آگاهان: اختلافات ارگ و سپیدار موضع طالبان را تقویت می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۷ دلو ۱۳۹۸

آگاهان می‌گویند که دو دسته‌گی‌های ایجاد شده در رابطه به روند صلح میان دو بخش حکومت سبب تضعیف نظام و موضع نظام کنونی در روند مذاکرات صلح می‌شود.
آنان با اشاره به اختلافات اخیری که میان ریاست اجرایی و ریاست جمهوری در رابطه به آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح شده، می‌گویند که این اختلافات باخت دولت افغانستان را در مذاکرات صلح پیش بین است.
mandegarاین در حالی است که اختلافات میان ریاست اجرایی – ریاست جمهوری در رابطه به آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» اخبراً بالا گرفته است.
محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی و تیم ارگ، می‌گویند که طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح باید «آتش‌بس» کنند. در غیر صورت به قول مسوولان در ریاست جمهوری «کاهش حشونت‌ها» نمی‌تواند منجر به آغاز مذاکرات «بین‌الافغانی» شود.
طالبان گفته‌اند که طرح کاهش خشونت‌ها را به زلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان داده‌اند و همچنان طالبان ادعا کرده‌اند که مذاکرات صلح با امریکایی‌ها در قطر نهایی شده است و نماینده‌گان آنان روی امضای توافق‌نامه رای‌‎زنی می‌کنند.
اخیراً محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، به روزنامۀ امریکایی واشنگتن پُست گفته است که صلحی که به هرقیمت تمام شود را نمی خواهد. رییس حکومت وحدت ملی، گفته است که گروه طالبان باید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرند و تاکید کرد که شهروندان افغانستان امارت اسلامی نمی خواهند زیرا این یک دیکتاتوری است.
محمد اشرف غنی افزوده که دولت افغانستان در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد از خاک کشور را کنترل می کند، حتی مناطق که زیر کنترل طالبان می‌باشند به خدمات دولتی متکی هستند از ۳۸۶ ولسوالی کشور فقط ۱۲ ولسوالی زیر کنترل این گروه می باشد».
اشرف غنی اظهار داشت، که شبه نظامیان گروه تروریستی داعش نیز فعالیت های خود را در برخی از مناطق کشور شدت بخشیده اند. پیش از این سیگار یا باز رس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که نزدیک به ۵۰ درصد خاک افغانستان در کنترول طالبان است.
از سویی هم، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، حکومت وحدت ملی، روز دوشنبه، ۷ دلو در یک نشست خبری در جمع از هوادارانش در قصر سپیدار، گفت که حاضر است بدون قید و شرط با طالبان گفت‌وگو کند.
آقای عبدالله، محمد اشرف غنی را به متهم به بهانه‌تراشی برای آغاز مذاکرات صلح کرد و گفت: صلح برای ما اولویت دارد، صلح خواست مردم افغانستان است. ما از تلاش‌های صلح بدون قید و شرط حمایت می‌کنیم.
رییس اجرایی، گفت که شرط و شرایط خود را در جریان مذاکرات با طالبان مطرح می‌سازیم. آقای عبدالله همچنان، پیش از این ارگ ریاست جمهوری را به انحصار گرفتن روند مذاکرات صلح با ایجاد یک وزارت متهم کرده بود و گفت که حکومت وحدت ملی فراتر از ارگ ریاست جمهوری است و صلح در انحصار ارگ نیست.
در همین حال، عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی با اشاره به ایجاد دو دسته‌گی در میان دستگاه حکومتی و همچنان برخی از سیاسیون کشور در رابطه به روند مذاکرات صلح و آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی»، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که ایجاد دو دسته‌گی در میان سیاسیون سبب تضعیف موقف حکومت در روند مذاکرات صلح و تقویت موضع طالبان می‌گردد.
آقای امرخیل باور دارد که ریاست جمهوری، ریاست اجرایی و سیاسیون حکومت باید موقف واحد در رابطه به روند مذاکرات صلح داشته باشند، در غیر صورت این کار به ناکامی موضع حکومت و فروپاشی نظام می‌انجامد.
به گفتۀ او، باخت حکومت در رابطه روند صلح از همین موقف‌گیری‌شان معلوم می‌شود و این نمی‌تواند به نفع مردم و ملت افغانستان تمام گردد و زمینه را برای مداخلۀ دست‌های بیرونی و کشورهای همسایه فراهم می‌کند.
آقای امرخیل تأکید می‌کند که اگر موقف دولت به شکل کنونی (دوسته‌گی) ادامه پیدا کند، سبب تقویت موقف طالبان می‌شود؛ زیرا در حال حاضر طالبان یک موقف واحد در مذاکرات صلح دارند.
او گفت که اگر دولت افغانستان روی این نظر خود تجدید نظر نکند، امریکایی‌های نیز تمایل به آنان نشان نخواهند داد؛ زیرا پیش از زلمی خلیل‌زاد، گفته است که دولت افغانستان در مذاکرات صلح موقف روشن ندارد.
این جنرال پیشین ارتش با اشاره به شکست حکومت داکتر نجیب که به کمک شوروی سابق ایستاد بود، می‌گوید که تا زمانی دو دسته‌گی در میان نیروهای حکومت داکتر نجیب ایجاد نگردیده بود، حکومت پا برجا بود، اما زمانی نیروهای حکومت نجیب به دسته‌ تقسیم شدند، حکومت به شکست مواجه شد. حکومت داکتر نجیب در دهۀ ۷۰ شمسی به دلیل دو دسته‌گی و پیوستن جنرالان ارشدش با گروه‌های مجاهدان و قطع حمایت شوروی سابق سقوط کرد.
این در حالی است که الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور کشورهای آسیایی، در ۶ دلو گفته است که نمایندۀ وزارت خارجۀ امریکا تلاش می‌کند تا طالبان را برای کاهش خشونت‌های متعهد بسازد. پیش از این اسکات میلر، فرماندۀ قوت‌های حمایت قاطع در افغانستان گفته است که در صورتی که گفت‌وگوهای صلح پیش‌رفت خوب داشته باشد، ممکن زلمی‌خلیل‌زاد به کابل سفر کند. این اظهارات درحالی بیان می‌شود، دو دسته‌گی در میان دو بخش عمدۀ حکومت (ریاست اجرایی و ریاست جمهوری) کاملاً روشن جریان دارد و هر دو طرف استدالال خود را برای توجیه دیدگاه خود دارند، شرکای بین‌المللی افغانستان نیز خواهان آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» شدند و آلمان گفته است که اشتیاق میزبان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را دارد. سفارت امریکا در کابل نیز با راه‌اندازی کارزاری در تلاش جمع آوری دیدگاه‌های شهروندان افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح شده است. اما دیده شود که» سپیدار – ارگ «می‌توانند، تعامل و از خودگذری را برای آغاز گفت‌وگوها «بین‌الافغانی از خود نشان دهند یا نه!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.