مفاد زیاد صرافان از مبادلۀ کلدار به افغانی در ولایت‌های شرقی

- ۰۹ جدی ۱۳۹۸

با آغاز کارزار منع استفاده از کلدار پاکستانی در دادوستدها در ولایت‌های شرقی، جنوبی و جنوب‌شرقی کشور موانعی نیز بر سر راه این کارزار وجود دارند.
کارزار منع استفاده از کلدار پاکستانی و استفاده از پول افغانی در دادوستدها از سه هفته به این‌سو در ولایت‌های ننگرهار، کنر، لغمان، نورستان، خوست، پکتیا، پکتیکا، غزنی، کندهار و شمار دیگر این ولایت‌ها آغاز شده است.
mandegarاما باشنده‌گان ولایت‌های ننگرهار، خوست و پکتیا مفاد بیش از حد صرافان از پول خُرد و کهنه در مبادلۀ کلدار به افغانی و افزایش بهای موادخوراکی را از مشکلاتی فراراه این کارزار می‌خوانند.
در حال حاضر در مرکز این ولایت‌ها نسبت به گذشته بیشتر دادوستد‌ها با پول افغانی صورت می‌گیرد، اما باشنده‌گان این ولایت‌ها از وجود مشکلات در این روند ابراز نگرانی می‌کنند و از حکومت و بازرگانان می‌خواهند تا در نرخ‌ مواد خوراکی به پول افغانی، تغییر بیاروند.
برخی باشنده‌گان شهر گردیز پکتیا می‌گویند، در ولسوالی‌های این ولایت هنوز هم دادوستد با پول کلدار صورت می‌گیرد و صرافان کلدار را ارزان می‌خرند.
آنان ادعا می‌کنند که صرافان بانکنوت‌ها را برای مفاد بیشتر نزد خود نگه‌ می‌دارند که این کار مردم را با مشکل روبه‌رو کرده است.
در این حال شماری از صرافان به علت نبود بانکنوت‌های افغانی صرافی‌های خود را بسته‌اند.
مسوولان محلی وجود این مشکلات را می‌پذیرند و می‌گویند که تلاش دارند تا در کنار کنترل بهای مواد خوراکی، موضوع پول خُرد را نیز حل کنند.
شاه‌محمود میاخیل، والی ننگرهار با آن‌که وجود برخی مشکلات را می‌پذیرد، اما می‌گوید که ۲۰۰ میلیون افغانی از سوی دولت به بازار این ولایت توزیع شده است.
شمیم کتوازی، والی پکتیا می‌گوید که از یک‌سال به این‌سو، استفاده از کلدار پاکستانی در بازارهای این ولایت منع است و این مبارزه تا زمانی رایج‌شدن پول افغانی به جای کلدار ادامه خواهد داشت.
طالب منگل، سخنگوی والی خوست کارزار منع استفاده از کلدار پاکستانی را در این ولایت موفق می‌خواند و می‌گوید که این کارزار تا زمانی‌که همه دادوستدها به پول افغانی انجام شود، ادامه می‌یابد.
سخنگوی والی خوست می‌گوید که برای حل مشکلات فراراه این کارزار با متخلفان برخورد قانونی می‌کنند.
در ولایت‌های که کارزار منع استفاده از کلدار پاکستانی آغاز شده است، دکانداران می‌گویند، «به جز از پول افغانی به اسعار دیگر به ویژه کلدار پاکستانی کالاهای‌ خود را نمی‌فروشند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.