بانک جهانی: افغـانستان پـس از صلـح به دریـافت کمـک‌های بیشتـری نیـاز دارد

گزارشگر:رعنا نظری - ۰۶ دلو ۱۳۹۸

رییس بانک جهانی در افغانستان می‌گوید که در صورت برقراری صلح، افغانستان جهت ادغام مخالفان مسلح در جامعه، بازسازی کشور و نیز بازگشت پناهجویان نیازمند دریافت کمک‌های بیشتری است.
بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود نوشته است که افغانستان برای پیشرفت در زمینۀ اشتغال‌زایی، گسترش خدمات‌دهی و ادغام مخالفان مسلح دولت در ساختار جامعه در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ میلادی نیازمند دریافت ۶ تا ۸ میلیارد دالر کمک‌های جامعۀ جهانی خواهد بود.
هنری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان می‌گوید که با توجه به ادامۀ این نیازها، جامعه جهانی باید به طور محتاطانه و تدریجی و نیز با دقت و بر اساس نیازمندی‌های افغانستان میزان کمک‌هایش را کاهش دهد.
او افزود: انتظار می‌رود که پس از دستیابی به توافق صلح و ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان در برخی از بخش‌ها نیاز به تأمین هزینه‌های بیشتر باشد.
رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان هشدار داد که کاهش ناگهانی کمک‌های خارجی می‌تواند به چشم‌انداز صلح پایدار لطمه بزند.
بانک جهانی افزود که باوجود افزایش درآمدهای دولت طی سال‌های اخیر هنوز هم سطح عواید که سالانه حدود ۲٫۵ میلیارد دالر است با مصارف این کشور که حدود ۱۱ میلیارد دالر می‌باشد نامتوازن است.
براساس این گزارش حدود ۷۵ درصد از هزینه‌های افغانستان از طریق کمک‌های خارجی تأمین می‌شود و کاهش این کمک‌ها در بخش نظامی و غیرنظامی بر روی خدمات اساسی که دولت باید به مردم ارایه دهد و نیز تحکیم صلح تأثیرگذار خواهد بود.
بانک جهانی تاکید می‌کند که مردم افغانستان زمانی از توافق صلح سود می‌برند که پس از آن سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی افزایش یافته و اشتغال‌زایی و دسترسی به خدمات عمومی افزایش یابد.

mandegar

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.