیروهای ارتش حمله به پلخمری را دفع کرده‌اند و در قندوز هم مانع سقوط شهر شدند.
با این حال وزارت داخله یک روز پس از حمله گزارش داد که انفجاری در میان واحدهای از نیروهای تامین امنیت شاهراه در منطقه «سه درک» ولایت قندوز در شمال رخ‌داده‌است و در آن حادثه ۶ نفر از نیروهای امنیتی کشته و ۱۵ نفر دیگر از جمله ۱۱ غیر نظامی و ۴ پولیس زخمی شدند.
گروه طالبان مسوولیت حمله به ولایت قندوز و بغلان را به عهده گرفت.

و در نهایت حمله بر تخار و بدخشان
طالبان در سال روان بر بخش‌های از ولایت بدخشان حمله کرده و موفق شدند تا بیش از ۱۲ ولسوالی بدخشان را تحت تصرف خود دربیاورند.
نیروهای امنیتی تأیید کردند که ولسوالی‌های وردوج و یمگان کلاَ زیر کنترول طالبان است و ولسوالی‌های جرم، ارغنجخواه، تگاپ، کران و منجان دچار تهدید کم امنیتی است و نیروهای امنیتی از این ولسوالی‌ها دفاع می‌کنند.
درۀ خستک از جمله دره‌های است که در کنترول جنگجویان خارجی قرار دارد و باشنده‌گان این دره مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده اند.
در همین حال ولایت تخار در سال میلادی که به پایان آن نزدیک هستیم خونین‌ترین حملات را شاهد بوده و طالبان موفق شدند تا چندین ولسوالی این ولایت را تحت تصرف خود در بیاورد.
اکنون باید منتظر شد و دید که آیا گفت‌وگو با طالبانی که بیش از صدها هزار غیر نظامی را کشته و یا زخمی کردند به صلح خواهد انجامید و یا افغانستان مانند سال ۲۰۱۹ میلادی سال خونین دیگری را تجربه خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.