یک عضو پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی: کـرزی جـنجال برپا می‌کــند

گزارشگر:29 ثور 1393 - ۲۸ ثور ۱۳۹۳

رییس‌جمهورکرزی در تلاش است در دور دوم انتخابات با کم‌کردن فاصله میان رای دو نامزد پیشتاز، تنش و کشمکش به وجود آورد.
یک عضو پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی با بیان این مطلب می‌گوید، آقای کرزی در تلاش است تا در دور دوم انتخابات فاصلۀ رای‌ میان دو نامزد پیشتاز را به اندازۀ به هم نزدیک سازد تا نتیجه برای نامزد بازنده قابل قبول نباشد و کشمکش‌های انتخاباتی پیش بیاید.mnandegar-3
به گفتۀ وی، زمانی‌که کشمکش پیش بیآید حامد کرزی وارد میدان می‌شود و برای حل مشکلی که خود به وجود آورده، می‌خواهد جایگاه خود را به نحوی تثبیت ‌کند.
احمد ضیا رفعت عضو پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، از یک سو فشارهای ریاست‌جمهوری بالای کمیسیون‌های انتخاباتی و از طرف دیگر سستی نهادهای انتخاباتی سبب شد تا با رای مردم بازی صورت گرفته و انتخابات به دور دوم برود.
وی تأکید کرد، در حال حاضر رییس‌جمهور در تلاش است تا در دور دوم انتخابات فاصلۀ رای‌های دو نامزد پیشتاز را به اندازۀ به هم نزدیک سازد تا نتیجه برای نامزد بازنده قابل قبول نباشد و کشمکش‌های انتخاباتی پیش بیاید.
رفعت گفت، زمانی‌که کشمکش پیش بیآید، حامد کرزی وارد میدان می‌شود و برای حل مشکلی که خود به وجود آورده می‌خواهد خود را به نحوی تثبیت ‌کند.
وی اضافه کرد، اما اگر اکثریت مردم در انتخابات شرکت کنند، در این صورت برای کمیسیون‌های انتخاباتی دشوار خواهد بود تا نتیجۀ انتخابات را مهندسی کرده و از میان دو نامزد، نامزد ناکام را برنده اعلام کند.
او اضافه کرد، حامد کرزی در صدد این بود تا با قرار دادن بعضی از چهر‌های مطرح پشتون در کنار اشرف غنی احمدزی انتخابات دور دوم را رنگ قومی بدهد تا کشمکش‌های انتخاباتی به میان بیاید؛ ولی با قرار گرفتن شماری از چهره‌های مطرح پشتون مانند گل آغا شیرزی و زلمی رسول در کنار داکتر عبدالله، خلاف میل حامد کرزی قضیه برعکس شد و شرایط طبق خواست حامد کرزی پیش نرفت.
در همین حال، جان‌داد سپین‌غر رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، نتایج کار هر دو کمیسیون‌های انتخاباتی، ظاهراً انتخابات را به دور دوم برد.
وی همچنان گفت، اما برای این‌که بدانیم این کمیسیون‌ها چقدر کارشان را درست انجام دادند، نیاز به زمان است و در انتخابات آینده مشخص خواهد شد که کارکردشان چگونه بوده.
سپین‌غر تاکید کرد، از یک سو کمیسیون‌های انتخاباتی هنوز بسیار جوان استند و از طرف دیگر مشکل در قانون هم وجود دارد؛ به طور مثال در ماده ۶۳ و۶۴ قانون انتخابات بر معیاد معین رسیده‌گی به شکایات تاکید می‌کند و در بخش دیگر این قانون آمده که قبل از اعلام نتایج نهایی باید به تمامی شکایات رسیده‌گی صورت گیرد.
وی افزود، اما کمیسیون هم با تاکید برهمین ماده‏‎های ۶۳ و۶۴ شماری از شکایات را بررسی نکردند؛ پس نقض قانون هم داشت و همین مورد زمینه را برای کمیسیون‌ها فراهم کرد تا شکایات را بررسی نکنند.
اما جنرال علومی عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله می‌گوید، در دور نخست انتخابات تلاش‌های سازمان‌یافته‌یی برای جلوگیری از پیروزی تیم اصلاحات و همگرایی از سوی حکومت صورت گرفته است.
وی تاکید کرد، برنامه‌های سازمان‌یافته از روز برگزاری انتخابات آغاز شد و کمیسیون‌های انتخاباتی با جدا نکردن رای سیاه از سفید، انتخابات را به دور دوم بردند.
به گفتۀ جنرال علومی، در حال حاضر تفاوت میان رای داکتر عبدالله و داکتر اشرف غنی حدود ۱۴ درصد است؛ بنابراین غیر ممکن است که داکتر اشرف غنی در دور دوم بتواند برنده شود.
وی تصریح کرد، هر چند تلاش‌های زیادی از سوی ارگ‌نشینان به راه افتاده تا انتخابات دور دوم را رنگ و بوی قومی داده تا از این طریق به خواست‌شان برسند؛ اما چون تفاوت رای میان دو نامزد بسیار زیاد است؛ بنابراین برنده شدن ما حتمی است.
کمیسیون مستقل انتخابات در ۲۵ ثور نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلان کرد که در نتیجه آن داکترعبدالله عبدالله با کسب ۴۵ درصد در جایگاه نخست و داکتراشرف غنی احمدزی با به دست‌آوردن حدود ۳۱ درصد رای در جایگاه دوم قرار گرفت.
به اساس قانون هرگاه هیچ از نامزدان ۵۰ جمع یک درصد آرا را تکمیل نکنند انتخابات دور دوم میان دو نامزد پیشتاز برگزار خواهد شد بنابراین به اساس اعلام نتایج نهایی، انتخابات دور دوم میان داکتر عبدالله عبدالله و داکتراشرف غنی احمدزی برگزار خواهد شد.
هرچند کمیسیون مستقل انتخابات به اساس قانون مکلف اند تا دور دوم انتخابات را دو هفته بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات، برگزار کند؛ اما به گفتۀ مسوولان کمیسیون انتخابات، به خاطر تامین شفافیت، دور دوم انتخابات به تاریخ ۲۴ ماه جوزا برگزار خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.