شورای امنیت: طالبان مسوول ادامۀ ناآرامی‌ها در کشور اند

نویسنده:سمیع الله "فرجاد" - ۱۴ دلو ۱۳۹۹

هر چند، حکومت افغانستان طالبان را عامل تأخیر و مانع مذاکرات صلح می‌دانند، اما طالبان می‌گویند، این مذاکرات تا هنوز متوقف نشده است.
به گزارش رادیو آزادی، شورای امنیت ملی افغانستان طالبان را مسوول ادامۀ ناآرامی‌ها در کشور می‌داند
تأخیر در روند مذاکرات صلح در دوحۀ قطر به هدف پایان جنگ و نا آرامی‌ها در افغانستان، مقام‌های حکومتی را ناامید کرده است. حکومت می‌گوید، گفتگوهای صلح در قطر به‌دلایل عدم ارادۀ طالبان به صلح، به تأخیر و موانع رو‌به‌رو شده؛ اما طالبان می‌گویند که به‌تعویق افتادن مذاکرات، یک امر معمول در گفتگوهای صلح به‌حساب می‌رود.
رحمت‌الله اندر سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت: کسانی که آتش‌بس نمی‌کنند و به‌جنگ و خشونت ادامه می‌دهند و در برابر مذاکرات صلح، موانع ایجاد می‌کنند؛ مسئول ناآرامی‌های فعلی در کشور اند.
آقای اندر می‌گوید: «پروسۀ صلح قطع نشده و هیئت ما در قطر است. طالبان سرگرم سفرهای‌شان اند. حکومت و ملت افغانستان از آتش‌بس گرفته تا هر نوع انعطاف‌پذیری از خود صداقت نشان داده و با آن هم متعهد اند. کسی که آتش‌بس نمی‌کند، به جنگ ادامه می‌دهد و علاوه بر آن، در برابر مذاکرات تأخیر و موانع ایجاد می‌کند، طبیعی است که مسوولیت بدبختی‌های کنونی به دوش او است».
درحال حاضر یک هیئت طالبان از ایران و هیئت دیگر آن‌ها از روسیه دیدن می‌کنند.
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر می‌گوید: هیئت طالبان به رهبری ملا برادر به روز یک‌شنبه، ۱۲ دلو در تهران با محمدجواد ظریف وزیر خارجۀ ایران، روی وضعیت جاری در افغانستان، مذاکرات صلح و تطبیق کامل موافقتن‌امۀ دوحه گفتگو کردند.
وزارت امور خارجۀ ایران در اعلامیه‌ای به‌نقل از آقای ظریف نوشته که ایران از تشکیل یک حکومت همه‌شمول در افغانستان حمایت می‌کند.
ریاست جمهوری افغانستان در اشاره به سفر هیئت‌های طالبان به تهران و مسکو گفت، طالبان صلاحیت نماینده‌گی از مردم افغانستان را ندارند.
دواخان مینه‌پال معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت: «طالبان از یک گروه کوچک نماینده‌گی می‌کنند. طالبان در هیچ‌جا و به‌هیچ عنوان از افغانستان نماینده‌گی کرده نمی‌توانند. آن‌ها برای این کار نه صلاحیت قانونی دارند و نه هم اعتبار سیاسی و مقام اخلاقی».
مقام‌های حکومت می‌گویند، طالبان در عوض این‌که در قطر به مرحلۀ دوم مذاکرات تمرکز کنند، سرگرم سفرهای‌شان اند که این کار، روند مذاکرات صلح را شکنند کرده است.
ناجیه انوری سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی گفت که تلاش می‌کنند تا مذاکرات صلح را دو باره آغاز کنند. او افزود: «از تمام راه‌های ممکن استفاده خواهد شد و تلاش صورت خواهد گرفت تا این مذاکرات به راه افتد، به سرعت لازم به پیش بروند و نتیجۀ ملموس و محسوس را برای تأمین صلح در افغانستان، داشته باشد».
اما ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان تأخیر در مذاکرات را نیاز زمان می‌داند. او می‌گوید که روند مذاکرات جریان دارد. ما این پروسه را متوقف نکرده‌ایم. ولی اگر به‌خاطر بعضی مشوره‌ها برای مدت کوتاه وقفه به میان می‌آید، این روی برخی ملحوظات و نیازمندی روند مذاکرات است که به‌خاطر تقویت گفتگوها آماده‌گی بیش‌تر و خوب‌تر گرفته شود».
درهمین‌حال رسول طالب یک عضو هیئت مذاکره کنندۀ دولت در نشست خبری آنلاین از قطر گفت: اگر طالبان در دوحۀ قطر به میز مذاکره بر نگردد، دولت افغانستان پیش از امضای توافقی تیم مذاکره‌کنندۀ خود را دوباره به کشور فراخواهد خواند. هر چند، در نظر بود که هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان و طالبان باید مرحله دوم مذاکرات را در پنجم ماه جنوری آغاز می‌کردند؛ اما به‌گفتۀ حکومت، طالبان به بهانه‌های گوناگون به مذاکره حاضر نشدند.
عده‌ای از اعضای هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان می‌گویند، یکی از دلایل ایجاد تأخیر و تعویق در مذاکرات این است که طالبان می‌خواهند دربارۀ سیاست جوبایدن رییس جمهور جدید ایالات متحدۀ امریکا پیرامون پروسۀ صلح افغانستان معلومات به‌دست آورند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.