وقوع پنج انفجار در کشور / رییس شورای مرکزی جمعیت اصلاح و دوتن دیگر جان باختند

- ۱۵ دلو ۱۳۹۹

 

صبح دیروز ولایات کابل، پروان و ننگرهار رویداد پنج انفجار را سپری کرده که در آن، به شمول محمد طیب، رییس شورای مرکزی جمعیت اصلاح سه نفر جان باختند و هفت تن دیگر زخمی شدند

سه انفجار در کابل

نخستین انفجار حدود ساعت ۷:۳۰ صبح در منطقۀ جوی‌شیر، به وقوع پیوست که باعث زخمی‌شدن دو فرد پولیس گردید. دومین انفجار حوالی ساعت ۸:۳۰ در ساحۀ سلیم‌کاروان، موتر حامل محمد عاطف، رییس شورای مرکزی جمعیت اصلاح افغانستان را هدف قرار داد که به گفتۀ سخن‌گوی وزارت امور داخله، در این انفجار آقای عاطف و دوفرد دیگر کشته و دو تن دیگر زخم برداشتند. سویمن انفجار در گذر نوآباد دهمزنگ به‌وقوع پیوست که در آن، یک غیر نظامی، زخم برداشت.

دو انفجار انفجار در پروان و ننگرهار

انفجار یک ماین در  شهر چاریکار‌، موتر حامل سرپرست و آمر امنیت پولیس پروان را هدف قرار داد؛ ولی تلفاتی در پی نداشت. در شهر جلال‌آباد ولایت ننگرهار نیز  یک واسطۀ نیروهای سرحدی پولیس هدف انفجار ماین قرار گرفت که در آن، یک پولیس کشته و دو تن دیگر زخم برداشتند.

محکوم‌کردن‌ها

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، محمد عاطف، رییس کمیتۀ رهبری جمعیت اصلاح افغانستان را یکی از علمای جید و شخصیت برازندۀ علمی و مذهبی کشور قلم‌داد کرده و افزوده که ایشن، پشتیبان صلح و آشتی در کشور بودند. به باور آقای عبدالله، آقای عاطف آثار گران‌قدری از خود برجا گذاشته که در ارایۀ قرائت معتدل از اندیشه‌های والای اسلامی نقش اثرگذار داشته است.

سترجنرال عطا محمد نور والی پیشین بلخ، کشته‌شدن رییس کمیتۀ مرکزی جمعیت اصلاح را نکوهش کرده افزود که کنار طالبان، حلقه خاصی در مرکز مسوول این ناامنی‌ها می‌باشند که در تلاش صدمه زدن به روند صلح هستند.

اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخن‌گویان طالبان با رد این اتهامات، برای خانوادۀ این عالم دینی، تسلیت گفته است.

سازمان جمعیت اصلاح، که از هجده‌سال پیش در افغانستان فعالیت می‌کند پس از مرگ ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان، بیانیه‌ای منتشر کرده‌بود که و در آن، نقش ملا عمر را بارز خوانده و نوشته‌بود که تاریخ درباره شخصیت ملا عمر، قضات خواهد کرد.

مسئولیت این رویدادها را کسی به عهده نگرفته است اما دولت، طالبان را مسوول آن خوانده و برعکس طالبان ادعا کرده که دولت برای مختل کردن روند صلح در این رویدادها دست دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صفحۀ۱-ادامه صفحه۴

بررسی‌ها در مورد حادثۀ بهسود

هیات با صلاحیت حکومت، برای آغاز بررسی رویداد بهسود به این ولسوالی رسیده اند

سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور غنی از هیأت اعزامی به بهسود می‌خواهد که ضمن رسیده‌گی جدی به وضعیت آسیب دیده‌‌گان، قضیه‌ را به‌گونۀ عادلانه و همه‌جانبه بررسی نموده و نتیجۀ بررسی خود را به رهبری حکومت گزارش دهد.

آقای دانش افزوده که وقت آن رسیده‌ تا این قضیه و تنش‌های ایجاد‌شده، به‌صورت ریشه‌یی حل گردد تا مردم منطقه از نگرانی‌ها و آسیب‌های پیاپی مصوون شوند.

به گفتۀ شورای امنیت افغانستان، این هیات به ریاست جنرال عبادالله عباد، معاون دفتر این شورا از دو روز بدین‌سو بررسی‌های خود را آغاز کرده است. به گفتۀ مقام‌های محلی ولایت میدان وردک، اعضای این هیأت با مقام‌های امنیتی و مسوولان محلی گفتگوهایی داشته اند و قرار است با باشنده‌گان محل و بزرگان قومی نیز صحبت کنند.

عبدالرحمن طارق، والی میدان وردک می‌گوید که پس از بررسی‌ها یافته‌های خود را با رسانه‌ها شریک خواهیم کرد.

چند روز پیش در نتیجۀ درگیری میان نیروهای پولیس و افراد مسلح غیرمسوول در ولسوالی بهسود این ولایت، نه تن از افراد وابسته به علی‌پور کشته و ۱۶ تن دیگر به شمول نیروهای امنیتی زخمی شدند.

به گفتۀ طارق آرین، قوماندان امنیۀ میدان وردک برای تحکیم پوسته‌های امنیتی و معرفی فرماندهان پولیس ولسوالی‌های حصه اول و دوم بهسود به محل رفته بود که با ممانعت افراد وابسته به علی‌پور مواجه شدند. به گفتۀ سخن‌گوی وزارت داخلهف افراد وابسته به علی‌پور به‌سوی نیروهای امنیتی، گلوله‌باری کردند.

اما باشنده‌گان محل با ردِ گفته‌های سخن‌گوی وزارت داخله می‌گویند که قربانیان این رویداد، معترضانی بودند که پس از به خشونت کشیده‌شدن اعتراض‌ها، در نتیجۀ گلوله‌باری نیروهای امنیتی مستقر در ولسوالی حصه اول بهسود، کشته شدند.

­­­­­ مهدی راسخ؛ نماینده مردم میدان‌وردک در مجلس گفته‌بود که نیروهای امنیتی در حصه اول بهسود مردم عادی را هدف قرار داده‌اند که طی آن حدود ۱۶ تن کشته و نزدیک به ۳۰ نفر زخمی شده‌اند. این رویداد، واکنش‌های زیادی را برانگیخت و اعتراضات گسترده‌ای در حمایت از مردم بهسود و علیه اقدام نیروهای دولتی در ولایت‌های مختلف کشور، برگزار شد.

بسیاری از منتقدان، سرکوب اعتراضات مردم بهسود توسط نیروهای دولتی را اقدام دولت علیه حامیان ۲۰ ساله نظام عنوان کرده و گفتند که نیروهای دولتی به‌جای آن‌که قدرت خود را علیه تروریست‌ها و جریان‌های برانداز، به کار بگیرند، در برابر مردم ملکی حامی نظام و قوای امنیتی استفاده می‌کنند.

 

 

اندرابی خطاب به پولس مبارزه با مواد مخدر:

دوماه وقت برای بازداشت قاچاق‌بران رده‌بالای مواد مخدر دارید

مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله پس از ارزیابی از کارکردهای پولیس مبارزه با مواد مخدر، از آنان خواست که ظرف دوماه آینده، قاچاق‌بران و تهیه‌کنند‌ه‌گان رده‌بالای مواد مخدر را بازداشت کنند.

اندرابی در نشستی با معین مبارزه با مواد مخدر و فرمانده پولیس ولایت کابل به به مؤظفین پولیس مبارزه با مواد مخدر ولایت کابل، «دو ماه« فرصت داده تا همۀ قاچاق‌بران و تهیه کننده‌‌گان رده‌بالا و شبکه‌های توزیع و پخش مواد مخدر در پایتخت را شناسایی و بازداشت نمایند؛ در غیر آن چهره های متعهدتری به این سمت‌ها گماشته خواهند شد.

تیرباران شدن چهار رأس خر از سوی طالبان

گروه طالبان چهار رأس خر را به جرم انتقال مواد غذایی تیرباران کردند

مقام‌های محلی در ولایت غور می‌گویند که گروه طالبان چهار رأس خر را به جرم انتقال مواد غذایی از ساحۀ این گروه به ساحۀ دولت، تیرباران کرده اند.

به گفتۀ عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور، طالبان زنی‌ را که از قریۀ کورگین به قریۀ منگ می‌رفت با چهار رأس خری که حامل یک‌مقدار آرد، روغن و برنج بودند دست‌گیر کردند.

طالبان این خانم و سه کودکش را رها کردند؛ ولی چهار رأس خر را به جرم انتقال‌دادن مواد غذایی به نیروهایی امنیتی، تیرباران کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صفحه۱ ادامه صحفه۴

شورای امنیت افغانستان:

در صورت تغییر؛ طالبان زیر چتر جمهوریت خواهند آمد

اگر طالبان در جریان فعالیت سیاسی تغییر کنند، زمینۀ شمولیت‌شان در چتر جمهوریت فراهم خواهد شد

رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی شورای امنیت کشور با بیان این مطلب می‌گوید که بحث طالبان روی چگونگی نظام را پیش از وقت می‌داند. به گفتۀ سخن‌گوی این شورا، نخست باید در بارۀ پایان جنگ و خشونت در افغانستان صحبت شود.

پیش از این طالبان، طی کنفرانس خبری از تهران گفته‌بودند که خواهان نظام همه‌شمول در افغانستان می‌باشند که از همه نماینده‌گی کند؛ اما سخنگوی شورای امنیت در واکنش به این گفتۀ طالبان به رادیو آزادی گفته است که «طالبان پیش از تبصره در بارۀ میکانیزم نظام؛ مسوول خونریزی مردم در این سرزمین اند. اکنون بحث در باره چگونگی نظام تا حدی پیش از وقت است. در شرایط کنونی همه منتظر اند که آتش جنگ خاموش شود. اگر طالبان به‌جای جنگ و ترور، به یک جریان فعال سیاسی و تفاهم مبدل شوند، در چتر جمهوریت شامل شده می‌تواند.

در این حال سهیل شاهین عضو هئیت طالبان به رهبری ملا برادر در تهران گفت که طالبان حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را یک جهت قضیۀ افغانستان می‌داند. وی می‌گوید: «ما با هیأت افغانستان در دوحه در حال مذاکره هستیم. امیداریم که به یک نظام همه‌شمولی که قابل قبول همه باشد، به توافق برسیم. ما در پی انحصار قدرت نیستیم».

به گفتۀ شاهین، بر اساس توافق‌نامه میان امریکا و طالبان که در ۲۹ م ماه فبروری امضا شد، حکومت فعلی افغانستان در آینده باید لغو شود. او افزود:

هم‌زمان با دیدار هیأت طالبان از تهران، یک هیأت دیگر این گروه هفتۀ گذشته از روسیه دیدن کرده‌بودند که اظهارات شیر محمد عباس ستانکزی رییس هیأت طالبان با مقام‌های روسی هم واکنش‌هایی را بر انگیخته است.

 

صفحه۱ادامه صفحه۴

حق‌آبۀ رود هیرمند پس از ۴۸ سال نتیجه داد

معاهدۀ موسی شفیق و عباس هویدا نخست‌وزیران وقت افغانستان و ایران

تدوین اساسنامۀ حق‌آبۀ رودخانه هیرمند بین ایران و افغانستان پس از ۴۸ سال، برای مردم منطقۀ سیستان ایران از سوی افغانستان جامه عمل پوشید.

به گزارش ایرنا حق‌آبۀ ایران از هیرمند به دادخواست حقوقی ایران از آب رود هیرمند در افغانستان و سیستان اشاره دارد. معاهده‌ای که در ۲۲ اسفند ۱۳۵۱ میان امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر وقت ایران و موسی شفیق، نخست‌وزیر وقت افغانستان در کابل به امضا رسید و بر اساس آن مقرر شد در هر ثانیه ۲۶ مترمکعب آب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) سهم ایران از آب سد کجکی این رودخانه باشد.

با وجود انعقاد قرارداد حق‌آبۀ هیرمند، از اواخر دهه ۱۳۷۰  و هم‌زمان با کاهش بارش سالانه و گسترش خشک‌سالی بر سیستان، میزان ورودی آب رود هیرمند به دریاچۀ هامون مرتباً کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، نبود دولت قدرت‌مند در افغانستان، حفر نهرها و رودهای متعدد برای انتقال آب رودخانه، نصب و به‌کارگیری انواع پمپ در مسیر رود هیرمند برای کشاورزی در افغانستان و در نهایت خشک‌شدن تالاب هامون، به‌عنوان هفتمین تالاب بین‌المللی جهان را در پی داشت.

این موضوع موجب قطع منبع زنده‌گی و امرار معاش حدود نیم میلیون نفر از مردم ساکن در سیستان، کاهش چشم‌گیر پرنده‌گان بومی و مهاجر سیستان و سایر وحوش طبیعی، رو به انقراض نهادن گاو سیستانی، تنگ‌دستی و مهاجرت گستردۀ سیستانیان به مناطق شمالی ایران و زوال روزافزون صنایع دستی  در این منطقه شد.

حال پس از گذشته ۴۸ سال از امضای قرارداد حق‌آبۀ ایران از افغانستان، اساس‌نامۀۀ پیگیری حق‌آبۀ رودخانۀ هیرمند در هفت بند تدوین شد و کار نقشه‌برداری از حوضۀ آبریز این رودخانه برای جانمایی سه نقطه آب‌گیری آغاز می‌شود.

به منظور تدوین این اساسنامه، نشست‌های فشرده‌ای به مدت ۲ روز با حضور ۲ تیم متشکل از مسوولان وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، فرمانداران شمال سیستان و بلوچستان و مسوولان حوضه مرزبانی این استان با همتایان افغانستانی شان، در زابل برگزار شد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.