وزارت دفاع ملی: ۱۰ ولسوالی واپس گرفته شده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۴ دلو ۱۳۹۸

مسوولان در وزارت دفاع ملی می‌گویند که ۱۰ ولسوالی در سال گذشته توسط نیروهای امنیتی و دفاعی از کنترل طالبان خارج گردیده است.
روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار هر چند نگفت که این ولسوالی‌های در کدام ولایت‌های کشور است، اما افزود که نیروهای امنیتی در حال حاضر عملیات واپس‌گیری شماری از ولسوالی‌هایی که در کنترل طالبان است را روی دست دارند.
mandegarاحمدزی گفت که هنوز برخی از ولسوالی‌ها در شرق، جنوب و شمال در کنترل طالبان قرار دارد؛ اما نگفت که از دادن آمار دقیق این ولسوالی‌ها خود داری کرد.
این در حالی است که چندی پیش گزارش‌های از ولایت بدخشان منتشر شد نشان می‌دهد که باشنده‌گان این ولایت گفته‌اند که نزدیک به ۱۲ ولسوالی این ولایت تحت کنترل طالبان قرار داد.
از سویی هم، گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی افغانستان به کمک‌های بیشتر نیاز دارند تا به پاهای خود ایستاده شوند. سیگار یا بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان، در تازه‌ترین گزارش خود از حمایت بیشتر به نیروهای افغانستان حرف زده است.
در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ کانگرس امریکا ۸۶٫۴ میلیون دالر برای حمایت از افغانستان به ویژه نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان تصویب کرد.
در گزارش سیگار آمده است که در آستانۀ گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و گروه طالبان، حملات این گروه به نیروهای امنیتی و بزرگ‌های شهرهای افغانستان افزایش یافته است.
این حملات در ذات خود بلندترین حملات پس از سال ۲۰۱۲ گفته شده است که همگام با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی صورت گرفته است. همچنان فعالیت‌های گروه طالبان در ساحات شمالی و شرقی کشور به صورت وسیع افزایش یافته است.
طالبان در سال ۲۰۱۹، ۲۹ هزار و ۸۳ حمله را در افغانستان انجام داده‌اند در حالی در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۲۷ هزار و ۴۱۷ حمله از طرف این گروه انجام شده است.
گزارش سیگار هر چند از کاهش ۲۰ درصدی تلفات ملکی در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۹ آمار تلفات ملکی در حملات طالبان و نیروهای امریکایی و افغانستان کشته به ۹۱۸۹ تن می‌رسد. از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰، ۵ سرباز امریکایی کشته و۷۳ خدمتگار غیر نظامی این نیروها زخمی شده‌اند.
این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی و کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش تلفات ملکی ابراز نگرانی کرده‌است. در سال گذشته میلادی کمیسیون حقوق بشر افغانستان در نشست‌های متعددی از طرف‌های مختلف درگیر جنگ خواست تا با توجه به اخلاق جنگ از هدف قرار دادن غیر نظامیان پرهیز کنند.
همچنان در گزارش دیگر سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ انتشار یافته است، نشان می‌دهد که دولت افغانستان بر ۶۳٫۵ درصد خاک این کشور کنترل دارد در حالی که طالبان به ۳۳٫۹ درصد خاک این کشور کنترل و نفوذ دارند.
در نقشه‌های گرافیکی که در وبسایت روزنامۀ نیویارک تایمز منشر شده است، کارشناسان گفته اند که طالبان به ۶۱ درصد از ولسوالی‌های کشور نفوذ یا کنترل دارند، اما دولت گفته است که طالبان به ۴۴ درصد از ولسوالی‌ها نفوذ و کنترل دارند.
همچنان مقامات گفته‌اند که جنگجویان طالبان بین ۲۵ هزار تا ۷۰ هزار تن هستند، در حالی که نیروهای افغانستان بالاتر از ۳۰۰ هزار گفته شده است، اما کارشناسان جنگجویان طالبان را ۷۷ هزار گفته اند در حالی نیروهای نظامیان افغانستان را به بالاتر از ۲۰۰ صد و ۷۰هزار تن گفته اند.
آمارهای داده شده از طرف دولت و نهادهایی که در این بخش کار می‌کنند، همواره در تناقض قرار دارد. در هفتۀ گذشته محمد شارف غنی رییس حکومت وحدت ملی در گفت‌وگو با روزنامۀ امریکایی «واشنگتن ‌پُست» ادعا کرد که دولت به ۸۰ درصد از خاک کشور کنترل دارد و طالبان تنها به ۲۰ درصد از خاک این کشور کنترل دارند. این درحالی است که طالبان ادعا دارند که به ۵۰ درصد از خاک این کشور کنترل دارند. گزارش سیگار در سال ۲۰۱۸ نیز نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۵ درصد از خاک افغانستان در کنترل طالبان و بالاتر از ۵۰ درصد در کنترل نیروهای امنیتی – دفاعی قرار دارد.
گزارش‌ انتشار یافته نشان می‌دهد که در برخی از ولسوالی‌ها تنها مرکز ولسوالی در کنترل دولت است، اما سایر نقاط این ولسوالی‌ها در کنترل یا نفوذ گروه مسلح مخالف دولت قرار دارد.
سیگار گفته است که گروه داعش نیز در افغانستان به عنوان یک خطر مطرح است. تخمین‌های این نهاد نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۰۰ جنگجوی این گروه توسط نیروهای امنیتی- دفاعی بازداشت‌ یا از بین برده شده است. اما هنوز ۲۰۰۰ – ۲۵۰۰ تن از جنگجویان این گروه در افغانستان حضور دارند.
سخنگویان وزارت دفاع در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار داده‌های این گزارش سیگار را رد می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.