۱۵ تمرین برای تمرکز

گزارشگر:شنبه 6 جدی 1393 - ۰۵ جدی ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3مترجم: نادیا زکالوند
همۀ ما می‌دانیم برای انجام کارهای‌مان به تمرکز نیاز داریم. تمرکز کافی داشتن، یکی از باارزش‌ترین ویژه‌گی‌هاست که می‌تواند در موفقیت نقش مهمی ایفا کند.
فردی که تمرکز حواس دارد، می‌تواند افکار سازنده داشته باشد و جلوِ فکرهای مخرب را بگیرد. حتا باهوش‌ترین افراد هم بدون قدرتِ تمرکز نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.
اگرشما از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانند افکارشان را به مدت طولانی روی یک مقوله متمرکز کنند، نگران و دل‌سرد نشوید؛ زیــــــرا افراد بسیار کمی از عهدۀ چنین چیزی برمی‌آیند. باید گفت با تمرین روزانه می‌توانید به‌خوبی به این قدرتِ اعجاب‌انگیز دست پیدا کنیـد.
۱ـ بدون حرکت
روی یک چوکی راحت بنشیند و ببینید چه‌قدر می‌توانید بدون حرکت بمانید. این کار به آن آسانی که فکر می‌کنید، نیست. شما مجبورید تمام توجه‌تان را به بی‌حرکت نشستن روی چوکی جلب کنید. مراقب باشید هیچ یک از ماهیچه‌های بدن‌تان حرکت نکند.
ابتدا ممکن است فقط پنج دقیقه بتوانید بدون حرکت بمانید، اما به‌تدریج حتا می‌توانید به ۱۵ دقیقه در روز هم برسید. خود را به زور روی چوکی نگه ندارید، زیرا باید کاملاً احساس آرامش کنید. وقتی بتوانید روی بدن خود تسلط داشته باشید، می‌توانید امیدوار باشید که ذهن‌تان را هم رام کنید.
۲ـ نگاه خیره
روی چوکی به گونه‌یی بنشینید که سر اندکی بالا و چانۀتان رو به جلو و شانه‌های‌تان به عقب متمایل باشد. دست‌تان را هم‌سطح شانۀتان بالا برده و به سمت جلو اشاره کنید. به مدت یک دقیقه به انگشتان دست‌تان خیره شوید. همین کار را با دست چپ نیز انجام دهید. زمان انجام این کار را کم‌کم افزایش دهید. با این روش پس از مدتی متوجه می‌شوید می‌توانید به‌راحتی روی هر کاری متمرکز شوید.
۳ـ دست‌های ثابت
یک پیـاله پُر از آب برداشته و با انگشتان‌تان آن را محکــــم بگیرید. دست‌تان را به آرامی مقابل خود برده و در همان حال که پیاله را جلوی خود نگه می‌دارید، به آن خیره شوید و مراقب باشید دست‌تان کوچک‌ترین تکانی نخورد. همین کار را با دست دیگرتان نیز انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید بر قدرت تمرکزتان بیفزایید.
۴ـ رهایی از اضطراب
در طول روز مراقب ماهیچه‌های بدن‌تان باشید به طوری که آن‌ها هرگز سفت و کشیده نباشد. به جای این‌که ظاهر عصبی و پُرفشاری داشته باشید، سعی کنید با رها کردنِ ماهیچه‌های خود در وضع آرامی قرار بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند با رهایی از اضطراب روی کار مورد نظرتان متمرکز شوید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.