سیگار به کنگرۀ امریکا: جنگ افغانستان توأم با دروغ بوده است

- ۲۷ جدی ۱۳۹۸

بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) به کنگرۀ این کشور گفته است که مقامات امریکا در طول جنگ ۱۸ ساله افغانستان مرتباً با اغراق در گزارش‌های پیشرفت و ارایه آمار، برای ایجاد چهرۀ نادرست از موفقیت به عموم مردم دروغ گفته اند.
جان ساپکو، رییس سیگار در احضاریه خویش در کمیته امور خارجۀ کنگرۀ امریکا گفت: «در سراسر مسألۀ افغانستان بوی تنفس وجود دارد. مشکل اینجاست که حقیقتاً یک عامل دل‌سرد کننده است. ما انگیزه‌یی ایجاد کرده‌ایم که تقریباً مردم را به دروغ گفتن ملزم می‌کنیم».
ساپکو به عنوان نمونه اظهار کرد که مقام‌های امریکایی در مورد تعداد کودکان افغانستان که در مکاتب ثبت نام کرده اند، دروغ گفته اند.
او خاطرنشان کرد که مقام‌های امریکایی دربارۀ دست‌آوردهای اساسی برای مردم افغانستان در داشتن امید به زنده‌گی، که از نظر آماری غیرممکن بود، به دروغ ادعا کرده اند.
علاوه بر این، ساپکو از دولت ترامپ انتقاد کرد، اطلاعاتی را نشان می‌دهند که جنگ در این کشور به طور بد پیش می‌رود، از جمله داده‌های مربوط به تلفات نیروهای افغانستان و ارزیابی از قدرت طالبان.
او گفت: «وقتی صحبت از دروغ‌گویی می‌شود، دروغ گفتن در مورد یک برنامه خاص نیست. معلوم است که همه خبرهای بد در چند سال گذشته طبقه‌بندی شده اند».
کنگرۀ امریکا در سال ۲۰۰۸ دفتر بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان را برای بررسی تقلب‌های قراردادی‌ها در منطقه جنگ ایجاد کرد. از سال ۲۰۰۱، ایالات متحده بیش از ۱۳۲ میلیارد دالر برای نوسازی این کشور هزینه کرده است که خرج آن بیشتر از بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم بوده است.

mandegar

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.