جرگۀ مشورتی صلح برگزار می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۳ ثور ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح می‌گویند که جرگۀ مشورتی صلح به اساس مکانیسم از پیش تعیین شده، به تاریخ نهم ماه ثور سال جاری برگزاری می‌گردد. مسوولان در این نهاد با بیان این‌مطلب می‌گویند که حکومت و کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح با رییس اجرایی و نامزدان ریاست‌جمهوری که نشست مشورتی صلح را تحریم کرده‌بودند، رأی‌زنی را آغاز کرده‌اند تا در این نشست اشتراک کنند.
mandegarعلی کاظمی، سخنگوی کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح، با اشاره به این موضوع گفت: رای‌زنی‌های ارگ برای راضی کردن رییس اجرایی جریان دارد و نشستی نیز در میان آنان صورت گرفته است.
او گفت که به علاوۀ ارگ، کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح نیز هیأت را برای رأی‌زنی با کسانی که این جرگۀ را تحریم کرده بودند، تشکیل داده است.
آقای کاظمی، همچنان افزود که کارهای مقدماتی جرگۀ که انتقال اشتراک کننده‌گان از ولایت‌های و نماینده‌گان مهاجران از کشورهای همسایه است، آغاز شده است و همچنان مکان بودباش آنان در خوابگاه دانشگاه پل‌تخنیک و هوتل انترکانتیننتال تعیین گردیده است.
آقای کاظمی، همچنان ابراز امیدواری کرد تا تمام طرف‌ها در نشست جرگۀ مشورتی صلح که به نهم ماه جاری برگزاری می‌گردد، اشتراک کنند.
او گفت که در این نشست، روی نقشه و خط قرمز دولت افغانستان برای گفت‌وگوهای صلح بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد.
آقای کاظمی در پاسخ به این پرشس که اگر رأی‌زنی‌ها نتیجۀ ندهند و افرادی که این نشست را تحریم کرده‌اند اشتراک نکنند، آیا بازهم این نشست موثریت خود را دارد؟ گفت: ما امیدوار هستیم تلاش‌ها و نشست‌های جاری میان ارگ و سپیدار و همچنان، تکت‌های انتخاباتی که این نشست را تحریم کرده‌اند، به تفاهم میان طرف‌های مختلف بی‌انجامد.
او گفت که امیدواری زیاد وجود دارد که ارگ و سپیدار در این مورد تفاهم کنند، اما برگزاری جرگۀ مشورتی به اساس مکانزم از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد.
گفتنی است که کمتر از ۸ ماه پیش زلمی‌ خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان اولین دیدار خود را با گروه طالبان در اوظبی آغاز کرد. پس از آن محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در تلاش برگزاری نشست جرگۀ مشورتی صلح برآمد که در آن قرار است خط‌‌قرمز شهروندان افغانستان در گفت‌وگوهای صلح تعیین گردد، اما به شمول داکتر عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت نزدیک به ۱۰ تکت انتخاباتی ریاست جمهوری، این جرگۀ را تحریم کردند.
آنان غنی را متهم می‌کنند که از این نشست به عنوان کمپاین انتخاباتی استفاده می‌کند و در تلاش ایجاد تمدید و مشروعیت برای ادامۀ کار خود است.
ارگ تأکید می‌کنند که این نشست را جهت تعیین خط قرمز شهروندان در گفت‌وگوهای با گروه طالبان برگزار می‌کند.
این در حالی است که طالبان تا هنوز چراغ سبز برای گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان نشان نداده‌اند.

از میان رفتن محدودیت‌ها
محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که برای صلح شرایط ملی، منطقه‌یی، اسلامی و بین‌المللی فراهم شده و محدودیت‌های موجود در این عرصه از میان رفته است.
آقای غنی دیروز در دیدار با رهبری اعضای کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح در تالار لویه جرگه بر مشارکت زنان تأکید کرده و گفته که در این جرگه شرکت آن ها کمتر از ۳۰ درصد نباشد.
او با بیان این که یکی از عوامل بی ثباتی، نبود اصول و قواعد واضح بازی می باشد، افزوده که مزیت‌های لویه جرگه این است که هیچ کسی آن را سانسور نمی‌تواند و نمایندگان ملت می‌توانند به گونه آزادانه نظریات، پیشنهادات و مشوره‌های شان را مطرح نمایند. آقای غنی در عین حال تاکید کرده که این مربوط لویه جرگه مشورتی و نمایندگان مردم است که حدود پروسۀ صلح را چگونه ترسیم می‌کنند.
او گفته است که جرگۀ مشورتی صلح تمام افکار را در خصوص صلح به بحث منسجم و منظم مبدل کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.