آشنایی با خواص نارگیل

گزارشگر:یک شنبه 14 جدی 1393 - ۱۳ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3آب نارگیل (ناریال) در داخل میوۀ سبزِ نارگیل وجود دارد و موهبتِ طبیعت برای بشر است. این مایع پُرخاصیت، سرشار از ویتامین‌ها، املاح معدنی، آمینواسیدها، کربوهیدرات‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، آنزیم‌ها و سایر ریزمغذی‌های مفید است. در واقع آب نارگیل، حاوی تمامِ ریزمغذی‌هایی‌ست که برای سلامتِ انسان ضروری هستند. آب نارگیل، یکی از نوشیدنی‌های مغذی، نشاط‌آور و انرژی‌زای طبیعی با ارزش غذاییِ بالاست.
این نوشیدنی برای رفع عطش در روزهای گرمِ تابستان بسیار مفید است. در فصل تابستان بدن انسان به دلیل تعریق زیاد، مقدار قابل توجهی آب از دست می‌دهد و آب نارگیل به دلیل دارا بودن «الکترولیت پتاسیم» و تأمین ترکیب الکترولیتی در مایعات بدن، نوشیدنی سودمندی برای رفع تشنه‌گی است. آب نارگیل هم‌چنین به کاهش وزن کمک می‌کند، احساس گرسنه‌گی را کاهش می‌دهد و فرد پس از نوشیدن آن، احساس سیری می‌کند. این نوشیدنی هم‌چنین تأثیر مفید در کنترل میزان شکرِ خون دارد و از این جهت انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری شکر است. آب نارگیل، سرشار از ریزمغذی‌های ضروری برای بدن هم‌چون ویتامین ب کمپلکس، آمینواسیدها، آنزیم‌ها و ویتامینC است. شیر نارگیل، نشانه‌های بسیاری از بیماری‌ها از جمله گلودرد و زخم معده را تسکین می‌دهد.

دفعِ سنگ گُرده
نتایج به‌دست آمده از یک تحقیق نشان می‌دهد استفاده از شیر نارگیل، برای دفع سنگ گرده مفید است. در شیر نارگیل که با رسیدن میوه کاهش می‌یابد، آنزیم‌ها و اسید آمینه‌های مختلفی وجود دارد. آب نارگیل به‌دلیل داشتن املاح و مواد معدنیِ مهم شامل پتاسیم و منیزیم، خطر تشکیل سنگ گرده را کاهش می‌دهد. به همین دلیل پزشکان به افرادی که گُرده‌های سنگ‌ساز دارند، توصیه می‌کنند تا برای کوچک کردن سنگ‌های گرده و دفع راحت آن‌ها، از این نوشیدنی استفاده کنند.
تقویت سیستم ایمنی
نیمی از اسیدهای چرب با طول زنجیرۀ متوسط در شیر نارگیل از اسید لوریک تشکیل شده که ضد ویروس، ضد باکتری، ضد میکروب و ضد قارچ هستند. شیر نارگیل، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.
کاهش فشار خون بالا
مصرف منظم آب نارگیل، به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و داشتن مقدار غنی از ویتامین‌های گروه B و پتاسیم، می‌تواند میزان فشارخون را بیش از ۷۰ درصد کاهش دهد.آب نارگیل به‌دلیل تازه‌گی‌یی که دارد، یکی از نوشیدنی‌های پُرطرف‌دار به حساب می‌آید. آب این میوه شامل الکترولیت‌های طبیعی است که جایگزین مایعات از دست رفتۀ بدن می‌شوند. آب نارگیل شامل ۹۴ درصد آب و دارای کالری پایین و سرشار از ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، انواع آنزیم‌ها، آمینو اسید و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی در بدن است. میزان پتاسیم موجود در آب نارگیل در مقایسه با نوشیدنی‌های انرژی‌زا، بیشتر از میزان سدیم آن است. پتاسیم یک مادۀ معدنی اساسی جهت کاهش و تنظیم فشار خون و کارکرد درستِ قلب به شمار می‌رود. به گفتۀ محققان، نوشیدن آب خالص نارگیل، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
مفید برای پوست
به گزارش سایت انگلیسی وانیندیا، آب نارگیل به‌ویژه برای پوست‌های چرب مفید است. از آن‌جا که حاوی سیتوکینین‌ها است، روند پیری پوست را تنظیم می‌کند و کاربرد منظمِ آن به همراه آب لیمو بر روی پوست، میدان انعطاف‌پذیری پوست را افزایش داده و از سفت شدنِ آن جلوگیری می‌کند. نوشیدن روزانۀ آب نارگیل، گردش خون را تقویت می‌کند که حاصل آن، افزایش شفافیتِ پوست و از بین بردن نشانه‌های خسته‌گی و استرس است. بر اساس این گزارش، آب نارگیل هم‌چنین به ترمیمِ زخم‌ها کمک می‌کند. زخم‌ها را با آب نارگیل شست‌وشو دهید و بگذارید تا روی پوستِ شما به‌تدریج خشک شود. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید و سپس با آب سرد محل زخم را بشویید. علاوه بر این‌ها، اگر آب نارگیل را با آب داخل وان برای حمام کردن ترکیب کنید، مانع از بروز عفونت‌های قارچی به‌ویژه در فصل زمستان می‌شود. همچنین با ترکیب آب نارگیل با صابون یا لوسیون بدن، می‌توانید پوست را دایماً مرطوب نگه داشته و در تمام روز از تشعشعات در امان نگه دارید. نتایج درمان پوست با آب نارگیل، برخلاف سایر روش‌ها، به‌سرعت بروز می‌کند.
منبع: سلامت‌نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.