تنـش‌ ایـران و امریکـا فـرصت را بـرای احیـای داعـش فراهـم کـرده است

گزارشگر:برگردان: ابوبکر صدیق/ منبع: رویترز - ۰۸ دلو ۱۳۹۸

خلافت خودخواندۀ داعش در بخش‌هایی از عراق و سوریه که در سال گذشته به دلیل از دست دادن جغرافیای فعالیت، از بین رفتن رهبرشان که در حملات امریکایی‌ها کشته شد و از دست دادن کانال‌های «پرو پاگندا» یا تبلیغاتی‌شان به نظر می‌رسد که شکست خورده است.
آگاهان می‌گویند که اما تنش‌ها میان امریکا و ایران و حملات و حضور امریکایی‌ها در منطقه زمینۀ دوباره سازی این گروه افراطی را فراهم کرده است؛ گروهی که در سال‌های اخیر مراکز جنگ «گوریلایی» را ایجاد کرد.
mandegarنظامیان امریکایی نزدیک به دو هفته پیش حملات خود را در برابر داعش در عراق متوقف کرده‌اند، از طر ف هم نیروهای نظامی عراقی به حمایت ایران به جنگ در برابر داعش تمرکز دارند، مسلماً به فکر خروج نیروهای امریکایی از خاورمیانه هستند.
در این میان نیروهای داعش حملات خود در چند هفته در عراق و سوریه از سر گرفته‌اند و صدها تن را در دو کشور کشته و زخمی ساخته‌اند. فعالان و باشنده‌گان محلی می‌گویند که حملات پس از کشته شدن یک جنرال ارشد ایرانی قاسم سلیمانی توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در سوم جون در فرودگاه بعداد آغاز شده است.
این روشن نیست که حملاتی به این سرعت ارتباطی با کشته شدن سیلمانی توسط امریکایی‌ها داشته باشد، این امکان وجود دارد که حملات پیش از کشته شدن او طرح‌ریزی شده باشد. مقامات امریکایی از ارایه اطلاعات در مورد افزایش حملات داعش چیزی نمی‌گویند، جمیس جیفر، فرستان وزارت خارجۀ امریکا در امور ایتلاف جهانی ضد داعش می‌گوید: « این کدام مزیت برای آنان نداشته است».
مروان، قامیشلا، سخنگوی نیروهای کردی که توسط امریکایی‌ها حمایت می‌شوند گفت: از سرگیری حملات داعش پیش‌تر آغاز شده بود، پس از ما اکتبر، زمانی که ترکیه حملات خود را در برابر گروه‌های کردی در شمال سوریه آغاز کرد.
تاهنوز این گروه برای گرفتن یک نفس زمان داشت، چنانچه سلیمانی با برخی از مقامات بلند پایه‌ عراقی کشته شد. ایران و امریکا را به یک جنگ تمام عیار آماده کرد و عراقی‌ها به این واداشت تا به فکر اهتزاز بیرق این تنش باشند. در ۵ جون پارلمان عراق به خروج ۵ هزار و ۲۰۰ نظامی امریکا که از سال ۲۰۱۴ حضور دارند رأی داد. این نیروها وظیقه آموزش نیروهای عراقی را به عهد داشتند و در برابر داعش از این نیروهای حمایت می‌کردند. ایتلاف مبارزه با داعش برای حمایت از نیروها و مراکز آن توجه داشتند.
عبدالله سلیمان علی، یک پژوهشگر سوری که روی گروه‌های جهادی مطالعه دارد، گفت که این تنش‌ مسلماً می‌تواند به دوباره سازی داعش کمک کند، چنانچه تمام نیروها مصروف درگیری در دیگر ساحات می‌شوند.
در میان سایر موضوعات، او گفت که تنش میان ایران و امریکا فرصت دوباره زنده شدن داعش را فراهم کرده است؛ چنانچه رهبر جدید این گروه « عبدالله الابراهیم الهاشمی القریشی، مچ خود را باز کرد. القریشی پس از آن که رهبری این گروه ابوبکر البغدادی در ماه اکتبر توسط نیروهای امریکایی کشته شد، به این سمت منصوب گردید. رحیم عابر رحمان، مسوولیت دیده‌بان سوریه برای حقوق بشر در بریتانیا که این حملات را مانیتور می‌کند، می‌گوید که روزی حملات امریکا و ایران آغاز شد، داعش حملات خود را از سر گرفت.
در ۱۴ جون داعش حملات خود از گذرگاه مرزی سوریه به داخل عراق انجام دادند و در نتیجۀ یک افسر عراقی کشته شد. یک روز پس جنگجویان داعش حملاتی را بالای نیروهای عراقی در ساحۀ مرکزی صلاح‌الدین انجام دادند که دو سرباز عراقی کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند. دو روز پس یک عضو ادارۀ استخبارات عراق در حملۀ یک موتر بم در شمال عراق کشته شد. حملۀ مرگبار در ۱۴ جون در سوریه زمانی که ۲۰۰ رأس مواشی از دهکدۀ در نزدیک شهر شرقی میادین توسط جنگجویان داعش دزدیده شده بود، اتفاق افتاد. یکی از چهار چوپان که در رابطه به مواشی خود اطلاعات داشت با سربازان دولتی سوریه به آنجان فرستاد شد که با شلیک آتش داعش استقبال شدند. زمانی که نیروها به مرکز خود برگشت می‌کردند، نیروهای داعش کمین زدند و ۱۱ سرباز نیروهای دولتی را با دو چوپان کشتند. داعش تصاویر را همگانی ساختند و جسدهای را نشان می‌داد که در حملات آنان کشته شد‌ند. در عین روز جسد هفت چوپان که بر سرشان شلیک شده بود در شهر شرقی «دایرالظهور»، یافت شد. در چهارم جون جسد ۲۱ چوپان دریافت شد با گلوله در عقب سرشان شلیک شده بود و مغزهای‌شان بیرون برآمده بود. هزارها تن از نیروهای دموکراتیک کردی سوریه که حمایت امریکا را با خود دارند، در ماه گذشته به اساس ادعا داعش توسط آنان کشته شده‌‌اند.
عمر عبدالعلی، یک فعال از دایرالظهور که مرکزش در اروپاست می‌گوید که «یک حملۀ درد آور سبب شد تا مزیت آن گسترش نفوذ داعش شود» و پیامی را به حامیانش فرستاد که آنان هنوز قوی هستند.
عبدالعلی گفت که برخی از باشنده‌گان از هراس داعش خانه‌های خود را ترک نکرده‌اند.
این گروه [داعش] تلاش می‌کند تا در رسانه اجتماعی – انترنت حضور خود را نشان دهد. یک کارزار کلیدی برای به دست آوردن حمایت‌های بیرونی و جذب جنگجویان تازه نفس.
اعضای داعش و حامیانش‌شان چهار سال قدرت پروژۀ خود را با انتشار تصاویر و نوارهای تصویری در رسانه‌های اجتماعی که نشان دهندۀ کشتار، سوزانید جسد و انداختند قرنیان از آپارتمان‌ها بودند اعلام داشتند.
در هفته‌های اخیر مقامات اروپایی، توسط شبکۀ ایروپل (Europol) صدها شبکۀ که داعش توسط آن پروپاگندا منتشر می‌کرد و ارتباطات را تأمین می‌ساخت، به ویژه خبرگزاری داعش و کانال تلگرام که پیام متنی می‌فرستاد و پس از ۲۰۱۵ ایجاد گردیده بود را متوقف کرده‌اند.
امرنت امرسنگهام، پژوهشگر تروریسم در دانشگاه آنتریوی کانادا، می‌گوید که کارزار ایروپل،در ماه نوامبر تأثیر خاص روی شبکۀ حامیان داعش در تلگرام داشته است.
امرسنگهام، می‌افزاید که زمانی تروریست‌ها تلاش کردند از شبکۀ دیگر برای ارسال پیام‌های خود استفاده کنند، مانند شبکۀ روسی تام تام، کانادا کانال «hoop messenger and BCM manssenger « را ایجاد کرد و آنان تلاش کردند دوباره از تویتر استفاده کنند؛ بنا بر این این تلاش‌شان موفقیت چندانی به دنیال نداشت و مقامات بین‌المللی همچنان تلاش می‌کنند تا آنان را بشکنند. هیچکدام این‌ها به حضور پر رونق ۲۱۰۵ داعش در تلگرام نمی‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.