از نیویورک تا خوست؛ دوستانی که با دست پُر برگشتند

- ۲۹ جدی ۱۳۹۸

الف‌نور و نورمحمد ده سال پیش به امریکا رفتند، اقامت گزیدند و شهروند امریکا شدند. اما حس بیگانه‌گی و دوری از وطن هر دو را پس از سال‌ها بودوباش در ایالات متحده به خوستِ افغانستان کشاند. این‌بار اما این دو دوست آمدند و نهادی برای کمک به مهاجران بنا گذاشتند.
این نهاد در هر فصل سال لباس و وسایل ابتدایی برای زنده‌گی را از ثروتمندان جمع کرده و در میان فقرا تقسیم می‌کند.
الف‌نور و نورمحمد که از نیویورک آمده‌اند، می‌گویند، آنان پس از تجربۀ سخت مهاجرت عهد کردند تا پس از برگشت، نهادی کمک‌رسان را بنا بگذارند. این نهاد تنها در زمستان گذشته برای هزاران خانوادۀ نیازمند کمک‌رسانی کرده است.
خانواده‌هایی که از کمک نهاد الف‌نور و نورمحمد مستفید شده‌اند، خوش‌حال‌اند و از نهادهای دیگر نیز خواهان کمک‌رسانی به خانواده‌های فقیر و بی‌جاشده‌اند.
روایت الف‌نور و نورمحمد نشان می‌دهد که مهاجرت منظم در کنار رهایی از مشکلات مسیر مهاجرت نامنظم، آموزنده و ساده‌تر است.
محمدحدیث پردیس، سخنگوی سازمان جهانی مهاجرت می‌گوید، داستان مهاجرانی که مهاجرت منظم و نامنظم را در پیش گرفته‌اند، متفاوت است. به گفتۀ او، برگشت‌کننده‌گان باید تجارب خوب‌شان را از مهاجرت منظم با مردم شریک کنند تا کسانی که هنوز هم در اردوگاه‌ها ‍با مشکلات شب‌‌وروزشان را می‌گذرانند، برگشته و به مردم‌شان خدمت کنند.
مسوولان سازمان مشوره‌دهی مهاجرت نیز می‌گویند، آنان در تلاش‌اند تا برای کسانی که قصد مهاجرت نامنظم دارند، از مشکلات مسیر تا قاچاق و از دست‌دادن زنده‌گی‌ مسافران اطلاع‌دهی کنند و مسیر مهاجرت منظم را برای آنان پیشنهاد کنند.
فریحه جبارخیل، مشاور مرکز معلوماتی مهاجرت به خبرگزاری سلام‌وطندار می‌گوید، مهاجرت منظم، سفری تنظیم‌شده و به دور از هر مشکل است. به گفتۀ خانم جبارخیل، این نهاد می‌کوشد تا در جهت کاهش میزان مهاجرات‌های نامنظم برای مردم آگاهی‌دهی کند.
دولت و نهادهای مربوط به مهاجرت همواره از مهاجرت‌های منظم حرف می‌زنند، اما مردم از حکومت می‌خواهند که زمینۀ مهاجرت‌های منظم را برای آن‌ها فراهم سازد. مسیرهای معمول مهاجرت منظم، شمولیت در فرصت‌های آموزشی بیرون از مرز و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور میزبان است.

mandegar

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.