در پی خون سیاووش؛ طومار دادخواهی به سازمان مل ارایه شد

نویسنده:محمدامین سیرت - ۲۲ دلو ۱۳۹۹

پدر سیاووش:

دولت همکاری نمی‌کند و تناقض می‌گوید

 

خانوادۀ یما سیاووش که از بی توجهی دولت در بررسی قتل او خسته شده است، به شورای امنیت سازمان ملل، طومار داد خواهی فرستاد.

این طومار، توسط هزاران تن از شهروندان کشور در ۲۲ ولایت ، امضا و آماده شده‌است، دیروز( ۲۱ دلو) با حضور روسای رسانه‌ها، نهادهای مدنی، نماینده‌گان مجلس و چهره‌های فرهنگی و رسانه‌ای در جوار دفتر سازمان ملل متحد در  کابل، طی یک کنفرانس خبری ارایه شد.

داوود سیاووش، پدر یما سیاووش، طی این کنفرانس خبری خواستار رسیده‌گی سازمان ملل متحد، به این قضیه شده است.

داوود سیاووش در این مراسم گفت که سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا با اعزام یک هیئت با صلاحیت این قضیه را بررسی کند.

آقای سیاووش گفت: «برای ما سوال برانگیز است که یما سیاووش به بانک عریضه نکرده، خودش نرفته و نه مراجعه کرده و با بسیار با حالت دل سوزانه و دوستانه به این بانک جذب شده است»
او در ادامه می‌گوید که ما به شورای امنیت سازمان  ملل یک استغاثه نوشته کردیم و هیئت بی‌طرف کرمنال‌ تخنیک را خواستیم تا همین دوربین‌های امنیتی بانک را بررسی کنند»

او گفت: جی پی اس موتر، کمره‌های بانگ، بالون بالای ارک و بانگ و کمره‌های چهارراهی ‌های مسیر بانگ تا مکرویان چهارم باید بررسی شود و قاتل یما سیاووش روشن شود.

او با اشاره به تناقض گویی حکومت در خصوص قتل سیاوش گفت: امرالله صالح، معاون دوم ریاست جمهوری، به ما می‌گوید که در این پیوند سه تن بازداشت شده و وزیر داخله می‌گوید یک تن بازداشت شده‌است و ریاست امنیت ملی می‌گوید که موضوع تحت بررسی قرار دارد.

پدر یما سیاووش میگوید که آقای صالح به ما گفت در نفس خود موتر بانک یک ماده به نام آر دی ایکس جابجا شده است و وزارت داخله می‌گوید که نه چسپکی بود. حالا نمی دانیم که گپ معاون اول ریاست جمهوری را قبول کنیم یا سخنگوی وزارت داخله را.

او گفت بنابراین تناقض‌ها در اظهارت مقام های امنیتی، ما به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کردیم.  برای ما ثابت شد که دولت افغانستان ارادۀ سیاسی برای معر فی قاتل یما سیاوش ندارد و اگر دارد نوارهای تصویوی دوربین های امنیتی را برای ما نشان دهند .

او گفت: «ما به استثنای کمره های امنیتی چیز دیگر را قبول نداریم. به جز بررسی دوربین های امنیتی هیچ سندی دیگر مورد قبول ما نیست»

در عین حال صدیق الله توحیدی، مسوول کمیته حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان در این نشست خبری گفت: تقاضای اساسی نهادهای حامی رسانه‌ای افغانستان این است که شوری امنیت ملل متحد به این طومار پاسخ مثبت بدهد و یک هییت بی طرف برای بررسی قضیه شهادت یما سیاووش به افغانستان بفرستند تا ما به  آن تحقیق اعتماد کنیم.

آقای توحیدی در ادامه گفت که چون ما اعتماد به نهادهای عدلی وقضایی افغانستان در این زمینه نداریم.

در ادامۀ این نشست خبری، جلانی زواک رییس تلوزیون کابل نیوز، قاری کبیر حیدری قاری بین المللی افغانستان، احمدولی هوتک ورزشکار و آرش بارز از هنرمندان کشور و شماری از اعضای مجلس، یک پی در دیگر از سازمان ملل متحد خواستند تا یک هیئت با صلاحیت به کابل بفرستد تا این قضیه را بررسی کند.

در پایان کنفرانس خبری، این طومار به دفتر سازمان ملل متحد تسلیم داده شد.

گفتنی است که یما سیاوش، مشاور پیشین بانک مرکزی و گرداننده سابق تلویزیون طلوع، در سه ماه پیش در یک انفجاری ماین جاسازی شده در موتر بانک مرکزی با دو همکارش جان باخت. مرگ سیاوش آغاز یک سلسله ترور های زنجیره ای از فعلان مدنی و رسانه ای نیز بود. کشته شدن سیاوش شوک کلانی را در جامعه افغانستان خلق کرد.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت آن را به عهده نگرفته است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.