باشنده‌گان کابل: پارک‌ها و تفریح‌گاه‌های شهر مصون نیست

گزارشگر:ویس‌الله صوفی‌زاده - ۱۲ دلو ۱۳۹۸

باشنده‌‌گان کابل ضمن انتقاد از نبود فضای سبز و مکان‌های مناسب تفریحی در این شهر می‌گویند که در برخی از پارک‌هایی که برای تفریح وجود دارد نیز مواد مخدر آزادانه به فروش می‌رسد.
شماری از این باشنده‌گان به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که در مکان‌های تفریحی احساس مصونیت و امنیت ندارند.
mandegarآنان تأکید می‌کنند که افرادی در این جاها مواد مخدر به فروش می‌رسانند و شماری از بازدیدکننده‌گانی که می‌آیند، از مواد مخدر استفاده کرده و برای دیگران مزاحمت می‌کنند.
از سویی هم، فرماندهی پولیس کابل می‌گوید که این نهاد به شکل جدی با کسانی که در پارک‌ها و تفریح‌گاه‌ها مواد مخدر به فروش می‌رسانند یا برای دیگران مزاحمت می‌کنند، برخورد کرده و شماری را بازداشت کرده اند.
نسرین احمدی، یکی از کسانی است که به تپۀ وزیر محمداکبرخان در ناحیه دهم کابل آمده؛ بانو احمد می‌گوید که به دلیل برخی موضوعات و کارهایی که در مکان‌های تفریحی صورت می‌گیرد، احساس امنیت نمی‌کند.
نبود مصونیت، در نظر نگرفتن محیط زیست توسط بازدیدکننده‌گان و استفاده از مواد مخدر و دخانیات از طرف بیشتر کسانی که به تفریح‌گاه‌ها می‌آیند، از چالش‌های است که به فرهنگ روزانه تبدیل شده است. بانو احمدی می‌گوید: در نظر نگرفتن محیط زیست و درست فرانگرفتن فرهنگ استفاده از پارک‌ها و انداختن مواد اضافی در زیر درختان سبب دل‌سردی بازدیدکننده‌گان شده است. او می‌گوید که مردم باید فرهنگ استفاده از مکان‌های تفریحی را در نظر بگیرند و از آن حفاظت نمایند.
تپۀ محمد وزیراکبر خان که در ناحیه دهم شهر کایل موقعیت دارد، روزانه مهمان‌دار ده‌ها تن از کسانی است برای تفریح و قدم زدن می‌آیند. یک شمار بازیدکننده‌گان از این تپه به روزنامۀ ماندگار می‌گویند، فروشنده‌گان و استفاده‌گان مواد مخدر بیشتر شده است.
استفاده از چرس، سگرت، تریاک و انواع دخانیات دیگر در هر گوشه و کنار این مکان همه روزه جریان دارد.
بهار یکی دیگر از کسانی است که به تپۀ وزیر اکبرخان به تفریح آمده است. او می‌گوید: افزایش فروشنده‌گان و مصرف‌کننده‌گان مواد مخدر باعث ایجاد احساس ناامنی برای ما می‌شود. او می‌گوید، این مورد باعث شده تا بیشتر وقت خود را در خانه سپری کند.
او از نهادهای دولتی به‌ویژه از فرماندهی پولیس کابل می‌خواهد تا جلو این کارها را بگیرند.
به گفتۀ او، امنیت و مصونیت مکان‌های تفریحی باید از طرف نهادهای امنیتی گرفته شود تا خانواده‌ها با آرامش تمام و مصونیت کامل برای تفریح و سرگرمی بیایند.
در همین حال، فرماندهی پولیس کابل می‌گوید که عملیات پاک‌سازی مکان‌های تفریحی از افرادی که مواد مخدر به فروش می‌رسانند یا استفاده می‌کنند، به شکل جدی جریان دارد.
فردوس فرامرز، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که پولیس مواد مخدر این نهاد شماری از فروشنده‌گان مواد مخدر را که در مکان‌های تفریحی مصروف فروش بوده‌اند، بازداشت کرده است.
آقای فرامرز می‌گوید: پولیس مبارزه با مواد مخدر به صورت جدی در این راستا کار می‌کند.
به گفتۀ او، فروش مواد مخدر جرم است؛ اما فرماندهی پولیس کابل به صورت جدی در این مورد اقداماتی را روی دست گرفته است. بر اساس گفته‌های سخنگوی فرماندهی پولیس کابل: «اخیراً شمار زیادی از این فروشنده‌گان را از قرغه بازداشت کرده‌ایم، در سایر مکان‌های تفریحی مانند تپۀ وزیر محمداکبر خان، پارک شهر نو نیز شماری بازداشت شده‌اند.»
کابل مرکز کشور با داشتن بیش از ۵ میلیون شهروند به یکی از پُر جمعیت‌ترین ولایت کشور تبدیل شده است، نبود فضای سبز ایجاد خانه‌های بدون نقشه و خود سر همچنان شهرک‌های توسط زورمندان اعمار گردیده است، سبب شده تا بیشتر ساحات سبز از بین برود، اما در مکان‌های تفریحی اندکی که در گوشه و کنار شهر وجود دارد نیز توجه لازم برای ایجاد فضای امن برای خانواده‌ها و بازدید کننده‌کان وجود ندارد.
باغ بابر، تپۀ مرنجان، بادام باغ، بند قرغه، باغ وحش کابل، تپۀ شهر آرا، پارک تیمور شاهی، باغ بالا و تپۀ وزیر محمداکبر خان از معروف‌ترین مکان‌های تفریحی در شهر کابل هستند که روزانه صدها تن برای تفریح به آنجاها می‌روند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.