آموزش در مقطع دکترا در دانشگاه کابل آغاز می‎شود

- ۲۹ دلو ۱۳۹۱

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرده‌اند که دانشگاه کابل نخستین برنامه آموزشی در مقطع دکترا را در دو رشته ادبیات فارسی و پشتو آغاز می‏کند.
عبیدالله عبید، وزیر تحصیلات عالی روز یکشنبه، به خبرنگاران گفت که مقدمات این برنامه فراهم شده و دانشکده ادبیات دانشگاه کابل برای سال آموزشی ۱۳۹۲ دانشجوی دکترا می‏‌پذیرد.
به گفته او، در حال حاضر شمار زیادی از استادان دانشگاه‌های افغانستان به دلیل نبودن زمینه آموزش در مقطع دکترا و حتی ماستری در خارج از کشور آموزش می‌بینند.
براساس آمار وزارت تحصیلات عالی، حدود هزار نفر از استادان و ده هزار دانشجوی افغان در خارج از این کشور مشغول آموزش هستند.
محمداسلم نسیمی، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه کابل به بی‌بی‌سی گفت که نخستین دور دانشجویان مقطع دکترای رشته‌های ادبیات فارسی و پشتو از میان استادان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی دولتی پذیرفته می‌شوند.
به گفته او، در هر یک از این دو رشته ده تا پانزده دانشجو پذیرفته خواهند شد.
شماری زیادی از استادان دانشگاه‌های دولتی در مقطع دکترا آموزش ندیده‌اند و آن‌گونه که آقای نسیمی گفت، شش استاد بخش ادبیات فارسی و سه استاد بخش ادبیات پشتو مدرک دکترا دارند.
رییس دانشکده ادبیات افزود که از سال ۱۳۹۳ دانشجویانی خارج از مراکز آموزشی و تحقیقی دولتی هم در این دو رشته پذیرفته خواهند شد.
این نخستین‌بار است که دانشگاه کابل کلاس‌های دوره دکترا برگزار می‌کند.
دانشگاه کابل ۸۰ سال سابقه دارد.
این درحالی است که زمینه آموزش در مقطع کارشناسی ارشد هم در بسیاری از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی افغانستان وجود ندارد.
در حال حاضر تنها دانشگاه‌های کابل و تعلیم و تربیت استاد ربانی در چند رشته محدود در این مقطع آموزشی دانشجو دارند و بقیه دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه‌های خصوصی تنها تا مقطع لیسانس دانشجو دارند.
مقام‌ها گفته‌اند که به زودی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد در ۱۲ دانشگاه دیگر هم آغاز خواهد شد.
براساس آمار وبسایت وزارت تحصیلات عالی، در افغانستان ۲۱ دانشگاه دولتی و ۷۷ دانشگاه خصوصی فعال اند که از آن جمله چهار دانشگاه دولتی و ۴۱ دانشگاه خصوصی در کابل هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.