رییس اجرایی: بند سلما نقش برجسته در اقتصاد مردم دارد

- ۰۵ اسد ۱۳۹۴

سه شنبه ۶ اسد ۱۳۹۴

 

رییس اجرایی کشور می‌گوید که آغاز آبگیری بند سلما در ولایت هرات تاثیر مهمی بر اقتصاد مردم خواهد گذاشت.
داکتر عبدالله عبدالله که روز گذشته در نشست شورای وزیران در کابل سخن می‌گفت، ضمن استقبال از آغاز آبگیری بند سلما اظهار داشت که بند سلما یک پروژۀ بزرگ ملی و مفید برای مردم افغانستان می‌باشد.
mnandegar-3وی تصریح نمود: «روز گذشته آبگیری بند سلما بالای هریرود آغاز شد و با فعال‌شدن این بند برق در زراعت و تولید برق تغییر مثبت خواهد آمد و تاثیر مهمی بالای اقتصاد و زنده‌گی مردم خواهد گذاشت».
در همین حال، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب نیز آغاز آبگیری بند سلما را در بهبود زراعت، بالا رفتن سطح اقتصاد دهاقین، کاهش وابستگی واردات زراعتی در کشور، مصونیت غذایی، کاهش فقر، ایجاد اشتغال و… مفید می‌خواند.
وزیر انرژی و آب افغانستان می‌گوید که نصب توربین‌های بند سلما هم اکنون زیر کار است و پس آب‌گیری کامل این بند فعال خواهد شد.
آقای عثمانی افزود: با تکمیل شدن مرحله آب‌گیری در بند سلما که حدود ۹ تا ۱۱ ماه را در بر خواهد گرفت، ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی زیر آبیاری قرار می‌گیرد که ۶۰ درصد آن زمین جدید است.
بند سلما ۱۰۷ متر ارتفاع دارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب در کاسه آن ذخیره می‌شود.
وزیر انرژی و آب خاطر نشان کرد: «سه توربین در این بند تعبیه خواهد شد که ۴۲ میگاوات برق تولید می کنند و این میزان برق وابسته‌گی ما را به انرژی وارداتی کاهش می‌دهد و مصونیت برق هم تامین خواهد شد».
به گفته وی، نصب توربین‌ها زیر کار است و این توربین‌ها برای تولید برق حدود ۱۱ ماه بعد یعنی تا جون سال آینده میلادی پس از آب گیری فعال خواهد شد.
کاهش وابستگی‌های افغانستان به محصولات زراعتی و برق وارداتی نیز از دیگر مزیت های بند سلما است که سبب کاهش سطح فقر و بیکاری در کشور خواهد شد.
بند سلما روی رودخانه هریرود ساخته شده است.
وزیر انرژی و آب به اهمیت رودخانه هریرود پرداخت و سد ساخته شده روی این رودخانه را در رشد کشاورزی، ایجاد اشتغال، صنعتی شدن تولیدات زراعتی، آبیاری دشت های خشک، توسعه شهری و تولید برق برای مردم منطقه حیاتی خواند.
علی احمد عثمانی گفت: زراعت هرات و منطقه وابسته به رودخانه هریرود است که در دوره های مختلف تحقیقاتی نیز در این خصوص صورت گرفته است. با بهره برداری از بند سلما حاصلات بهبود می‌یابد،‌ باغات میوه ایجاد شده و کشت قیمتی مثل پنبه و شالی رونق بیشتر خواهد یافت و سطح زندگی دهاقین نیز بالا می رود.
بند سلما با هزینه ۳۰۰ میلیون دالر از سوی کشور هند ساخته شده است.
طرح ساخت این بند در سال ۱۹۷۶ توسط حکومت مرحوم محمدداوودخان اولین رییس جمهور افغانستان، ریخته شد و کار عملی پس از مدتی در نتیجه تغییر رژیم متوقف شد و سپس دوباره در سال ۲۰۰۵ در زمان حکومت آقای کرزی آغاز گردید و هم اکنون پس از ده سال تکمیل شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.